Jugoslavija u sećanjima: U obnovljenom 25. maju dve izložbe o fenomenu bivše države
26. 01. 2020. u 07:11
Teška i politički osetljiva vremena rasvetljena kroz umetnička dela
.jpg)
Ana Panić i Simona Ognjanović Foto P. Mitić
Postavka "Devedesete: Rečnik migracija", Ane Panić i Simone Ognjanović (dobitnica nagrade "Lazar Trifunović" za tekst u katalogu) rasvetljava bolnu deceniju raspada kroz radove 30 umetnika, dok su u "Projektu Jugoslavija" (saradnja sa platformom "Kiosk") Ana Adamović i Milica Pekić razgovarale sa 100 ljudi, tragajući za odgovorom gde su nestali postulati na kojima se držala socijalistička zajednica Južnih Slovena.
- Tako je nastao naš rečnik migracija, jer smo želeli da izbegnemo otuđeni, administrativni jezik. Hteli smo i da bude različit, jer su migracije ovde bile na svoj način specifične i drugačije od onih u svetu. Pokrili smo sve migracione procese, uključujući i interno raseljavanje, kada je u pitanju Kosovo, organizovani dolazak kineskih državljana...
Iako su svoje istraživanje započele sa istorijske distance od tri decenije, autorke su se, objašnjava Panićeva, suočile sa činjenicom da o tom periodu postoji tek poneka sociološka ili antropološka studija i malo istorijskih tekstova.
- Demografi su najdalje odmakli, jer imaju preciznu faktografiju koliko je ljudi otišlo u koje zemlje - nastavlja sagovornica. - Krenuli smo od umetnika i njihovih radova jer su oni bili akteri sećanja, beležili u delima šta se dešavalo oko njih.
Zanimljivo je da je većina imala migrantsko iskustvo. Neki su u Srbiju došli kao izbeglice, drugi još žive u inostranstvu. Pored umetnika u ovu priču uključile smo i aktiviste i nevladin sektor koji deluje na polju umetnosti. Izložba se bavi i onima koji su ostali, i na neki način bili izbeglice u svojoj zemlji.
.jpg)
Predmeti (kartice) su birani, kako za "Novosti" objašnjava Ana Adamović, tako da odslikavaju osnovne ideje bivše države - antifašizam, bratstvo-jedinstvo, nesvrstavanje, samoupravljanje; njene bitne karakteristike - emancipaciju žena i radnika, progres, ali i probleme - kult ličnosti, idolopoklonstvo...
- Bez zaključaka, poruka i preporuka, želeli smo da razgovaramo o tim temama, jer su mnoge i danas prisutne - kaže Adamovićeva. - Sada su nam puna usta antifašizma, ali i fašizma. Mnogi jedni druge nazivaju fašistima, a najčešće se i ne shvata šta taj pojam znači. Bavili smo se time kako se pravi kult ličnosti i u ovom našem vremenu.
Sagovornici su im bili ljudi koji su živeli u Jugoslaviji, a među njima i oni koji su uticali na politiku, javni život i kulturu te zemlje.
- Razumljiva je i nostalgija sa kojom govore o Jugoslaviji, jer je ona odraz sadašnjosti, a ne prošlosti. Ne bi se ljudi, posle 30 godina, sa emocijama osvrtali na život u toj zemlji, da nam cveta hiljadu cvetova. Većina sagovornika pesimistički govori o svojim državama, kao i o tome gde se svi zajedno danas nalazimo, na šta pristajemo, kako nas tretiraju, kako sebe tretiramo... Nacionalni lideri su svoje zemlje pretvorili u neoliberalne, marginalizovane kolonije. I dok se pred svojom javnošću busaju u snažne grudi, prodaju šta god stignu - zaključuje Ana Adamović.
Instalacija "Nekad i sad"
.jpg)
IZBEGLIŠTVO KOD ROĐAKA
- IZBEGLICE su najčešće dolazile kod rođaka. Svetske humanitarne organizacije stalno su bile zbunjene da postoji veliki broj izbeglica, a veoma malo ljudi u kolektivnim centrima. Mnogi ljudi, u svim krajevima Jugoslavije, ostajali su tada bez državljanstva. Najdrastičniji je verovatno primer Slovenije, sa 30.000 ljudi "izbrisanih" iz tamošnjeg državljanstva - priča Ana Panić.
Dodaje da je deo postavke i projekat Vojvođanskog građanskog centra "Neispričane priče" koji se bavio prinudnim mobilizacijama izbeglica devedesetih.
NAROD NIJE BIO NEDUŽAN
LjUDE koji su aktivno učestvovali u gradnji i razgradnji Jugoslavije, pitali su ko je rušio tu zemlju, kada svi tvrde da oni to nisu radili, objašnjava Ana Adamović:
- Malo njih je označilo strane sile kao one koji su rušili Jugoslaviju. Među našim sagovornicima kristalizovala se svest da smo je rušili mi - Jugosloveni. Ipak smo se mi poklali i etnički čistili. Stvara se ta svest da narod nije bio nedužan u tom procesu koji se desio. Jugoslavija se nije samo raspala, već se raspala u krvi do kolena.
Чеда
26.01.2020. 08:04
Само у лошим сећањима.
@Чеда - U nikad lepsim secanjima!
Komentari (2)