TRI OPOMENE, PA AUTO - USPOMENA: Godišnje u našoj zemlji oko 1.000 kupaca automobila na lizing ostane bez svog četvorotočkaša

B. Caranović

10. 01. 2022. u 10:00

PROCENjUJE se da lizing kompanije godišnje imaju problem sa najmanje 1.000 neredovnih platiša.

ТРИ ОПОМЕНЕ, ПА АУТО - УСПОМЕНА: Годишње у нашој земљи око 1.000 купаца аутомобила на лизинг остане без свог четвороточкаша

Foto Ž. Knežević

Tih oko jedan odsto primalaca lizinga u nekoj od 16 kuća koje posluju na našem tržištu ostane bez vozila. Kako iz ovih finansijskih ustanova kažu, manje se dešavaju oduzimanja jer su kupci sve oprezniji kada se odlučuju na kupovinu, ali i jer lizing kompanije traže načine da se kupcima sa problemima pomogne.

Prema podacima Narodne banke Srbije, sektor finansijskog lizinga ima nisko učešće problematičnih pozajmica u ukupnoj ponudi.

- Poslednja analiza, do 30. septembra 2021. godine, pokazuje da su potraživanja po osnovu finansijskog lizinga od čijeg je dospeća proteklo više od 90 dana, činila su samo 1,3 odsto bruto potraživanja - kažu u NBS.

- Neto knjigovodstvena vrednost ovih potraživanja u ukupnom neto iznosu svih ponuda iznosila je tek 0,1 procenat.

Kako objašnjavaju, primalac lizinga dužan je da firmama koje daju lizing plaća lizing naknadu u iznosima, rokovima i na način koji su predviđeni ugovorom o lizingu. A po Zakonu raskid ugovora je moguć ako se zadocni sa isplatom već prve rate.

- Ako posle isplate prve rate primalac lizinga zakasni sa isplatom jedne ili više uzastopnih rata čiji iznos dostiže četvrtinu ukupne naknade, davalac lizinga može da raskine ugovor ili da zahteva od primaoca lizinga isplatu ostatka naknade zajedno sa kamatom - kažu u Centralnoj banci.

- Takođe, ako primalac lizinga ne isplati jednu ratu, davalac lizinga može da raskine ugovor u pogledu svih budućih obaveza isplate, ako je iz datih okolnosti očigledno da ni one neće biti ispunjene. Davalac lizinga koji želi da raskine ugovor dužan je da ostavi primaocu lizinga primeren naknadni rok za ispunjenje obaveze.

Foto N. Fifić

Kako su nam iz nekoliko lizing kompanija rekli, u slučaju da klijent kasni sa otplatom rata, šalje mu se opomena, a može biti opomenut tri puta.

- Za sve vreme kašnjenja pokušavamo da se sa klijentima dogovorimo da izvrše svoje ugovorene obaveze i eventualno pregovaramo oko mogućih olakšica. Poslednja, treća opomena je pred raskid ugovora, a kada se ona pošalje, sledi priprema za oduzimanje predmeta lizinga - kažu naši sagovornici.

- Kada se vozilo oduzme, šaljemo našeg procenitelja da se vidi koja je tržišna vrednost automobila, a zatim auto ide na prodaju, ili na auto-plac ili proizvođaču. Razliku vraćamo primaocu lizinga. Najgore je prestati sa otplatom u početku, jer vrednost auta posle samo dva meseca pada za oko 20 odsto.

Iz jedne poznate Finansijske grupacije koja posluje na našem tržištu kažu da su se slučajevi oduzimanja predmeta lizinga ili zakupa prethodnih godina kretali oko pet slučajeva godišnje.

OLAKŠICE

IZ Narodne banke napominju da su se mere i olakšice tokom pandemije odnosile i na lizing kuće:

- Bilo je dužnika koji su koristili opcije odlaganja otplate i relaksirali svoje finansijske obaveze.

SKOK CENA

STRUČNjACI za ovu oblast kažu, cene novih i polovnih četvorotočkaša su drastično skočile u poslednjih godinu dana. Gotovo 15 odsto su skuplji, pa su cene automobila starog dve godine gotovo iste kao novog kupljenog pre oko godinu ili dve.
Primaoci lizinga koji auto otplaćuju dve godine, tako bi čak i zaradili kad bi prodali vozilo, jer bi se ispostavilo da su ga 24 meseca vozili džabe.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

HAOS: Potukli se Srbin i Hrvat - saigrači!