NOVO VOZILO U SRBIJI ČEKAJU NAJMANJE 4 MESECA: Globalna nestašica čipova izazvala zastoj u proizvodnji automobila širom sveta

E. B. TALIJAN

26. 08. 2021. u 10:39

IMA kupaca, ali nema dovoljno novih automobila. Ovo je sitacija na tržištu kakva se ne pamti. Ko danas u Srbiji naruči vozilo, koje se ne nalazi na lageru uvoznika, na njegovu isporuku čekaće četiri meseca, a možda i duže.

НОВО ВОЗИЛО У СРБИЈИ ЧЕКАЈУ НАЈМАЊЕ 4 МЕСЕЦА: Глобална несташица чипова изазвала застој у производњи аутомобила широм света

Foto P. Milošević

Globalna nestašica čipova i poremećeni nabavni tokovi, još od prvog kvartala ove godine, najviše pogađaju i usporavaju automobilsku industriju. Bez ovog poluprovodnika nije moguće napraviti moderno vozilo i zato njegov nedostatak dovodi do zastoja u proizvodnji, a time i do manjka automobila u ponudi.

Nema jedinstvene procene do kada će ove teškoće mučiti potrošače i u Srbiji i širom Evrope. Poznavaoci prilika na srpskom tržištu očekuju da bi situacija mogla da se normalizuje početkom naredne godine, a neki proizvođači čipova smatraju da će to biti moguće tek 2023. godine.

Sa ovim problemima suočio se i čitalac "Novosti", Stefan Marković iz Beograda. On je bio neprijatno iznenađen prilikom kupovine novog putničkog auta.

- Odlučio sam se za brend "škoda" i u prvoj ponudi koju mi je ovlašćeni prodavac poslao naveli su da ću na vozilo čekati 150 dana - kaže Marković.

- Zaista mi je delovalo neverovatno da je potrebno pet meseci za isporuku jednog auta. Kasnije su mi, kao izuzetno povoljnu vest koja je trebalo da me obraduje, saopštili da će mi nova kola stići ranije nego što su mislili, za 120 dana.

Ovlašćeni prodavac mu je objasnio razloge zbog kojih je došlo do problema u snabdevanju, ali to nije utešilo Markovića, imajući u vidu da je kupovina vozila značajna stvar za svaku porodicu i pojedinca. On je kaparisao auto, a za četiri meseca, kada mu konačno bude isporučen četvorotočkaš, isplatiće ostatak.

Jedan od uzroka nestašice čipova na globalnom tržištu je nagli porast tražnje za ovim elementom zbog velikog rasta prodaje laptopa, mobilnih telefona i gejming konzola, u koje se, takođe, ugrađuje. S druge strane, proizvođači automobila nisu očekivali da će u vreme pandemije doći do tako brzog povećanja kupovine vozila, i nisu blagovremeno naručili dovoljne količine ovih poluprovodnika. Tako je došlo do velike tržišne neravnoteže između potražnje za čipovima i kapaciteta. Jedan od većih proizvođača u Evropi, francusko-italijanski STMicroelectronics procenjuje da će se situacija stabilizovati tek 2023. godine.

Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije smatra da je naš čitalac, Marković, sa rokom isporuke od 120 dana odlično prošao.

- Nije njihova krivica, nema firme koja se nije suočila sa tim problemom - ističe Živković. - Teško je reći koliko se čeka u proseku na nov auto u Srbiji. To zavisi od proizvođača, koliko fabrika stiže da uradi i kod njih je lista čekanja. Svi se trude da smanje vreme isporuke. Uvoznici obično saopšte duži rok, da ne bi došli u situaciju da ga prekorače, a onda često isporuče i ranije.

On ističe i da mnogi potrošači zbog ove situacije, menjaju prvobitnu odluku o izboru automobila i kupuju onaj koji je dostupan na lageru. Oni uvoznici koji ih imaju više, sada su neočekivano prodali veći broj vozila.

- Takav primer je sa automobilima brenda "kija" koji se proizvodi u Evropi - navodi Živković. - U prvih sedam meseci prodali su 98 odsto više automobila nego pre pandemije, 2019. godine, zato što su ih imali na lageru.

Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Milan Belin ističe da su zabrinuti zbog aktuelne situacije u kojoj na tržištu postoji manjak novih automobila .

- Većina evropskih proizvođača vozila zavisi od kineskih fabrika mikročipova, kojih nema dovoljno na tržištu - navodi Belin. - Proizvođači ovih elemenata okrenuli su se profitabilnijim tržištima i sada je situacija takva da i u Evropi i u Srbiji ima više kupaca, nego automobila koji su u ponudi.

Foto Shutterstock

Prema predviđanjima, kako ističe, normalizacija na tržištu neće se desiti pre kraja ove ili početka iduće godine.

Prodaja automobila u Srbiji je ove godine veća u odnosu lanjsku, a tradicionalno našim potrošačima su najatraktivniji modeli "fijat" i "škoda". Belin navodi da je pri izboru naših kupaca presudna cena, zato što u Srbiji još uvek nisu na nivou da biraju prema onome što im je potrebno, već prema onome što mogu sebi da priušte.

Ipak, okolnosti nisu uticale na prodaju automobila iz premijum segmenta na našem tržištu. Tražnja za njima je kao i svake godine do sada. Za prvih sedam meseci prodata su 642 "mercedesa", 312 "audija", 69 "lend rovera", 60 "poršea" i 443 BMV automobila.

SNALAŽENjE

POTROŠAČI i trgovci u Srbiji našli su način da doskoče teškoćama u isporuci vozila, zbog kojih čekanje traje mesecima. Kako nezvanično saznajemo, pojedini uvoznici omogućavaju kupcima da preuzmu automobili bez tzv. info-zabavnog sistema, za koji su neophodni čipovi, a kada stigne, naknadno ga ugrađuju. Neki vlasnici vozila ne žele ni da čekaju isporuku tog dela, već ga sami nabavljaju posebno. Kao i sve ostalo i to se može naći kod Kineza.

SMANjUJU KOLIČINE

JAPANSKA automobilska kompanija "Tojota" najavila je da će u septembru smanjiti proizvodnju za 40 odsto zbog globalne nestašice čipova. Prema pisanju nemačkih medija, slična situacija je i u "Audiju". Dok ne stignu potrebne komponente odlučili su da produže letnji odmor za oko 10.000 radnika, a da ostalima skrate radno vreme. Kako su objavili, u prvoj polovini godine zbog nestašice delova napravili su oko 50.000 automobila manje od naručenih. Moguće smanjenje proizvodnje najavili su i "Folksvagen", "Dženeral motors" i "Ford".

SKOČILE I CENE I PRODAJA

U SRBIJI je prodato 15.217 novih putničkih automobila za prvih sedam meseci ove godine, a u istom periodu lane 12.197, što je porast od 24,76 odsto. Ove podatke iznosi Petar Živković, navodeći poslednji izveštaj o broju registrovanih vozila. On navodi i da su svi novi četvorotočkaši poskupeli od početka godine.

- Koliko su cene porasle zavisi od modela - objašnjava Živković. - Kod jeftinijih su porasle od 1.500 do 2.000 evra, a kod skupljih i luksuznijih automobila i više. Osim velike potražnje, na to je uticalo veliko poskupljenje čelika na svetskim berzama i novi evropski propisi koji su zahtevniji u pogledu ispunjavanja standarda Evro 6-D Full.

Ima procena na svetskom nivou da bi na isporuku automobila moglo da se čeka duže nego do sada i da bi cene mogle da nastave da rastu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (2)

ODRŽIVA ARHITEKTURA: Važnost energetske efikasnosti