DOSANJAĆEMO OBILAZNICU NA VIDOVDAN: Naši reporteri na završnom uređenju kompletirane trase oko Beograda (FOTO)

Šćepan Marović

25. 06. 2023. u 14:30

POSLE više od 30 godina od početka radova, dugo sanjani snovi konačno postaju java, pošto će na Vidovdan, simbolično, za saobraćaj biti pušten Sektor 6 autoputske obilaznice oko Beograda, od tunela Straževica do petlje Bubanj potok. Time će se konačno kompletirati i poslednje parče Koridora 10, a radovi na ovom, važnom segmentu od 9,8 kilometara počeli su septembra 2019. godine. Tako će saobraćajni prsten u dužini od 47 kilometara od Batajnice do Bubanj potoka biti kompletiran, dok će u narednom periodu ostati da se završi treći segment do Pančeva, dužine 31 kilometar.

ДОСАЊАЋЕМО ОБИЛАЗНИЦУ НА ВИДОВДАН: Наши репортери на завршном уређењу комплетиране трасе око Београда (ФОТО)

Foto: Sergio Spector

Reporteri "Novosti" obišli su završno glancanje velelepne deonice pred svečano otvaranje, u sredu, 28. juna, na Vidovdan i sa našim domaćinima uverili se da je sve zategnuto i "pod konac". Dve grandiozne petlje Avala i Bubanj potok, od kojih je potonja najveća u zemlji uspešno su završene, kao i dva mosta. Finese se izvode i na tunelu Beli Potok, u kom su ugrađene najmodernije tehnologije upravljanja. Izgradnju ovog sektora pratili su brojni problemi, posebno oko eksproprijacije zemljišta i objekata na mestu sadašnje petlje Avala. Kineska "Pauer Čajna" i azerbejdžanski "Azvirt" uz veliku pomoć domaćih podizvođača uspešno su prebrodili ovaj projekat, vredan 207 miliona evra.

Foto: Sergio Spector

Našu vožnju sa vrednim neimarima koji su četiri godine proveli na ovoj trasi počeli smo ispred tunela Straževica, koji je za saobraćaj otvoren u aprilu prošle godine. Putanja nas potom vodi ispod nadvožnjaka broj 25, petlje Avala, tunela Beli Potok - sve do najvećeg čvorišta u zemlji, Bubanj potoka.

- Ponosni smo na posao koji se uspešno privodi kraju, sve je kvalitetno urađeno i primenjena su najinovantivnija rešenja gradnje - ističe Jovica Radić, odgovorni izvođač za nadvožnjake i tunele. - Na Sektoru 6, koji se radio u punom profilu auto-puta urađeno je pet VMS tabli sa izmenjivom saobraćajnom signalizacijom. One imaju mogućnost ispisa poruka vozačima dok su na putu i sve je integrisano u operativni centar koji će u budućnosti raditi u automatskom režimu, jer su postavljene savremene kamere. One detektuju kamione ukoliko se zaustave u tunelskoj cevi i odmah se spušta rampa i on se zatvara za saobraćaj. Kamere mere i brzinu, protok, odnosno broj vozila na dnevnom nivou, registarske tablice i zemlju gde su izdate. Čak i cisterne sa opasnim materijama registruju, i ako se voze zapaljive materije odmah upozorava vozače da se uspori.

Izgradnja autoputske obilaznice oko Beograda, od Batajnice do Bubanj potoka, počela je 1990. godine, ali su sankcije, rat u okruženju, ali i nedostatak novca prolongirali njen završetak. Od nastavka radova 2018. godine otvoren je Sektor 4, od Ostružnice do Orlovače, sa novim mostom preko reke Save, kao i Sektor 5, od Orlovače do Straževice, u dužini od oko četiri kilometra. Širina vozne i preticajne trake na Sektrou 6 je 3,75 metara, dok je zaustavna tri metra. Auto-put je u svom najvećem delu satkan od srpskih materijala, pa sa sigurnošću će moći imati prefiks "domaći".

Foto: Sergio Spector

- Završetkom Sektora 6 konačno će obilaznica do Bubanj potoka otići u građevinsku istoriju - kaže Radić. - Na Sektoru postoje četiri nadvožnjaka, koja povezuju brojna naselja na ovoj trasi. Nadvožnjak broj 25 delimično je urađen još 2012. godine i pošto je auto-put presekao Kružni put, on sada služi kao veza Rakovice i ove saobraćajnice. Drugi nadvožnjak povezuje naselja Jelezovac i Resnik, i on premošćuje i kružni put, rakovički potok.... Treći nadvožnjak povezuje Kružni put sa naseljem Beli Potok jednim krakom, a drugi krak se odvaja za istoimenu železničku stanicu. Nadvožnjak 27A pak povezuje Kružni put sa mrežom lokalnih puteva u blizini petlje Bubanj potok.

Ceo posao je finansiran 85 odsto iz zajma kineske Eksim banke, a 15 odsto iz državnog budžeta. Broj radnika na ovoj trasi povećavao se kako su radovi odmicali, a u njihovom punom jeku na gradilištu ih je svakodnevno bilo više od 600. Zajedno su srpski, kineski i azerbejdžanski neimari svakodnevno provodili vreme, pa su se mnogi "pobratimili".

Foto: Sergio Spector

- Objekat koji takođe ima veliki značaj za Obilaznicu je i petlja Avala, gde je ostalo da se srede sitnice pre svečanog otvaranja - kaže Radić. - Ovo čvorište koje se nalazi između tunela Straževica i Beli Potok ima trostruku funkciju. Prva je da poveže Avalski put koji je u blizini Kružnog sa samim auto-putem, druga je konstruktivna, jer je njenom izgradnjom urađen kontrateret, pošto se nalazi u dubini Miloševog potoka, pa su time preduprete potencijalno nestabilne kosine. Treća, i ništa manje bitna funkcija jeste da, s obzirom na to da se nalazi između dva tunela, ukoliko jedan ili oba budu zatvoreni, moguća je brza evakuacija ljudi sa auto-puta. Petlja inače ima četiri kraka, jedan ide od Bubanj potoka na Kružni put, drugi obrnuto. Treći ide oko Kružnog puta ka Dobanovcima, a četvrti u suprotnom smeru. Na ovom delu su postavljene i odbojne ograde, koje štite od buke.

Foto: Novosti

Izgradnjom tunela Beli Potok izmeštena su i dva puta, Avalski i Kružni. Oni su bili na privremenim devijacijama, a sada se vraćaju u svoje prvobitno stanje. Avalski put ostaje isti, dok će Kružni da doživi manje korekcije, konkretno kod "Hiljadu ruža", gde se pravi nova površinska raskrsnica, koja će biti mnogo preglednija za saobraćaj. Sada će građani na delu od Ostružnice moći da se uključe i isključe na četiri mesta, petljama Ostružnica, Orlovača, Avala i Bubanj potok.

- Samo na tunelu Beli Potok u poslednja četiri meseca bilo je angažovano 250 radnika, što samo potvrđuje koliko se ubrzalo sa projektom - kaže naš sagovornik. - On je bio najsloženiji za izgradnju, pravi kapitalni objekat, nalazi se na samoj sredini Sektora 6. Tunel je rađen metodom otvorenog iskopa, pošto je urađen široki iskop i sa kote plafona rađene su dijafragme koje su danas zidovi. Potom su ugrađeni poprečni nosači, urađeno je 818 prefabrikovanih nosača u jednoj fabrici u Velikoj Plani. Oni su dopremljeni i montirani, prosečno je dnevno bilo montirano 22 do 24 nosača, za šta je potrošeno mesec dana. Tunel je dugačak 360 metara, urađena je podložna ploča metar ispod asfalta, konstruktivno je izuzetno stabilan. Privodi se kraju uređenje same unutrašnjosti, još da se postavi signalizacija.

Ostavljajući za sebe petlju Avala, zatim tunel Beli Potok, uz prelepe krajolike i pejzaže stižemo i do čvora Bubanj potok, najvećeg takve vrste u Srbiji. Kada se završi i deo ka Pančevu poprimiće oblik deteline, a i ovako je jedna od najimpozantnijih građevina u našoj zemlji.

- Čak 22 puta je menjan režim saobraćaja na ovom delu, ali ni u jednom trenutku petlja nije bila zatvorena za saobraćaj, dakle ni jedan jedini sat - kažu naši domaćini. - Petlja spaja Obilaznicu sa auto-putem Beograd-Niš, što znači da se sav teretni saobraćaj za koji dan izmešta iz centra grada. Kružnim putem prođe i 30.000 vozila dnevno, sve ovo će biti veliko olakšanje. Petlja je projektovana tako da se građani brzo i efikasno uključe na bilo koji pravac. Veoma smo ponosni na sve urađeno i imamo privilegiju što ćemo baš mi obilaznicu jednom zasvagda poslati u građevinsku istoriju.

Veza prema centru grada

KRAK koji će u budućnosti ići ispod tunela Bubanj potok ka Pančevu po otvaranju Obilaznice služiće za isključenje ka centru grada. Kod račvanja na petlji potrebno je samo pratiti saobraćajnu signalizaciju, a u tom delu pravac se sužava i ograničenje je 60 kilometara na sat. Iako nije planiran projektom, izvođač radova je uradio nadvožnjak nazvan Krak 10, koji je naknadno uvršten u projekat. To je zapravo glavna veza petlje i centra grada, a očekuje se da bude završen do kraja godine.

Tunel za 22. vek

U SVAKOJ cevi tunela Beli Potok nalaze se četiri ventilatora koja služe da u slučaju požara uključenjem mlaznih propelera "odvedu" dim i vatru što pre izvan.

- Takođe, tunel ima i hidrantske mreže, jednu na sredini i dve na portalima - ponosno kaže Jovica Radić. - Urađen je sistem za odvođenje vode i opasnih materija u slučaju incidenta. Ukoliko se nešto zapaljivo prospe u tunelu, odmah završava u nezapaljivom kanalu, pa kasnije ulazi u sistem koji ga odvodi do separatora. Sve se separiše u rezervoar za prihvat opasnih materija, koji se nalazi pored tunela. Od telekomunikacione opreme urađen je SOS sistem telefona i interfona, preko koga putnik može da razgovara sa operativnim tunelskim centrom.

Ugrađen je i sistem javnog razglasa, gde se daju obaveštenja vozačima. Postoji i digitalni video-sistem.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (4)

ŠEŠELJ O UŽASNOM SNIMKU KOJI JE SVE ZAPREPASTIO: Devojčica nije zaslužila batine (VIDEO)