MILION LJUDI NA DVA KILOMETRA: "Novosti" u prazničnoj atmosferi na čuvenim Jelisejskim poljima u Parizu

Proslava titule svetskog šampiona u fudbalu, svečanost povodom Dana Republike i pada Bastilje, samo šetnja i šoping ili, kao ovih dana, kolektivni doček Nove godine na otvorenom – svi razlozi su dobri da se ode na čuvena Jelisejska polja u Parizu.

МИЛИОН ЉУДИ НА ДВА КИЛОМЕТРА: Новости у празничној атмосфери на чувеним Јелисејским пољима у Паризу

Foto: Goran Čvorović

Ulazak u 2025. godinu započeo je odbrojavanjem na Trijumfalnoj kapiji uz  pljusak iskri u veličanstvenom vatrometu svetlucavih zvezdica od svetala mobilnih telefona, umesto penušavog praska usled zabranjenog točenja alkohola na ulici za doček. Najsnalažljiviji su vlastima ipak doskočili ponekom kapljicom šampanjca. U ledenoj noći slavljenici su cvokotanje zamenili pevanjem i skakutanjem uz svetlosni i muzički spektakl.  

Na popularnoj "Šanziki" uvek vri od ljudi. Nekada ih tu, kao u protekloj novogodišnjoj noći, u istom trenutku ima i milion, nekada manje, ali, dovoljno da uvek bude živahno na trotoaru među prolaznicima izmilelih iz "Vavilonske kule", govornicima svih ovozemaljskih jezika.

"Najlepšom avenijom na svetu", dugačkom blizu dva kilometra, od Trga Etoal do Konkorda, svakog meseca prođe preko milion ljudi. I ovih dana, zuji kao u košnici. Trotoarima Jelisejskih polja uvek se kotrljaju koferi. I posle dočeka, redovi ispred firmiranih radnji. Neko vadi kišobran, drugi šeta kućnog ljubimca, treći trči. I ovde se žuri na posao. Puno ljudi radi na Šanzelizeu. To je retko mesto u Parizu gde se priča i engleski.

Devojka se dosetila da fotografiše prolaznike i štampa njihov lik na naslovnici starinskih francuskih novina. Cena – daj šta daš. Iz okolnih ulica dopire miris palačinki, pečenih kestena, kuvanog vina i supe s lukom. Razdragani mališani prate roditelje u iščekivanju slatke nagrade za dugu šetnju. Uz zgradu, ispružena ruka prosjaka.

Sve je dobro za suvenir. Podmetači za čaše koštaju osam evra, mala kopija grafike Pariza tri, velika šest. Na njima obale Sene, dok sunce zalazi nad Ajfelovom kulom. Čistači glancaju pločnik, naoružani policajci i vojnici vode računa da sve bude u redu, od Trga Šarla de Gola, do Božićnog vašara. 

Svetluca na bivšem dragstoru, blešte još koji dan lampioni na jelkama efemerno posađenim u asfaltu. Stranci se slikaju smelo izlazeći nasred ulice, među automobile. Biće ove fotografije među najdražima u albumu. Tu su i bicikli kojima može brzo da se prođe. Sve je više biciklista u zagušenom Parizu. Na krovu otvorenih autobusa radosno se smrzavaju turisti koji ovu priliku ne bi propustili nizašta na svetu. Sve to, s vrha Trijumfalne kapije, nadgleda puk turista.

Za nastanak Jelisejskih polja zaslužna je kraljica Marija Mediči, koja je, po ugledu na promenadu Kašine u Firenci, odlučila da uredi put uz Senu duž Parka Tiljeri. Pariska promenada je otvorena 1616. godine, a onda je pola veka kasnije Luj Četrnaesti zadužio čuvenog dvorskog arhitektu Kolbera da je ulepša, da sve sija na putu ka Versaju u vreme procvata francuskog kraljevstva. Menjaće se ova luksuzna džada opet. Gradski oci su nedavno odlučili da posade još više stabala, prošire prostor za šetače, smanje zagađenost.  

Jelisejska polja su među najskupljim ulicama u svetu. Zanimljivo je da je neparni, levi trotoar u odnosu na Trijumfalnu kapiju i Senu, češće u senci, mnogo jeftiniji od desnog. Na onom osunčanijem, koji više privlači turiste, iznajmljivanje kvadratnog metra poslovnog prostora košta između 13.000 i 15.000 evra godišnje. Logično, desnom stranom se, stoga, mora više voditi računa i da vam neki vagabond ne zavuče ruku u džep.

To ne znači da je leva strana zapostavljena. Naprotiv. Na njoj se nalaze neke od najluksuznijim prodavnica parfema i skupocenih torbi. U njima ovih dana pazare oni kojima je bankovni račun dozvolio da nekoga lepo obraduju u protekloj novogodišnjoj noći.

KOVČEG KAO "REKLAMNA AGRESIJA"

Više udruženja građana zajedno s poslanicima ekološke stranke zahtevaju od gradonačelnice Pariza An Idalgo da povuče ranije izdatu dozvolu za "presvlačenje" zgrade čuvene prodavnice luksuznih torbi "Luj Viton" u ogromni kovčeg u obliku zaštitnog znaka ove firme. Smatraju da je reč o "reklamnoj agresiji". Ako im gradonačelnica ne izađe u susret, prete tužbom Upravnom sudu.
 

Foto: Goran Čvorović

 

Foto: Goran Čvorović

 

Foto: Goran Čvorović

 

Foto: Goran Čvorović

 

Foto: Goran Čvorović

 

Foto: Goran Čvorović

 

Foto: Goran Čvorović

 

Foto: Goran Čvorović

 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

OVO SE NE VIĐA SVAKI DAN! Kristijano Ronaldo dobio ponudu da karijeru nastavi u Moldaviji