PRVI PUT ZVANIČNO F-35 JE “KRŠ”: Tek nakon 18 godina SAD progovorile o izazovima koje treba da reše na “najboljem avionu na svetu”

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

27. 11. 2024. u 17:00

SVEOBUHVATNA analiza Pentagona o testovima lovačkog aviona F-35, proizvedenog od strane Lokid Martin, pokazuje da su u proteklih šest godina testiranja zabeleženi problemi s pouzdanošću i kašnjenja u održavanju, nepravilnosti u sistemima naoružanja i nerešene situacije u vezi s kapacitetima sajber odbrane.

ПРВИ ПУТ ЗВАНИЧНО Ф-35 ЈЕ “КРШ”: Тек након 18 година САД проговориле о изазовима које треба да реше на “најбољем авиону на свету”

Foto Iks (Tviter)@dana916

-Opšta pouzdanost, održavanje i dostupnost flote američkih aviona ostaju ispod očekivanja, izjavio je direktor za testiranje i operativnu evaluaciju u redigovanoj verziji izveštaja iz februara, koji je nedavno deklasifikovao Pentagon i objavila organizacija POGO (Projekat za nadzor vlade).

-Administracija Trampa treba da ima u vidu da letimo s F-35 već 18 godina i još uvek ne možemo da ga održavamo, da zadržimo njegovu oblogu netaknutom ili da precizno gađamo njegovim naoružanjem, izjavio je Greg Vilijams, direktor Centra za odbrambene informacije organizacije POGO.

Foto DVIDS USN Seaman Apprentice Derek Kelley

Projekat 2025 Fondacije Heritage, koji se smatrao mogućim planom za novu administraciju, iako ga je Tramp lično odbacio, zahtevao je povećanje godišnjih nabavki verzije F-35A za Ratno vazduhoplovstvo na 60, a kasnije i 80 aviona, u odnosu na prvobitno planiranih 48 aparata.

-Bilo je trenutaka kada planirani avioni nisu bili dostupni jer neophodne popravke nisu bile završene ili zato što rezervni delovi nisu bili dostupni, navodi se u izveštaju Kancelarije za testiranje. Drugi put su avioni imali kvarove nakon poletanja, neposredno pre nego što su planirani testovi mogli da počnu, dodaje se u izveštaju.

Generalno, manje aviona je bilo raspoređeno i izvedeno je manje testnih misija nego što je planirano, zbog nedostataka u održavanju i pouzdanosti, koji su uticali na stanje aviona, navodi analiza.

Uprkos problemima, u martu je Pentagon dozvolio programu da nastavi s „maksimalnim stopama proizvodnje,” što je ključna izjava poverenja, ali uglavnom simbolična, s obzirom na to da Lokid već sklapa avione tom brzinom. Podsetimo, Lokid Martin dostigao tempo proizvodnje lovaca pete generacije F-35 na 20 aparata mesečno.

Odluka je doneta otprilike mesec dana nakon što je izveštaj na 382 strane bio potpuno klasifikovan, uključujući i uvodno pismo upućeno sekretaru za odbranu Lojdu Ostinu.

Ministarstvo odbrane SAD procenjuje da će program tokom svog životnog ciklusa koštati više od 1,8 biliona dolara, uključujući razvoj, proizvodnju i održavanje aviona.

-Imamo avione spremne za borbu koji su danas u funkciji i ponašaju se izuzetno dobro protiv pretnji za koje su dizajnirani. Piloti neprestano naglašavaju da je ovo borbeni avion koji žele da imaju ako budu pozvani u rat, navodi se u izjavi Kancelarije za program F-35 Pentagona, koja je imala za cilj da uravnoteži negativne komentare.

-Efekti primećeni tokom operativnih testova nisu bili novi niti nepoznati, dodala je Kancelarija, naglašavajući da „rad na poboljšanju” pouzdanosti i dostupnosti aviona nastavlja.

Lokid Martin je, sa svoje strane, izjavio da F-35 „konstantno ispunjava ili premašuje zahteve performansi postavljene ugovorom” i da „gotovo 90% komponenti F-35 ima bolje performanse nego što je potrebno.”

Foto: Profimedia/Ilustracija

IDENTIFIKOVANI PROBLEMI

Glavni problemi navedeni u dugotrajnoj analizi odnose se na sledeće aspekte:

*Sistem za automatsku dijagnostiku kvarova aviona davao je lažne alarme s učestalošću od jedan na sat, u poređenju sa zahtevom od najviše jednog alarma na 50 sati.

*F-35 ima najmanje dvostruko duže vreme popravki nego što je potrebno i što je predviđeno zahtevima, uglavnom zbog visoke stope kvarova ključnih komponenti.

*Stelt obloga aviona često nije bila u skladu sa standardima i zahtevala je dodatne popravke. „Održavanje, kao što je obnavljanje sistema za smanjenu vidljivost [Stelt], često je odlagano kako bi se avionima omogućilo da nastave letove,” navodi se u izveštaju. Nijedan model Ratnog vazduhoplovstva i Mornarice nije izveo misije u potpunosti Stelt.

*Top od 25 mm montiran na F-35A verziji nije uspeo da precizno pogodi mete zbog problema s dizajnom i instalacijom, uprkos godinama pokušaja da se ti problemi reše.

*Detalji o kapacitetu F-35 da izdrži sajber napade na 24 najosetljivija sistema pokazuju da je „znanje o stvarnoj ranjivosti aviona ograničeno,” uz preporuku da Kancelarija za program obezbedi avion „koji omogućava testiranje od početka do kraja u reprezentativnom okruženju sajber pretnji.”

*Avioni Ratnog vazduhoplovstva i Mornarice SAD zahtevali su preveliku logističku podršku, uključujući opremu za podršku i rezervne delove, kako bi bili raspoređeni u inostranim bazama ili na nosačima aviona.

NEKA OBJAŠNjENjA I PRAVDANjA

Što se tiče sajber pretnji, Kancelarija za program izjavila je da su one „dinamične i zahtevaju agilnu odbranu u dubini” i da održava jedan od najrobustnijih programa za testiranje sajber bezbednosti u Ministarstvu odbrane.

Lokid Martin je izjavio da je napravio značajne investicije u suprotstavljanje sajber pretnjama i ostaje uveren u integritet svojih višeslojnih, robusnih sistema sajber bezbednosti.

Na početku svog prvog mandata, Tramp je kritikovao program zbog „ogromnih troškova i prekoračenja budžeta” i javno pitao da li bi rival Boing mogao da proizvede uporedivu verziju F/A-18 Super Hornet-a. Tadašnji sekretar za odbranu, Džim Matis, naložio je studiju za poređenje troškova ova dva aviona, ali ta studija nikada nije sprovedena.

SAD su do sada naručile najmanje 881 od procenjenih 2.456 aviona. Preko 1.060 aviona za domaće i strane korisnike, od ukupno procenjenih 3.000, već je isporučeno.

F-35 TAKOĐE POZNAT KAO LAJTING 2

Lokid Martin F-35 višenamenski lovac (takođe poznat kao Lightning 2) bio je kandidat za program Joins Strike Fighter, koji je trebalo da zameni postojeće tipove aviona konvencionalnim lovcem. Ovaj koncept je predstavljen američkom vazduhoplovstvu.

Cilj ovog programa bio je kombinovanje konvencionalnih lovaca za Vazduhoplovstvo SAD, brodskih katapultnih aviona za američku mornaricu i lovaca za kratko uzletanje i vertikalno sletanje za Korpus američkih marinaca.

Avion F-35 je ranije bio poznat kao X-35 a pobedio je u konkurenciji sa Boingom X-32. Prvi prototip X-35A objavljen je 2000. godine. Razvoj ovog aviona uglavnom su finansirale SAD, uz dodatna sredstva vlada Velike Britanije i drugih partnerskih zemalja.

Generički F-35 ima sličnu konfiguraciju kao F-22 sopstvenog dizajna kompanije Lokid Martin, ali je nešto manji i ima jedan motor. Avion sa jednim motorom je jeftiniji za proizvodnju i održavanje, ali na račun manjeg borbenog opterećenja i performansi.

F-35 koristi stelt tehnologiju koja smanjuje njegov radarski presek i tako otežava otkrivanje radarom. Trenutno je jedan od najnaprednijih lovaca na svetu. U SAD, samo se F-22 Raptor smatra moćnijim, međutim nije im ni ista svrha.

Takođe, F-35 je drugi pravi lovac 5. generacije posle F-22. Najnoviji kineski i ruski lovci, poput Čengdu J-20 ili Su-57, po tehnologiji polako dostižu F-35.

Vrsta: Višenamski lovac

Posada: 1

Maksimalna brzina: 1930 km/h

Dolet: 2200 km

Maksimalna visina leta: 18.300 m

Borbeni radijus: 1100 km

Projektili: AIM-9X Sidewinder, AIM-120 AMRAAM, AIM-132 ASRAAM, JSOW, Brimstone i Meteor

oruzjeonline.com

BONUS VIDEO - RUSI POKAZALI SNIMAK: Dron kamikaza uništio haubicu francuske proizvodnje

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

TUGA OKOVALA ČIZMU: Preminuo jedan od najtrofejnijih trenera u istoriji odbojke