NAJBOLJI AMERIČKI LOVAC SADA JOŠ SMRTONOSNIJI: Na F-22 testira se tehnologija šeste generacije (VIDEO)

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

21. 08. 2024. u 19:02

RATNO vazduhoplovstvo SAD navodi kako uspešno testira na lovcu F-22 tehnologiju koja je namenjena šestoj generaciji projekta NGAD (Next Generation Air Dominance). Reč je o nizu tajnih senzorskih sistema koji će povećati korisnost letelice, a tako žele dovesti do produženja veka trajanja F-22.

НАЈБОЉИ АМЕРИЧКИ ЛОВАЦ САДА ЈОШ СМРТОНОСНИЈИ: На Ф-22 тестира се технологија шесте генерације  (ВИДЕО)

Foto Tanjug/AP/South Korea Defense Ministry

-Tim F-22 veoma naporno radi na realizaciji mape puta za nadogradnju naprednih senzora, povezivanja, oružja i drugih sposobnosti, rekao je brigadni general Džejson D. Vorhejs, izvršni oficir “Programa za napredne lovce” u julu na konferenciji nazvanoj “Životni ciklus vojne tehnologije”.

-Tim Raptor-a je nedavno sproveo šest testova leta kako bi verifikovao napredne senzore“, rekao je Vorhejs, a služba planira da uradi brzu izradu prototipa kako bi ih ubacila u avion, dodao je on.

-Mi ovo uspešno sprovodimo, a to će dovesti do… brzog raspoređivanja u bliskoj budućnosti, rekao je Vorhejs, a prenosi američka vojna publikacija Air&Space Forces.

Zvaničnici službe su rekli da su napredni infracrveni sistemi za pretragu i praćenje (IRST), koji mogu uključivati i druge senzore, testirani na F-22 od prošle godine. Novi IRST sistemi će proširiti sposobnost F-22 da otkrije stelt avione.

F-22 JE TREBALO DA ODE U PENZIJU OKO 2030, ALI SE TO POMERA ZA 2040. GODINU

Nakon što su pre nekoliko godina čelnici vazduhoplovnih snaga rekli da će F-22 verovatno biti penzionisan oko 2030. godine, poslednjih meseci zvaničnici su naglo napustili tu ideju, a Vorhejs je čak izjavio da mu se čini da ćemo ovaj lovac gledati još dugo.

-Ono što mogu da vam kažem je da smo izuzetno fokusirani na modernizaciju kako bismo održali, koliko god je potrebno, tu borbenu sposobnost koja obezbeđuje superiornost u vazduhu u veoma spornom okruženju, dodao je on.

Ovo je primetna promena u odnosu na 2021. godinu, kada je general Čarls Braun predstavio svoj plan lovačkog aviona „4+1“ koji je zahtevao da F-22 bude zamenjen NGAD-om oko 2030, uz zadržavanje F-35, F -15E i EX i F-16.

„Plus 1“ je bio A-10, ali je u martu 2023. godine Braun rekao da će A-10 biti penzionisani brže nego što se očekivalo i verovatno do 2030. godine.

Planirano penzionisanje F-22 2030. izazvalo je izvesnu konsternaciju,pošto se smatralo da je avion strukturno dovoljno jak da izdrži sve do 2040-ih. Zvaničnici službe su tada rekli da su stelt sposobnosti F-22 na nivou 1980-ih, gde iako je ažuriran, nadmašen je novim senzorima protivnika SAD, kao što je Kina.

Vorhejs je ponudio jedno objašnjenje za potencijalno produženi životni vek F-22: njegov novi računarski sistem nazvan „GRACE“ (računarsko okruženje vladine referentne arhitekture).

U pitanju je softver otvorene arhitekture koji će „omogućiti instaliranje netradicionalnog softvera“ u avion, rekao je on. To će omogućiti „dodatnu obradu interfejsa“, dodao je on.

Vorhejs nije jedini zvaničnik koji je sugerisao da bi F-22 mogao ostati duže nego što se očekivalo. Takođe u julu, general Kenet Vilsbah, šef Vazdušne borbene komande, rekao je da po njegovom mišljenju Vazduhoplovstvo ne treba da zadrži samo F-22, već i 32 starija pod nazivom Blok 20, koje je Kongres od Vazduhoplovstva dva puta ranije tražio da ih povuku.

Foto: Printskrin jutjub

DO PROJEKTA NGAD 6. GENERACIJE NEMA ALTERNATIVE ZA F-22

U međuvremenu, lideri Vazduhoplovnih snaga počeli su da pomeraju termine za lovac šeste generacije NGAD porodice sa posadom, koji se smatra naslednikom F-22.

Vilsbah je u julu primetio da dok se ne dodeli NGAD ugovor, „nema zamene za F-22“, a samo nekoliko nedelja kasnije, sekretar vazduhoplovnih snaga Frenk Kendal je objavio da služba „odmara“ od NGAD-a.

Nova tehnologija koja modernizuje F-22 „podržava sve buduće programe“ kao što je NGAD, rekao je Vorhejs. „I mi ćemo koristiti svu tu tehnologiju dok idemo napred, na bilo kojoj platformi.“

Kroz napore modernizacije, „mi ćemo obezbediti da F-22 ostane najbolji lovac za superiornost u vazduhu na svetu i da zadrži prednosti (prvi vidi, prvi puca, prvi obara)“, rekao je Vorhejs.

F-22 je „naš most ka NGAD-u“, a tehnologije koje ulaze u Raptor će stići do NGAD-a „kako bi osigurali našu sposobnost da postignemo superiornost u vazduhu u budućnosti u veoma napetom okruženju“.

Činjenica da SAD ne izlazi tako lako na kraj sa avionom šeste generacije, a da su zadržale svoj, kako smatraju, najbolji avion pete generacije, F-22 Raptor do 2040-ih.

Ranije, glavna briga rukovodstva američkog ratnog vazduhoplovstva u vezi sa F-22, nije bila njegova stelt sposobnost, već maksimalni domet aviona, koji se smatrao prekratkim za velike udaljenosti u Pacifiku u slučaju sukoba sa “neprijateljom broj jedan”, Kinom.

S obzirom da više konkretno ne spominju ovaj problem, postoji mogućnost da je problem rešen, ili činjenicom da je otklonjena pretpostavka o sukobu sa Kinom, ili da je američko vazduhoplovstvo pronašlo način da avioni Raptor značajno povećaju domet. Još 2022. godine počelo je testiranje dodatnih stelt rezervoara za gorivo na avionima F-22.

Sa svojim dodatnim rezervoarima, F-22 može da preleti maksimalnu udaljenost od 3.200 km, što je blizu 4.000 km za koje se procenjuje da leti bombarder B-21 Raider koji se prema SAD smatra šestom generacijom.

Navodnom napretku u razvoju dodatnih stelt rezervoara, može se prepisati i postojanje bespilotnih letelica sposobnih za dopunu goriva iz vazduha. Među njima se ističe dron MQ-25 Stingray koji testira američka mornarica sa kapacitetom dopunjavanja goriva skoro jednakim F-22.

F-22 RAPTOR UKRATKO

F-22 Raptor je višenamenski lovac pete generacije koji su razvili Lockheed Martin, Boeing i General Dynamics. Glavni zadaci F-22 su borba protiv neprijateljske avijacije, pokrivanje trupa i pozadinskih objekata od vazdušnih udara i suzbijanje neprijateljskog vazdušnog izviđanja.

Sposoban da služi 24 sata, u svim vremenskim uslovima. F-22 je prvi lovac pete generacije u službi američkog vazduhoplovstva, po mnogima daleko ispred svog vremena.

F-22 je započeo život kao jednostavan lovac za nadmoć u vazduhu. Međutim, od svog nastanka ovoj letelici nije pretila velika vazdušna opasnost od lovaca iz drugih zemalja.

Kasnije je evoluirao u višenamenski lovac kako su mu dodate mogućnosti za različite vrste udara. Proizveden je u ukupno 195 primeraka (8 testnih i 187 proizvodnih aviona).

Varijante:

YF-22A – demonstrator tehnologije pre proizvodnje za fazu demonstracije/validacije Advanced Tactical Fighter (ATF);

F-22A – proizvodna verzija sa jednim sedištem, dobila je oznaku F/A-22A početkom 2000-ih.

F-22B – planirana varijanta sa dva sedišta, otkazana 1996. godine da bi se uštedeli troškovi razvoja sa porudžbinama testnih aviona pretvorenim u F-22A.

Pomorska varijanta F-22 – planirana varijanta F-22 sa krilima promenljivog zamaha koji bi služio na nosačima aviona, za Program Naprednih taktičkih borbenih aviona američke mornarice (NATF), u cilju zamene F-14 Tomket. Program je ukinut 1991.

oruzjeonline.com

BONUS VIDEO - RUSI NA POZICIJI: Viđeni tenkovi u Kurskoj oblasti

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

SRBI ĆE BITI PONOSNI: Evo kako se zove sin Nikole Jokića (FOTO)