INDIJSKI VAZDUHOPLOVNI MARŠAL OBJAŠNJAVA: Kakve su šanse lovaca F-16 protiv ruskog Su-30 na ukrajinskom ratištu? (VIDEO)
ZAPADNI mediji pokušavaju da prikažu pojavu lovaca F-16 u Ukrajini kao neku vrstu novog „čudotvornog oružja“ koje bi navodno moglo čak i da preokrene tok neprijateljstava u korist Kijeva.
Pošto je izgubila većinu svojih aviona nasleđenih iz sovjetske ere, Ukrajina nema drugog izbora nego da traži od Zapada moderne lovce.
Još u maju 2023. međunarodna koalicija iz Velike Britanije i niza evropskih zemalja NATO-a objavila je nameru da snabde kijevski režim sa nekoliko desetina F-16 i obuče ukrajinske pilote. Ovaj proces je pri kraju i navodno se očekuje da će se lovci F-16 Fajting Falkon pojaviti na nebu Ukrajine do kraja leta ove godine.
Koliko ovi zapadni avioni zapravo mogu biti efikasni protiv ruskih lovaca Su-30 i Su-35, ocenio je penzionisani vazduhoplovni maršal Anil Čopra, bivši iskusni vojni pilot lovačkog vazduhoplovstva Indije (IAF).
Počnimo od toga da je jednostavno netačno porediti klasu Su-30 sa mnogo manjim F-16. Prikladnije je uporediti Su-27/30/35 sa F-15, a F-16 sa MiG-29, pojašnjava pilot Anil Čopra.
On je takođe citirao izjavu koju je nedavno na društvenim mrežama dao ukrajinski pilot koji je već upravljao F-16, rekavši da je čak i njegov prethodni Su-27 imao superiorne performanse i da je lako mogao da se nosi sa F-16 u vazduhoplovnoj borbi.
Čini se da se indijski pilot veteran slaže. Po njegovom mišljenju, lična letačka veština pilota može se odraziti uglavnom u bliskoj borbi, što je malo verovatno da će biti relevantno u kontekstu ukrajinskog sukoba. Ono što je danas mnogo važnije je radar koji je sposoban da deluje protiv moćnih elektronskih protivmera i pretnji od raketa zemlja-vazduh velikog dometa.
F-16 koji se prebacuju u Ukrajinu nemaju moderne radare i druge sisteme slične onima koji su instalirani na najnovijoj verziji Blok 70/72. Njihovi sistemi za elektronsko ratovanje takođe nisu najnovija tehnologija. SAD neće rizikovati da odaju ono što bi moglo pasti u ruke Rusije, ističe indijski maršal vazduhoplovstva.
Istovremeno, on ističe mnoge prednosti ruskog Su-30: Suhoj lovac ima veći potisak i može duže da održava veću snagu. Su-30 takođe ima mogućnost da duže ostane u vazduhu. Ima bolje manevarske sposobnosti i naoružan je sa više projektila.
F-16 prebačeni u Ukrajinu, iako ostavljaju mnogo prostora da se nadograde u pogledu tehnologije radara i avionike, i dalje imaju neke šanse za uspeh u obračunu sa Suhojem.
Zapravo, to je moguće samo u jednom scenariju: brzi „nalet“, lansiranje raketa vazduh-vazduh dugog dometa i jednako brz beg. U drugim slučajevima, ruski Su-30 i Su-35 će najverovatnije bez problema „skloniti“ sa neba „borbene sokolove“ američke proizvodnje.
Danas raketa AIM-120 nadmašuje rusku R-77, ali novija R-77M nadmašuje većinu zapadnih raketa… F-16 takođe može biti ugrožen od strane ruskog MiG-31, koji je sposoban da nosi do šest raketa ultra dugog dometa R-37M (300-400km), kaže Čopra.
Sasvim je prirodno da je indijski pilot veteran smatrao za shodno da se podseti kako 2019. godine F-16 nisu bili u stanju da deluju na bilo kakav efikasan način protiv Su-30 MKI u poslednjem indijsko-pakistanskom sukobu.
Zatim, u vazdušnoj borbi, indijski lovci su imali zadatak da odvuku pažnju pakistanskim lovcima i uspešno izbegnu 3-4 rakete AMRAAM ispaljene na njih. Dok druga (glavna) grupa borbenih aviona indijskog ratnog vazduhoplovstva u to vreme mogla je gotovo nesmetano da bombarduje predviđeni cilj – kamp za obuku islamističkih militanata koji podržava Pakistan.
Inače, tokom ovog konkretnog incidenta, indijski MiG-21 je oborio pakistanski F-16 (iako je nekoliko sekundi kasnije i sam oboren njegovim projektilima).
Pakistanske vazduhoplovne snage koriste desetine F-16, uključujući verzije AM/BM Blok 15 MLU, A/B ADF i C/D Blok 52+. Odnosno, u pitanju je gotovo ista oprema (sa radarom APG-68(V9) i raketama AIM-120C-5) koju Zapad sada sprema da prebaci Ukrajini.
UKRAJINSKI F-16
Nakon što je izgubila veliki broj svojih aviona, Ukrajina je tražila moderni lovac sa Zapada. Mnoge zapadne zemlje su bile u procesu zamene svojih F-16 sa takođe američkim lovcima pete generacije F-35.
U maju 2023. međunarodna koalicija Britanije, Holandije, Belgije i Danske objavile su svoju nameru da obučavaju ukrajinske pilote aviona F-16 pre mogućih budućih isporuka radi povećanja sposobnosti ukrajinskog vazduhoplovstva u aktuelnom sukobu.
Danska je ponudila svoje avione za obuku. Rumunija je ponudila da bude domaćin budućeg centra za obuku. Jedan broj ukrajinskih pilota počeo je obuku u Danskoj i SAD. 17. avgusta 2023. SAD su odobrile transfer F-16 iz Holandije i Danske u Ukrajinu nakon što su ukrajinski piloti završili obuku.
Dve zemlje će navodno donirati Ukrajini do 61 lovac F-16 AM/BM Blok 15 MLU, za ukupno 85 aparata F-16 koji su obećani Ukrajini. Ovi avioni se prema najnovjijim obećanjima očekuju na ukrajinskom nebu do kraja leta 2024. godine.
Standard Blok 15 Mid-Lajf Updejt (MLU) je dao mogućnost otprilike analognu onoj kod aviona F-16C/D Blok 50/52, sa poboljšanim sistemom detekcije prijatelj-neprijatelj, radiom i radarom i mogućnošću nošenja naprednijih projektila koji mogu da dejstvuju izvan vizuelnog dometa (AIM- 120).
SU-30 MKI
Suhoj Su-30 MKI spomenut kao referenca u ovom tekstu gospodina Čopre je dvosed, višenamenski lovac koji je razvio ruski Suhoj, a napravila ga je po licenci indijska kompanija Hindustan Aeronautiks Limited (HAL) za indijsko ratno vazduhoplovstvo IAF. U pitanju je varijanta porodice Suhoj Su-30/27 i u pitanju je teški lovac dugog dometa sposoban da dejstvuje u sim vremenskim prilikama.
Avion je skrojen za indijske potrebe i integriše indijske sisteme i avioniku, kao i francuske i izraelske podsisteme. Ima sposobnosti donekle slične Suhoj Su-35, sa kojim deli mnoge karakteristike i komponente.
Prvi Su-30MKI ruske proizvodnje Indija je počela da koristi 2002. godine. Prvi Su-30MKI sastavljen u Indiji ušao je u upotrebu u novembru 2004. godine Avion je okosnica IAF-a, sa približno 260 aparata u upotrebi.
Zemlja porekla RF SAD
Dužina 21.935 m 15.06 m
Raspon krila 14.7 m 9.96 m
Težina 18,400 kg 8,573 kg
Maksimalno opterećenje 38,800 kg 19,187 kg
Brzina 2 Maha 2.05 Maha
Tačke vešanja i opterećenje 12-8,130 kg 11 - 7,700 kg
Borbeni radijus 1,500 km 550 km
Motor i potisak
SU-30: 2×Saturn AL-31FP (123 kN svaki)
F-16: 1×Dženeral Electrik F110-GE-129 (131 kN)
Radar i domet
SU-30: NIIP N011M Bars (Panter) 400 km detekcija, 200 km obeležavanje
F-16: Blok 15 APG-66(V)2 150 Km
Rakete vazduh-vazduh (Domet)
Su-30:R-77-1, RVV-SD: 110 Km, kasnije R-77M (193 Km)
F-16: AIM-120 AMRAAM (120 km)
oruzjeonline.com/vazduhoplovni maršal Anil Čopra
BONUS VIDEO - NUKLEARNE VEŽBE: Ruske snage vežbaju elektronsko lansiranje raketa tokom nestrateških vežbi
Preporučujemo
OTKRIVENA PRVA META UKRAJINSKIH F-16: Britanski mediji tipuju na jednu oblast (VIDEO)
21. 06. 2024. u 20:21
RAT U UKRAJINI: Krvave borbe ne jenjavaju kod Volčanska i Časovog Jara; Ruske trupe napreduju kod Severska (MAPA/FOTO/VIDEO)
25. 06. 2024. u 07:25 >> 01:16
(UZNEMIRUJUĆE) BRUTALNO UBIJEN POZNATI PEVAČ: Isplivao jezivi snimak likvidacije (VIDEO)
ŠVEDSKI reper Gaboro, čije je pravo ime bilo Ninos Houri, ubijen je na parkingu u četvrtak uveče, javljaju lokalni mediji.
21. 12. 2024. u 08:06
PRVI SNIMCI UKRAJINSKOG NAPADA NA RILSK: Najmanje šest mrtvih i desetine povređenih, gore automobili (VIDEO)
ŠEST osoba, među kojima i jedno dete, ubijeno je u Rilsku, u oblasti Kursk, kao rezultat raketnog udara ukrajinskih oružanih snaga, saopštio je vršilac dužnosti guvernera Kurske oblasti Aleksandar Hinštajn.
20. 12. 2024. u 17:07
ANĐELKA BESNA: "Molim, zašto da ne odem iz tvoje emisije? Ne poštuješ me"
GLUMICA je shvatila da tuđe nepoštovanje i nevaspitanje nema veze sa njom.
22. 12. 2024. u 10:41
Komentari (0)