AMERIKANCI PRIZNAJU MOĆ RUSKOG S-400! Kažu da PVO sistem može da prati stelt lovce poput F-35 (VIDEO)

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

02. 05. 2024. u 21:11

UGLEDNI američki mediji priznali su ogromne sposobnosti ruskog sistema protivvazdušne odbrane S-400, priznajući njegov potencijal za gađanje stelt borbenih aviona, uključujući visoko hvaljeni avion F-35 Lajting 2.

АМЕРИКАНЦИ ПРИЗНАЈУ МОЋ РУСКОГ С-400! Кажу да ПВО систем може да прати стелт ловце попут Ф-35 (ВИДЕО)

Foto: Profimedia/Shutterstock/Ilustracija

Ruski S-400 ističe se kao globalni vrhunac sistema protivvazdušne odbrane, koji se može pohvaliti neuporedivim mogućnostima. S druge strane, F-35 je hvaljen kao najuspešniji stelt avion pete generacije koji dominira na globalnom tržištu borbenih aviona.

S-400 Triumf, takođe poznat kao SA-21 Grovler u krugovima NATO-a, može se pohvaliti impresivnom lepezom sposobnosti, uključujući sposobnost raspoređivanja različitih projektila prilagođenih za različite vazdušne pretnje. Sa dometom od skoro 400 kilometara i visoko hvaljenim kontra-stelt sposobnostima, Triumf je stekao reputaciju strašnog protivnika sposobnog da izazove američku dominaciju u vazduhu.

Sposobnost S-400 da se suprotstavi bilo kom avionu bila je značajan faktor u njegovom izvoznom uspehu. Na primer, Indija, koja je potpisala ugovor za pet eskadrila raketa S-400, dala je poverenje ovom naprednom ruskom sistemu protivvazdušne odbrane kako bi se suprotstavio kineskom borbenom avionu pete generacije, J-20.

Priznanje Vašington posta, pozivajući se na vojne stručnjake, signalizira odstupanje od uobičajenog zapadnog skepticizma u pogledu sposobnosti S-400 u suprotstavljanju stelt tehnologiji.


SAD OKLEVAJU DA RASPOREDE F-35 U BLIZINI S-400?

Iako se mogućnost konfrontacije između ova dva strašna sistema naoružanja može činiti udaljenom, zabrinutost oko njihovog suživota je vrlo stvarna.
Suština problema leži u strahu da bi S-400 mogao da ugrozi osetljivu tehnologiju i operativne sposobnosti F-35. Diplomatske posledice kupovine S-400 od strane Turske, članice NATO-a, služe kao dirljiv primer tenzija oko ovog pitanja.

Spor između Turske i Sjedinjenih Država oko kupovine S-400 2019. godine rezultirao je izbacivanjem Ankare iz programa F-35, čime su praktično obustavljeni svi procesi obuke i isporuke u vezi sa borbenim avionima. Ovaj raskol naglašava ozbiljnost sa kojom Sjedinjene Države gledaju na potencijalne rizike povezane sa kolokacijom F-35 i S-400.
Kathryn Wheelbarger, tadašnji vršilac dužnosti pomoćnika ministra odbrane SAD, jezgrovito je rezimirala ovu zabrinutost kada je otvoreno priznala da je S-400 posebno dizajniran da cilja i neutrališe avione poput F-35.

Prema njenim rečima, „nezamislivo je zamisliti da Rusija ne iskoristi tu mogućnost prikupljanja obaveštajnih podataka“.

Ovo mišljenje je ponovio i general Tod Volters (Tod Wolters), koji je predvodio Evropsku komandu SAD, naglašavajući fundamentalnu nekompatibilnost između F-35 i S-400.

On je istakao nemogućnost ovih sistema da međusobno komuniciraju i podvukao rizike koje predstavljaju pokušaji S-400 da iskoristi mogućnosti F-35. Mogućnost deljenja kritičnih radarskih i operativnih podataka sa Rusijom je scenario koji su Sjedinjene Države i njihovi saveznici odlučni da izbegnu po svaku cenu.

Uprkos maloj verovatnoći sukoba između ova dva vojna sredstva, samo prisustvo S-400 u regionima gde F-35 deluje predstavlja složen i višestruki izazov.

Stručnjaci za odbranu sugerišu da bi prisustvo S-400 u blizini F-35 moglo povećati kapacitet Rusije da poboljša radarsko otkrivanje američkih aviona. Pored toga, sa povećanim pristupom podacima F-35, vlasnici i operateri S-400 mogu efikasnije da identifikuju ranjivosti u avionu.

Pukovnik grčkog vazduhoplovstva i inženjer elektronike Konstantinos Zikidis rekao je za EurAsian Times: „S-400 koristi dva ili tri radara, koji se međusobno dopunjuju. Stoga, čak i ako glavni radar za pretragu možda ne može da dobije trag za oružje, on može da podstakne druge radare da dobiju tačan trag.

Foto: Ministarstvo odbrane Ruske Federacije/Jutjub/Florin Mocanu


DA LI JE S-400 ZAISTA SPOSOBAN DA DETEKTUJE STELT MLAZNICE?

Koreni tehnološke sposobnosti S-400 se mogu pratiti do njegovog prethodnika, sistema S-300. Dok S-400 deli veliki deo svog hardvera sa S-300, napravljene su značajne nadogradnje radarskih sistema, softvera i tipova projektila. Ova poboljšanja pružaju S-400 povećanu fleksibilnost u presretanju meta i mogućnosti proširenog dometa.
U srcu kontra-stelt sposobnosti S-400 je radarski sistem Nebo-M, koji se sastoji od tri različita niza koji rade na različitim frekventnim opsezima.

Korišćenjem niskofrekventnih radarskih nizova kao što su Nebo SVU (VHF-opseg) i Protivnik G (L-opseg), Nebo-M sistem može da otkrije prisustvo stelt lovaca dok se približavaju. Iako ovi nizovi niske frekvencije možda ne pružaju potrebnu vernost slike za ciljanje, oni igraju ključnu ulogu u početnoj detekciji i praćenju Da bi upotpunio mogućnosti niskofrekventnih nizova, Nebo-M sistem integriše ruski Gama S1 niz koji radi u S i X(Iks)-opsezima. Umrežavanjem ovih nizova, Nebo-M sistem nudi sveobuhvatan i slojevit pristup otkrivanju i praćenju stelt aviona.

Važno je razumeti inherentna ograničenja stelt tehnologije kada se procenjuje efikasnost kontra-stelt sposobnosti S-400.

Foto: Free Images Pixabay

Iako su savremeni stelt lovci dizajnirani da minimiziraju otkrivanje u odnosu na visokofrekventne radarske opsege, oni nisu u potpunosti imuni na detekciju. Veličina njihovog radarskog poprečnog preseka (RCS) određuje njihovu mogućnost otkrivanja, pri čemu manje vrednosti RCS ukazuju na smanjenu vidljivost radara.

Na primer, F-35 ima RCS od približno 0,0015 kvadratnih metara, dok je RCS F-22 još manji, u rasponu od 0,0001 do 0,0002 kvadratnih metara. Uprkos ovom napretku u stelt tehnologiji, nijedan savremeni lovac ne može u potpunosti da izbegne detekciju na niskofrekventnim radarskim opsezima.

Recenzirana procena pukovnika grčkog vazduhoplovstva i inženjera elektronike Konstantinosa Zikidisa baca svetlo na mogućnosti Nebo-M sistema.

Prema Zikidisovom istraživanju, niskofrekventni nizovi koje koristi Nebo-M mogu otkriti F-117 Nighthawk na dometima do 350 kilometara u optimalnim uslovima i potencijalno do 72 kilometra pod jakim ometanjem.

Međutim, bitno je napraviti razliku između otkrivanja i ciljanja. Dok su tvrdnje S-400 za kontra-stelt zasnovane na njegovim sposobnostima detekcije, uspešno gađanje stelt aviona ostaje složen i izazovan zadatak.

U praktičnom smislu, stelt tehnologija ima za cilj da odloži otkrivanje dovoljno dugo da avion može ili da se bori sa neprijateljem ili izbegne pretnju. Efikasnost stelt-a zavisi od različitih faktora, uključujući rastojanje između aviona i radarskog niza.


S-400 PROTIV F-35: KO ĆE POBEDITI?

Podaci koje je dao pukovnik grčkog vazduhoplovstva Zikidis opisuju domet detekcije niskofrekventnih radara sistema S-400 u odnosu na F-117.

S obzirom da je radarski presek F-117 približno 30 puta veći od F-22 i najmanje dvostruko veći od F-35, domet otkrivanja i ciljanja ovih naprednih lovaca biće značajno smanjen.

Prema prošlim procenama, radarski sistemi S-400 mogli bi uočiti F-35 kada se približi na oko 20 milja. Međutim, F-35 je naoružan raketama vazduh-zemlja koje mogu da dostignu ciljeve udaljene do 40-60 milja.

Lansirajući se sa udaljenosti koja je daleko izvan dometa detekcije S-400 od 20 milja, raketa F-35 ima velike šanse da pogodi svoj cilj bez rizika po avion. Ipak, stvarnost je daleko složenija, posebno kada se razmišlja o integraciji S-400 u širi integrisani sistem protivvazdušne odbrane (IADS).

Miltos Antoniades, bivši specijalista za vazdušne snage u Grčkom vazduhoplovstvu, istakao je da probijanje tako sofisticiranih mreža nije lak podvig. Antoniades je istakao različite scenarije koji komplikuju zadatak da stelt lovci prodiru u integrisane mreže protivvazdušne odbrane.

Nap-of-the-earth (metod koji koriste vojni avioni koji uključuje letenje na izuzetno malim visinama, sa ciljem da se izbegne otkrivanje neprijatelja i napadi u okruženju visokog rizika) može izbeći otkrivanje radara S-400, ali izložiti letelicu drugim pretnjama, kao što su sistemi za odbranu od tačakastih ciljeva kao što je Tor M1/2

Foto printskrin youtube

.

Alternativno, letenje na srednjim visinama može izazvati reakcije drugih elemenata mreže protivvazdušne odbrane, kao što su borbeni avioni u borbenoj vazdušnoj patroli (CAP), primoravajući stelt avione da odstupe od putanje leta ili izlažu riziku.

Štaviše, prisustvo radara u vazduhu ili protivvazdušnih sistema na brodu dodaje još jedan sloj složenosti. Što je mreža protivvazdušne odbrane sofisticiranija, tim lovcima postaje teže da prodru i gađaju vredne ciljeve poput S-400.

Čak i ako stelt lovac uspe da priđe neotkriven i lansira svoje oružje, posada S-400 će verovatno otkriti lansiranje i preduzeti odbrambene mere.

Među potencijalnim odgovorima su gašenje radara, ispaljivanje salva prema pretnji ili primena taktike mamaca. Ostaje da se utvrdi efikasnost ovih protivmera i dokazala bi se samo u stvarnim borbenim situacijama.

Slično tome, moć stelt lovaca u prodoru u integrisane sisteme protivvazdušne odbrane i neutralisanju ciljeva visoke vrednosti kao što je S-400 zavisi od kontinuirane evaluacije, prilagođavanja taktike i dinamičke prirode ratovanja.


EKSPERTSKI PRISTUP PITANjU

U razgovoru za EurAsian Times, Patricija Marins (Patricia Marins), analitičar odbrane koji pažljivo prati rusku odbrambenu industriju, rekla je: „Kada se uporedi F-35 sa ruskom protivvazdušnom odbranom kao što su S-300 i S-400, Turci su jedini koji su testirali i znali rezultate. Prema turskim izveštajima, S-400 je bio u stanju da otkrije F-16, F-35, pa čak i F-22. To niko osim Turaka ne može potvrditi.”

Ona je dalje istakla: „Poslednjih godina je takođe bilo prijavljenih incidenata u kojima F-35 nije mogao da otkrije S-300.

Marins je istakla da ključni faktor nije da li S-300 i S-400 mogu da otkriju stelt lovce, već da li mogu da održavaju praćenje dovoljno dugo da efikasno gađaju metu.

-Drugim rečima, efikasnost ovih sistema protiv F-35 zavisi od okolnosti. Još jedno razmatranje je o kojoj se verziji F-35 raspravlja dok SAD nastavljaju da unapređuju avion, dodala je ona.

Stelt lovci poput F-35 poseduju tehnologiju koja rezultira promenljivim radarskim poprečnim presecima (RCS), što utiče na njihovu uočljivost. Štaviše, sposobnosti pilota za manevrisanje igraju značajnu ulogu u procesu otkrivanja.

Marins je sugerisala da je razumno pretpostaviti da bi avion mogao biti otkriven pre ili nakon što pilot ispali HARM ili rakete velike brzine protiv radara, imajući u vidu domet ovih raketa, kao što je novi AGM sa dometom od 300 km, koji poboljšava obezbeđenje pilota.

Marins je ukazala na stalne opservacije protivvazdušnih sistema sa obe strane koje se bore protiv stelt krstarećih raketa u Ukrajini, ali je upozorila da se ti rezultati ne ekstrapoliraju na avione sa fiksnim krilima, naglašavajući različitu prirodu ovih scenarija.

Imajući to u vidu, dok debata traje, priznanje američkih medija o sposobnosti S-400 da izazove stelt tehnologiju dodaje novu dimenziju tekućem diskursu o ravnoteži snaga u modernom ratovanju.

eurasiantimes.com

BONUS VIDEO - RUSKI BOMBARDERI U AKCIJI: Borbena misija u pravcu južnog Donjecka

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (3)

AKCIJA ZA KLIMU I ZELENA AGENDA: Ključni pravci za zaštitu životne sredine