ŠOK ZA AMERIČKE MARINCE: F-35C pao na nos, niko ne zna razlog (FOTO)

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

16. 02. 2024. u 12:00

F-35C Lajting 2 mornaričkog korpusa iz eskadrile marinaca [VMFA] 311, sa sedištem u vazduhoplovnoj bazi marinaca Miramar u Kaliforniji, doživeo je neočekivanu imploziju nosnog stajnog trapa.

ШОК ЗА АМЕРИЧКЕ МАРИНЦЕ: Ф-35Ц пао на нос, нико не зна разлог (ФОТО)

Foto USAF/Vojska SAD


Ovaj incident se dogodio ubrzo nakon vežbe, što su prenele slike koje su anonimno poslate The Aviationist-u.

Centar ove pojave je usredsređen na mornaričku vazdušnu bazu Falon u Nevadi, prema anonimnom izvoru. Pažljivo su procenjene slike; ne pokazuju znake digitalne manipulacije. Detalji koje smo uspeli da prikupimo sugerišu da je oštećen model CF-89/170109, koji nosi šifru „WL-04“.

Borbeni avion je bio parkiran ispod nadstrešnice kako bi se zaštitio od sunca nakon uspešnog trenažnog leta 26. januara 2024. Prema anonimnom izveštaju koji je američki čassopis dobio, pilot je upravo isključio avion bez ikakvih problema. Međutim, kako je počeo da se spušta niz merdevine, nosni stajni trap je počeo misteriozno da se uvlači.
Dok je pilot bio na pola puta niz merdevine, nosni stajni trap se potpuno srušio. Fotografije koje smo dobili pokazuju letelicu kako leži na staklenom poklopcu svog sistema za elektro-optičko ciljanje, koji izgleda da je neoštećen. Koliko razumemo, ovo je prvi incident potpunog kolapsa nosnog stajnog trapa aviona F-35C. Raniji incidenti slične prirode prijavljeni su samo u A i B varijanti mlaznjaka.

Foto Iks (Tviter)@dana916


O F-35C

F-35C je varijanta F-35 Lajting 2, porodice višenamenskih lovaca sa jednim sedištem, sa jednim motorom za sve vremenske uslove. Konkretno, F-35C je varijanta namenjena za operacije sa nosača aviona. Ovo ga izdvaja od druge dve varijante: F-35A [konvencionalno poletanje i sletanje] i F-35B [kratko poletanje i vertikalno sletanje].
Odlikuju ga veća krila i čvršći stajni trap – oba neophodna za lansiranje katapulta i sletanje sa kukom za zaustavljanje na nosačima aviona – F-35C se takođe može pohvaliti sklopivim delovima krila kako bi se sačuvao prostor na palubi nosača. Poređenja radi, F-35C ima raspon krila od 43 stope, dok i F-35A i F-35B imaju krila koja se protežu samo 35 stopa.

F-35C dolazi opremljen širokim spektrom naoružanja. Može da se pohvali unutrašnjim odeljkom za oružje kako bi sačuvao svoje stelt karakteristike, ali takođe može da nosi dodatno oružje na spoljnim nosačima u nestelt konfiguracijama. Ovaj svestrani avion može biti naoružan raznim projektilima vazduh-vazduh, raketama vazduh-zemlja i precizno navođenim bombama kao što su AIM-120 AMRAAM, AIM-9X Sidewinder i Paveway serija laserski vođenih bombi.

Kada je reč o operativnim sposobnostima, F-35C se ističe u ulozima vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. Dizajniran da infiltrira u neprijateljske odbrambene linije i izvodi precizne udare na ciljeve, takođe može efikasno da se brani od neprijateljskih aviona. Kroz svoje napredne senzorske pakete i avioniku, uključujući AN/APG-81 AESA radar i elektro-optički sistem ciljanja [EOTS], F-35C pruža pilotu superiornu prednost u svesti o situaciji.

Posebno, F-35C se neprimetno integriše sa Autonomnim logističkim informacionim sistemom [ALIS]. Ovaj sistem pomaže u operacijama, planiranju misije, upravljanju lancem snabdevanja, održavanju i drugim bitnim procesima. Stoga, pored moćne borbene letelice, F-35C predstavlja izuzetno efikasno i upravljivo sredstvo za vojne operacije.

INCIDENTI U PROŠLOSTI

F-35 Lajting 2 je poznat po svojoj naprednoj tehnologiji i mogućnostima. Međutim, kao i svaka druga složena mašina, imala je svoj deo tehničkih poteškoća i nezgoda. Jedan takav incident uključivao je nosni stajni trap u avgustu 2014. u vazduhoplovnoj bazi Eglin na Floridi. F-35A se spremao za standardnu misiju obuke kada se srušio nosni stajni trap, zbog čega se avion naslonio na radnu ploču. Iako pilot nije povređen, incident je pokrenuo istragu, što je rezultiralo naknadnim poboljšanjima dizajna aviona.

Foto: Printskrin/Twitter/ Babak Taghvaee

U drugom slučaju u septembru 2018. godine, F-35B američkog marinskog korpusa doživeo je kvar nosnog stajnog trapa tokom vertikalnog sletanja na USS Eseks. Na sreću, pilot je uspeo bezbedno da sleti bez izveštaja o povređenima. Ovaj incident je povezan sa poznatim problemom sa vratima stajnog trapa aviona koji je kasnije otklonio proizvođač, Lokid Martin.

Štaviše, u februaru 2020., F-35A u bazi vazduhoplovnih snaga Hil u Juti imao je kvar na nosnom stajnom trapu tokom standardnog sletanja. Na sreću, pilot je uspeo bezbedno da izađe iz aviona. Ova pojava je dovela do istrage kako bi se utvrdio uzrok kvara. Iako je ovih incidenata prilično malo, oni ističu značajnu ulogu kontinuiranog testiranja i usavršavanja u razvoju naprednih borbenih aviona kao što je F-35. Bilo je i drugih incidenata ali oni nisu povezani sa stajnim trapom.

bulgarianmilitary.com

BONUS VIDEO - ŠOJGU IZNEO PODATKE O KONTRAOFANZIVI Ukrajina izgubila 125.000 vojnika i 16.000 komada vojne tehnike

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

AKCIJA ZA KLIMU I ZELENA AGENDA: Ključni pravci za zaštitu životne sredine