NAJTRAŽENIJI RATNI AVIONI: Kupcima je F-35 “najomiljeniji”, broj dva će vas iznenaditi
BORBENI avioni su sve važniji simboli vojne moći. Njihove višestruke uloge i napredna tehnologija čine ih vrednim sredstvima za globalne sile. U 2020-im, ovi avioni su više od vojnih prikaza.
Lovci su bili odlučujući u nedavnim ratovima kao što su Zalivski rat i NATO-Libijski rat, što je dovelo do povećanog globalnog ulaganja u njih. Takođe se razvijaju napredni sistemi protivvazdušne odbrane za borbu protiv njih, posebno u regionima punim napetosti poput Evrope i severoistočne Azije.
Uprkos rastućim geopolitičkim tenzijama posle februara 2022, proizvodnja modernih borbenih aviona je spor proces zbog vremena potrebnog za njeno uvećanje. Promena količina proizvodnje je postepena.
Borbeni programi, pomno planirani decenijama, najskuplje su inicijative za nabavku naoružanja. Oni su posebna vrsta sredstava u odbrambenoj proizvodnji. Uprkos usporavanju proizvodnje, važno je pratiti koje lovce u velikoj meri nabavljaju globalne vazdušne snage. Ovo daje uvid u preovlađujuće programe i brzo rastuće tipove boraca.
PRVO MESTO: 48 F-35
F-35 je dugo bio vodeći lovac u američkom vazduhoplovstvu, uz minimalnu konkurenciju lovca četvrte generacije F-15X. F-35, jedini lovac pete generacije u zapadnom svetu, značajno se izdvaja. Prvobitno stvoren kao alternativa F-22 Reptoru, F-35 je postao posebna kategorija, posebno sa ranim prekidom proizvodnje F-22. F-22 je stoga propustio najnovija dostignuća u ključnim tehnologijama.
F-35A se smatra idealnim lovcem za 21. vek, posebno u scenarijima gde je veća verovatnoća da će prodreti u neprijateljsku vazdušnu odbranu sa zemlje nego da se upusti u borbu vazduh-vazduh sa borbenim avionima sličnih karakteristika.
Iako F-35, razvijen u okviru programa Joint Strike Fighter, možda nije najagilniji lovac ili lovac optimizovan za vazdušnu borbu, njegove isplative stelt sposobnosti čine ga široko korišćenim sredstvom. Proizvodi se u velikim razmerama, iako još nije spreman za borbu visokog intenziteta. Zbog svoje istaknute pozicije među NATO kompatibilnim avionima, F-35 je bio uspešan na izvoznim tržištima, posebno u zapadnim zemljama, posebno u Evropi.
DRUGO MESTO: PRIBLIŽNO 42 J-20
F-35, borbeni avion pete generacije, ima značajnog konkurenta u J-20. Ovaj dvomotorni avion pridaje značaj stelt-u i glavni je konkurent F-35, posebno u njegovoj najnovijoj varijanti, J-20B. Predstavljen od strane Vazduhoplovstva Narodne oslobodilačke armije (PLA) 2016. godine, J-20 je stvoren u očekivanju velike flote lovaca F-22 iz američkog vazduhoplovstva. Međutim, kada se proizvelo manje F-22, J-20 je stekao prednost nad svojim konkurentima, uključujući F-35.
F-35, budući da je manji avion koji nije namenjen misijama nadmoći u vazduhu, zaostaje u poređenju sa J-20 u pogledu brzine, dometa, visine i kapaciteta. J-20 takođe ima prednost zbog svojih naprednih karakteristika avionike i arsenala oružja. Ovo je podstaklo SAD da investiraju u projekte poput projektila AIM-260.
Po veličini proizvodnje, J-20 nadmašuje druge lovce teške kategorije, što odgovara ciljnoj skali za F-22. To je prvi ne-američki, neruski mlazni lovac koji je viđen kao značajan igrač u areni vazduh-vazduh. Različite verzije J-20 naručile su vazduhoplovne snage zemlje proizvođača, demonstrirajući njegovu popularnost. Ovo uključuje osnovni J-20, J-20A sa poboljšanim motorima i stelt mogućnostima, dvosed J-20AS i J-20B sa poboljšanim stelt karakteristikama i snažnijim motorima. Motor WS-15 daje J-20 potisak bez premca među borbenim avionima širom sveta, proširujući njegov domet i omogućavajući bolju integraciju oružja i let velikom brzinom.
TREĆE MESTO: PRIBLIŽNO 42 J-10C
J-10C, borbeni avion PLA Ratnog vazduhoplovstva, naširoko je nabavljen od njegovog puštanja u prodaju 2018, sa skoro 50 kupovina svake godine do 2021, kada je proizvodnja pomerena da bi se zadovoljila potražnja Pakistana. Ovaj lagani, jednomotorni mlaznjak je „generacija 4+“ i uporediv je sa F-35A u ukupnim performansama.
Iako J-10C nedostaje stelt, on nudi visoku dostupnost, lako održavanje, odlične performanse leta i napredno naoružanje. Njegov dizajn naglašava niske operativne troškove i minimalne potrebe održavanja. Čak i sa ovim karakteristikama, J-10C nadmašuje ruski Su-35 i lokalni J-16 u simuliranim bitkama.
J-10C, poput aviona slične veličine, ima kratak domet i manji radar i nosivost oružja. Međutim, on pruža efikasan i jeftin način da se kineske borbene jedinice modernizuju prema najnovijim standardima avionike, naoružanja i letačkih performansi. Nadmašuje lovce J-7 i J-10A koje je zamenio i ima značajne prednosti u odnosu na većinu klasa lovaca sa kojima bi se Ratno vazduhoplovstvo PLA moglo suočiti u borbi.
ČETVRTO MESTO: PRIBLIŽNO 40 SU-30/34/35 FLANKERA
Su-27 Flanker, teški lovac za superiornost u vazduhu četvrte generacije, uveden je u sastav sovjetskog vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane 1984. godine. Zbog ekonomske kontrakcije Rusije i smanjenja budžeta za odbranu 1992. godine, Ministarstvo odbrane je smanjilo nabavku drugih lovaca. Ali Su-27 je nastavio da efikasno deluje na ogromnoj teritoriji Rusije.
Uprkos tome što ih je NATO brojčano nadmašio, superiorni učinak Flankera viđen je kao prednost. U poslednje tri decenije, oslanjanje ruskog vazduhoplovstva na dizajn Flankera je poraslo. Većina nabavki lovaca su višenamenski lovci Su-30M2 i SM, udarni lovci Su-34 i lovci za nadmoć u vazduhu Su-35, koji se proizvode u pogonima u Irkutsku, Novosibirsku i Komsomolsku na Amuru.
Iako imaju različite mogućnosti i niske zajedničke karakteristike, klase Flanker nude komplementarne mogućnosti. Međutim, stepen sticanja ovih klasa je i dalje niži nego u istoj klasi u SAD i Kini. Ovo pokazuje smanjenje lovačke flote ruskog vazduhoplovstva.
PETO MESTO: OTPRILIKE 28 J-16S
Krajem 1980-ih, Moskva je poboljšala svoje bezbednosne veze sa Kinom i isporučila im Su-27 Flanker, svog prvog stranog primaoca. Kina je nabavila veliku flotu ovih aviona uključujući skoro 100 varijanti Su-30 i licencirala domaću proizvodnju Su-27.
Kina je kupila više Su-27 nego što je rusko Ministarstvo odbrane moglo da priušti. Većina ovih aviona otišla je u vazduhoplovstvo i mornaricu Kineske narodne oslobodilačke armije. Zanimljivo je da su kineske verzije Su-27 nadmašile ruske zbog napretka u tehnologiji. Uvođenje J-16 2014. godine bila je značajna prekretnica.
J-16 je nadmašio ruske Su-34 i Su-35 u mnogim aspektima, uprkos tome što je imao manji domet i snagu motora. Njegove superiorne performanse su posledica upotrebe kompozitnih materijala, AESA radara, naprednih ratnih sposobnosti i sofisticiranog naoružanja. Kina je nabavljala J-16 po dvostruko većoj stopi od ruskih Flanker modela. J-16 je svestran, balansira vazdušnu superiornost i udarne uloge. Međutim, pojava J-20 dovela je do smanjenja kineskih investicija u avione tipa Flanker.
BONUS VIDEO - HELIKOPTER Ka-52: Priprema posade za izvođenje dejstava u oblasti Krasnog Limana
Preporučujemo
AMERIKANCI BESNI: Ruski piloti im “maltretiraju” dronove u Siriji (VIDEO)
06. 07. 2023. u 18:26
IRANSKI S-400 PROTIV IZRAELSKOG F-35: Bliski istok sedi na buretu baruta
03. 07. 2023. u 20:15
UKRAJINA DOBIJA ZABRANU 20 GODINA! Trampov predlog: "Ako im se ne sviđa, imamo i drugu varijantu"
IAKO će u Ovalni kabinet Bele kuće ući tek za dva i po meseca, već su počele analize može li Donald Tramp ispuniti predizborna obećanja i doneti mir Ukrajini i Bliskom istoku. Prema pisanju "Vol strit džornala", koji se poziva na izvore bliske Trampu, savetnici novoizabranog predsednika nude zamrzavanje rata duž prve linije, konsolidaciju okupiranih teritorija za Rusiju, demilitarizovanu zonu i zaustavljanje integracije Kijeva u NATO na 20 godina.
08. 11. 2024. u 09:02
PUTIN ZAPUŠIO USTA ZAPADU: Njegove reči o Olimpijskim igrama paraju uši
VLADIMIR putin govorio je Olimpijskim igrama koje su pre nekoliko meseci održane u Parizu
08. 11. 2024. u 18:34
UDARIO NA POLICIJU: Kako je umro Romeo Savić, Kneletov drug - u noći kad je Aleksandar ubijen sumnja se da mu je ostavio poruku u hotelu
"OTIMAO sam 'robu' i automobile pokvarenim policajcima. Voleo sam da to radim inspektorima koji su i sami kriminalci, a nisu imali smelosti da stanu naspram mene. Možda sam i preterivao, ali se kunem da niko pošten od mene nije stradao. Uvek sam uzimao od cinkaroša, pijanaca i 'indijanaca', ponižavao ih i maltretirao! Često sam to činio zbog drugih. Posle me je to mnogo koštalo."
08. 11. 2024. u 19:44
Komentari (8)