RATNI AVION KOJI MENJA PRAVILA BORBE: Kineski lovac J-20 postao još moćniji (VIDEO)
KINESKI teški lovac koji treba da obezbedi nadmoć u vazduhu, Čengdu J-20B, upravo je poleteo u nebo u istorijskom prvom letu.
Ali ovo nije bio bilo kakav let – to je bio prvi put da je lovac pete generacije pokretao ne jedan, već dva nova WS-15 turboventilatorska motora sa naknadnim sagorevanjem.
Značajan događaj dogodio se na probnom aerodromu kompanije Chengdu Aircraft Industry Corporation, koji se nalazi u blizini njegove primarne fabrike aviona - jedinog te vrste van Sjedinjenih Država koji je izbacio više eskadrila lovaca pete generacije.
Uprkos nemogućnosti da se motori vizuelno potvrde kao WS-15, informativni baner pored piste poslužio je kao glasnik događaja. Štaviše, motori su emitovali jedinstveni zvučni potpis, zvuk koji se primetno razlikovao od poznatog zujanja WS-10C koji je prethodno pokretao avion. Ovaj poseban zvuk je imao svoj javni debi, omogućavajući svima u dometu sluha da budu svedoci istorije.
Prvi pogled na WS-15 u akciji viđen je u januaru 2022. kada je integrisan u J-20 za probni let. Premotajte 18 meseci unapred, a motori sada pokreću letove u dvostrukoj konfiguraciji. Ovaj brzi napredak je svedočanstvo ubrzanog tempa kojim se program kreće, što ukazuje na obećavajuću budućnost projekta.
STELT ĆE SE POBOLjŠATI
Dvostruka konfiguracija motora ukazuje na povećano poverenje u njegove performanse. Ovo podešavanje omogućava mogućnost oslanjanja na isprobani sekundarni motor, WS-10C, koji trenutno pokreće većinu J-20 jedinica. Ova sigurnosna mreža znači da lovac i dalje može da sleti koristeći WS-10 ako najsavremeniji WS-15 naiđe na bilo kakve smetnje u performansama.
Dizajniran sa dimenzijama sličnim američkom F-22 Raptoru, J-20 je kreiran da ga pokreću dva motora. Ovo je oštar kontrast u odnosu na lakši, jednomotorni lovac F-35 američkog ratnog vazduhoplovstva. Jedan motor F-35 je bio mera za smanjenje troškova, ali žrtvuje superiorne performanse leta u svakom aspektu.
Nadograđeni model, J-20B, opremljen je novim motorima. Prvi put je primećen u decembru 2022. godine, sa uglađenijim krovom niskog profila. Očekuje se da će ovo podešavanje dizajna značajno poboljšati mogućnosti prikrivenosti i aerodinamiku trupa aviona. Takođe omogućava besprekorniju integraciju sa podignutom kičmom lovca, odražavajući slična poboljšanja viđena u drugom kineskom programu lovaca pete generacije, FC-31.
WS-15 JE INŽENjERSKO ČUDO
Zamislite buku motora dok je kineski borbeni avion J-20B, koji sada pokreće dva motora sledeće generacije WS-15, poleteo u nebo na svom prvom letu u julu 2020. WS-15, čudo inženjerstva, je počeo punu serijsku proizvodnju samo nekoliko godina kasnije, u martu 2023. Uočavanje ovih uglađenih motora u letu, snimljenih na kristalno jasnim slikama 5. aprila 2023., bilo je prizor za posmatranje. J-20 je već zastrašujuća snaga, koja se može pohvaliti izdržljivošću koja prevazilazi bilo koju zapadnu klasu lovaca. Sa WS-15 u trupu, spreman je da pomeri te granice još dalje, zahvaljujući svojoj superiornoj efikasnosti goriva.
Pojava WS-15 otvara svet strateških mogućnosti za jedinice J-20. Njihov povećani domet mogao bi značiti duže patrole, više vremena za zadržavanje tokom dužnosti protivvazdušne odbrane i mogućnost udaranja ciljeva na Tajvanu sa njegove manje branjene istočne obale. Nije isključeno da bi ovi stelt lovci mogli da izvrše misije protiv zapadnih objekata u Japanu, drastično smanjujući potrebu za dopunom goriva iz vazduha.
NAJSNAŽNIJI MOTOR
U vazduhu je zujanje, osećaj iščekivanja. Opšte se predviđa da će WS-15 biti najmoćniji motor ikada integrisan u dvomotorni lovac. Nadmašuje svoje kolege, kao što su sovjetski AL-41F za lovac MiG 1.42 i D-30F-6 za presretač MiG-31M, a oba su ukinuta nakon raspada države. Trenutno, motor F-22 F119 prednjači u grupi sa 17,5 tona potiska. Ipak, predviđa se da će WS-15 dostići zapanjujućih 19-20 tona, hvaleći se odnosom potiska i težine na nivou F135 koji daje snagu F-35.
Zamislite mlaznjak koji huči nebom, nadmašujući svoje prethodnike u svakom pogledu – to je J-20 stelt lovac sa motorima sledeće generacije WS-15. Ne samo da obećava da će poboljšati letne performanse J-20, već se takođe očekuje da će smanjiti operativne troškove i ukupne troškove životnog veka, zahvaljujući smanjenim potrebama održavanja u poređenju sa WS-10C. Dok je WS-10C već dao lovcu sposobnost superkrstarenja – postizanje supersoničnih brzina bez naknadnog sagorevanja – WS-15 je spreman da pomeri granice još dalje.
VRHUNSKI SISTEMI
Trenutno, J-20 i F-35 imaju jedinstvenu odliku da su jedini lovci pete generacije u proizvodnji i na snazi na nivou eskadrile. F-22, koji je nekada delio ovaj status, prekinuo je proizvodnju nešto manje od četiri godine nakon njegovog uvođenja i sada je na ivici prevremenog penzionisanja. J-20 i F-35 su se ukrstili po prvi put u martu 2022. godine, na sastanku koji je doveo do toga da je general Pacifičkih vazdušnih snaga Kenet Vilsbah pohvalio operacije i sisteme komande i kontrole J-20.
Ovaj lovac je čudo inženjeringa, kombinujući visoke performanse leta i obimni nosač oružja F-22 sa naprednim karakteristikama avionike koje se vide na F-35. Opremljen je najsavremenijim distribuiranim sistemima otvora i nišanima na kacigi, što mu omogućava da nadmaši obe američke platforme u oblastima sa kojima su se ranije borili. J-20 nije samo stelt lovac, on menja pravila borbe.
BONUS VIDEO - OBUKA NA "TERMINATORIMA": Vežba mobilisanih rezervista i dobrovoljaca u Donjecku
Preporučujemo
"TRAMP BIO OPSEDNUT TIME" Merkelova otkrila brojne tajne pred izlazak njenih memoara
BIVŠA nemačka kancelarka Angela Merkel u intervjuu pred izalazak njenih memoara govorila je, između ostalog, o tome šta novoizabrani predsednik SAD misli o nemačkim automobilima, otkrila da li su joj bile poznate namere ruskog predsednika Vladimira Putina i kako je pokušavala da spreči "invaziju na Ukrajinu", navela je ko joj je pomogao da izbegne regrutaciju za Štazi i šta bi trebalo da uradi njena partija kako bi pobedila na predstojećim izborima u Nemačkoj.
23. 11. 2024. u 16:52
BRITANCI OBJAVILI ZASTRAŠUJUĆU MAPU: "Orešnik" može da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta (MAPA)
BRITANSKI list "Dejli mejl" ocenio je da bi balistička raketa "orešnik" mogla da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta.
23. 11. 2024. u 15:58
POTPREDSEDNIK SAD UMRO TOKOM ODNOSA: Bio sa 50 godina mlađom ljubavnicom, Bela kuća nije znala kako da saopšti vest o smrti
BIO JE to 27. januar 1979. godine. U 1 ujutro, portparol porodice Nelsona Rokfelera objavio je zvaničnu izjavu za štampu. Bivši potpredsednik preminuo je U 71 godini života ranije te večeri.
22. 11. 2024. u 18:36
Komentari (2)