"TITANOM" ZARONILI U SMRT: Tragičan kraj potrage za nestalom podmornicom otvorio mnoga pitanja
DRAMA i neizvesnost oko sudbine petoro putnika u podmornici "Titan" završila se tragično. Iako se od nedelje, kada se malom plovilu izgubio svaki trag, odbrojavalo koliko im je kiseonika ostalo u rezervi i verovalo da će se ipak izvući živi, vest o stravičnoj pogibiji putnika koji su se upustili u avanturu u Atlantiku, da bi na dubini od skoro četiri kilometra izbliza videli olupinu broda "Titanik", uznemirila je javnost, ali i otvorila mnogo pitanja i nedoumica.
Smrt petoro putnika u "Titanu" bila je trenutna usled implozije koja se dogodila, pod još nerazjašnjenim okolnostima, i plovilo se u sekundi pretvorilo u krhotine. Prema procenama stručnjaka, niko od njih nije bio svestan da će doći do eksplozije, koja se odjednom desila. Ostaci podmornice pronašao je robot, nedaleko od olupine "Titanika", na nepunih 500 metara od ostataka čuvenog broda, dok tela nastradalih, nažalost, verovatno nikada neće biti pronađena.
Američke, kanadske i francuske spasilačke službe bile su angažovane u punom kapacitetu danima. I sa neba, na površini mora i u dubini okeana tragali su za nestalom podmornicom kojoj se svaki trag izgubio samo sat i 45 minuta pošto je zaronila. Sada se ispostavilo da je američka obalska straža još u nedelju registrovala akustičnu anomaliju koja je sugerisala na imploziju ubrzo pošto je "Titan" izgubio kontakt sa matičnim brodom "Polarni princ", što je otvorilo pitanje zbog čega je to tek objavljeno posle nesreće.
Potonula su, tako, i sva predviđanja i spekulacije da su zvukovi detektovani tokom nedelje došli od putnika iz "Titana", ispostavila su se kao pogrešna. Kontraadmiral Džon Mauger iz Američke obalske straže, koji je vodio spasilačku misiju, naveo je da će angažovana plovila ostati u vodama Atlantskog okeana, kako bi prikupili što više podataka o tome šta je moglo dovesti do tragičnog ishoda.
- Znam da svi imaju mnogo pitanja o tome na koji način se tragedija dogodila, kada i gde. Prikupićemo što više informacija kako bismo dali odgovor na sva ova pitanja. Ovo se desilo u zabačenom, udaljenom delu okeana, sa ljudima iz više zemalja. Ovo je vrlo složen slučaj, ali sam uveren da ćemo pronaći odgovore - rekao je Mauger.
Podmornica "Titan" vlasništvo je američke kompanije "Oušn gejt" koja je osnovana 2009. godine. Jedan od njenih osnivača bio je i Stokton Raš, ujedno i njen izvršni direktor, jedan od putnika koji su tragično nastradali u eksploziji "Titana". Od 2021. godine "Oušn gejt" je počela da "Titanom" vodi turiste do olupine "Titanika". Kartu za ekskluzivno putovanje mogli su da priušte samo oni sa debljim novčanikom, jer je cena ulaznice dostigla cifru od 250.000 dolara.
Zapanjujući je bio podatak da podmornica nije imala bezbednosni sertifikat i da su se pored svega toga putnici usudili da krenu na dubinu od 3.800 metara gde leži još od 1912. godine raspadnuti brod "Titanik". Otvara se veliko pitanje da li su svi oni bili upozanti sa eventualnim posledicama i ako jesu, da li je, i pored toga, želja za pustolovinom bila jača od svega.
Režiser čuvenog filma "Titanik", koji je možda i najviše popularizovao mit o velikom britanskog brodu tragične sudbine, izjavio je juče da je zapanjen koliko ima sličnosti između sudbina "Titanika" i "Titana".
- Zapanjen sam sličnošću sa katastrofom koja se desila "Titaniku" gde je kapetan više puta upozoren na led ispred svog broda, ali je i pored toga pod punom brzinom uleteo u ledeno polje - rekao je Kameron. - Čim sam čuo da je podmornica istovremeno izgubila navigaciju i kontakt, odmah sam posumnjao da je došlo do nesreće. Osetio sam da je podmornica nestala, jer su se istovremeno pokvarili elektronika, komunikacioni sistem i uređaj za praćenje. Odmah sam pozvao poznavaoce podvodne zajednice i za sat vremena saznao da su bili na 3.500 metara spuštajući se ka dnu od 3.800 metara.
Kako je istakao slavni reditelj, "nemoguće je istovremeno izgubiti kontakt i navigaciju, a da ne dođe do katastrofe".
- Prva stvar koja mi je pala na pamet jeste da je došlo do implozije - izjavio je Kameron. - Protekla nedelja bila je kao dugotrajna i košmarna šarada u kojoj ljudi trče i naokolo pričaju o buci, kiseoniku... Znao sam da se ta podmornica nalazi tačno ispod sopstvene poslednje poznate dubine i položaja. Upravo su je tamo i pronašli. Sada imamo još jednu olupinu koja je zasnovana, nažalost, na istim principima nepoštovanja upozorenja. A "Oušn gejt" su upozorili.
Još 2018. godine, kako je ranije izvestio "Njujork tajms", Mornarsko tehnološko društvo je poslalo pismo "Oušn gejtu" u kome je istaklo da bi "trenutni eksperimentalni pristup koji kompanija primenjuje mogao rezultirati negativnim ishodima, od manjih do katastrofalnih". Osim toga, i bivši radnik ove kompanije i stručnjak za podmornice Dejvid Lohridž iste godine je upozoravao svoje nadređene na potencijalne sigurnosne probleme. Šefovi su na njegove apele odgovorili tako što su mu - dali otkaz.
Krenuo u avanturu zbog oca
SULEJMAN Davud koji je sa ocem Šahzadom ukrcao na "Titan" navodno nije ni želeo da ide na ekspediciju. Kako je izjavila njihova rođaka, mladić je bio prestravljen, a pristao je da krene na put do olupine "Titanika" da bi udovoljio ocu. "Sulejman je imao osećaj da nešto nije u redu i nije mu se išlo. Bio je Dan očeva i prilika da prožive nešto neverovatno zajedno. Želeo je avanturu života baš kao i njegov otac. Šahzda je to baš želeo i onda je i Sulejman pristao, on bi učinio sve za svakoga", ispričala je ožalošćena rođaka.
Prekinuti nova putovanja
PREDSEDNIK "Međunarodnog društva Titanik" Čarli Has izjavio je juče da je vreme da se ozbiljno porazmisli da li bi putovanja do olupine broda trebalo da se završe "u ime bezbednosti". Has je u saopštenju istakao da je preostalo relativno malo toga da se nauči o "Titaniku" i pozvao da se detaljano istraži dizajn "Titana".
- Pored toga, međunarodna regulativa bi trebalo da zahteva intenzivniju inspekciju podmornica pre službe - smatra Has. - Kao što je svet od sudbine "Titanika" učio lekcije o bezbednosti, isto bi trebalo učiniti i sa "Titanom". Tragični završetak ove ekpedicije je pokazao da ove lekcije tek treba da se nauče.
Žrtve iz više zemalja sveta
U NESREĆI koja se dogodila na podmornici "Titan" bilo je petoro ljudi. Osnivač kompanije "Oušn gejt" Stokton Raš (61) je upravljao podmornicom. Biznismen Šahzada Davud (48) i njegov sin Sulejman (19), britanski državljani poreklom iz Pakistana, pripadnici su porodice u čijem je vlasništvu kompanija "Davud Herkules korporejšn" sa portfeljem koji obuhvata energetiku, petrohemiju, IT, hranu i poljoprivredu. Četvrti putnik bio je bivši ronilac francuske mornarice Pol Anri Naržole (77) i direktor kompanije koja ima ekskluzivna prava na spasavanje artefakta sa broda, ujedno i jedan od najboljih poznavaoca "Titanika", po čemu je i dobio nadimak gospodin Titanik. Sa njima je bio i britanski milijarder i istraživač Hamiš Harding (58), poznati avanturista koji je putovao i u svemir, a spustio se i do najdublje tačke na planeti - Marijanskog rova.
MAKRON SVE IZNENADIO: Evo šta kaže o pregovorima sa Putinom
FRANCUSKI predsednik Emanuel Makron rekao je da ne isključuje mogućnost pregovora sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom „kada kontekst dozvoljava“.
17. 11. 2024. u 21:03
ŠTA JE ATACMS KOJIM ĆE UKRAJINA UDARITI NA RUSIJU? Američka raketa ima domet 300 km, koristi se za gađanje ovih ciljeva
ADMINISTRACIJA američkog predsednika Džozefa Bajdena ukinula je danas ograničenja koja su dosad Ukrajini blokirala upotrebu američkog oružja za napade duboko na rusku teritoriju.
17. 11. 2024. u 19:48
"TERALI SU ME DA RADIM JUTARNjI PROGRAM, NASILNO - PO KAZNI": Olivera Kovačević o karijeri na RTS-u
VODITELjKA Olivera Kovačević je o svojim počecima, izazovima u poslu, o tome zašto ponekad poželi da bude vikinška ratnica, kao i o svemu što joj daje snagu i inspiraciju.
17. 11. 2024. u 09:28
Komentari (3)