OVO DOSTIGNUĆE IMAJU JOŠ SAMO AMERIKANCI: Indija demonstrirala pomorsku moć
DVA INDIJSKA nosača aviona predvodila su svoje borbene grupe u kombinovanoj operaciji u Arapskom moru ranije ove nedelje, demonstrirajući ono što indijske oružane snage nazivaju svojim "strašnim pomorskim sposobnostima" i sposobnost da projektuju moć u Indijskom okeanu i šire. Analitičari kažu da je ovo veliko dostignuće koje je u poslednje vreme mogla da postigne samo američka mornarica, piše CNN.
- Ovo nije malo dostignuće i naglašava da je indijska mornarica jedna od retkih u svetu koja ima više od jednog nosača aviona - rekao je Nik Čajlds, viši saradnik za pomorske snage i pomorsku bezbednost na Međunarodnom institutu za strateške studije (IISS).
Dva nosača aviona, INS Vikramaditia i INS Vikrant, izveli su vežbu sa više od 35 aviona i većim brojem brodova i podmornica, navodi se u saopštenju indijske mornarice.
- Uspešna demonstracija operacija borbenih grupa sa dva nosača aviona služi kao snažan dokaz kritične uloge vazdušnih snaga sa mora u održavanju pomorske nadmoći - navodi se u saopštenju.
Nosač vredan tri milijarde dolara proizvela je sama Indija
Indija je postala sposobna za operacije sa dva nosača kada je Vikrant vredan 3 milijarde dolara, prvi indijski nosač izgrađen u zemlji, isporučen mornarici u septembru prošle godine, pridruživši se Vikramaditia, koji je kupljen u Rusiji i pušten u rad 2013. godine.
Nakon što je Vikrant pušten u rad prošle godine, Indija se pridružila Velikoj Britaniji i Kini u naručivanju nosača aviona iz domaćih brodogradilišta u prethodne tri godine. Iako i Kina i Ujedinjeno Kraljevstvo imaju više od jednog nosača aviona u svojim modernim flotama, nijedna zemlja još nije izvršila operacije sa dva nosača, kažu analitičari.
Kolin Ko, naučni saradnik na S. Rajaratnam školi međunarodnih studija u Singapuru, rekao je da bi Indija mogla da pretekne Kinu, koja ima najveću mornaricu na svetu, u trenutnom operativnom okruženju za nosače aviona.
- Indijska mornarica ima decenije iskustva i stručnost u operacijama nosača aviona i to je verovatno ključna prednost koju ima u odnosu na kinesku mornaricu, njenog ključnog rivala u ovoj oblasti, uprkos relativnom napretku ove druge u njenom domaćem programu nosača aviona - rekao je Koh.
Kina ima dva aktivna nosača aviona
Kina ima dva aktivna nosača aviona, sovjetski Liaoning i domaći Šandong. Treći nosač, Fujian, takođe je lansiran, ali još nije u operativnoj službi. Analitičar Karl Šuster, bivši kapetan američke mornarice, rekao je da su operacije Indije na dva nosača aviona ove nedelje pokazale "podmlađivanje indijske mornarice".
Indija je naručila svoj prvi nosač aviona 1961, a dodala drugi 1987. Dva nosača aviona je koristila u dva prethodna navrata, između 1987. i 1997. i između 2013. i 2017. godine.
- Treba imati na umu da je indijska mornarica uvek bila dobro obučena, visoko disciplinovana i visoko kvalifikovana snaga - rekao je Šuster.
Saopštenje za štampu indijske mornarice nazvalo je nosače „plutajućim suverenim aerodromima“, dodajući: „Oni pružaju uveravanje našim prijateljima da je indijska mornarica sposobna i spremna da podrži naše potrebe kolektivne bezbednosti u regionu“.
Saradnja sa drugim mornaricama
Snage Nju Delhija pojačavaju saradnju sa drugim mornaricama u Indo-Pacifiku, uključujući i one u neformalnom Kvad partnerstvu - SAD, Japana i Australije - u godišnjim pomorskim vežbama Malabar.
- Partnerstvo Indije i zajedničke vežbe sa drugim mornaricama proširile su operativno znanje mornarice i iskustva na otvorenom okeanu - rekao je Šuster.
Ono što indijska mornarica može da nauči o operacijama sa dva nosača iz SAD moglo bi biti značajno. Američka mornarica upravlja najvećom flotom nosača na svetu - 11 ratnih brodova - a samo prošle nedelje dva od njih, Nimic i Ronald Regan, su zajedno delovala u Filipinskom moru.
„Amerika vidi Kinu kao rastuću pretnju“
Američka mornarica vidi Kinu kao „rastuću pretnju“ u Indo-Pacifiku, a indijske pomorske operacije su takođe usmerene ka Kini, naglasio je Šuster.
- Kineska agresija duž zajedničke himalajske granice i širenje kineskih operacija i prisustva u Indijskom okeanu postali su najozbiljniji bezbednosni problemi Indije. Proširenje i modernizacija imaju za cilj rešavanje ovih zabrinutosti - rekao je Šuster.
Ali čak i sa napretkom koji su ostvarila dva prevoznika, indijski program i dalje ima pitanja, kaže Čajlds iz IISS.
- Iako je to impresivan prikaz, moglo bi biti nekih pitanja o tome šta to zapravo znači u smislu stvarne operativne sposobnosti - rekao je Čajlds, napominjući da slike iz indijske operacije pokazuju relativno malo borbenih aviona na palubama Vikramaditia i Vikrant.
- To može značiti ograničenu dostupnost aviona ili da su kapaciteti brodova u ovom trenutku donekle ograničeni. To bi svakako sugerisalo da bi indijska mornarica trebalo da ima više nosača aviona - rekao je Čajlds.
BONUS VIDEO: ZAJEDNIČKE PATROLE - Ruska i kineska avijacija osam sati iznad azijsko-pacifičkog regiona
(Indeks)
DNEVNIK STEPINCA ZAGREB KRIJE DECENIJAMA: Intervju - Prof. dr Predrag Ilić, autor trotomne studije o zločinima u NDH
O NEKADAŠNjEM zagrebačkom nadbiskupu Alojziju Stepincu (Brezarić, 1898 - Krašić, 1960) i njegovoj ulozi u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj tokom Drugog svetskog rata, objavljen je u Republici Hrvatskoj ogroman broj istoriografskih i hagiografskih knjiga, zbornika radova, feljtona, članaka, ali ne i njegov dnevnik u pet knjiga, koji je vodio od 30. maja 1934. do 13. februara 1945. godine.
15. 12. 2024. u 13:55
DA LI JE MOGLO GORE? Evo zašto je pred reprezentacijom Srbije "nemoguća misija" u kvalifikacijama za Svetsko prvenstvo?
Fudbalska reprezentacija Srbije igraće u grupi K sa Engleskom, Albanijom, Letonijom i Andorom u okviru kvalifikacija za Svetsko prvenstvo 2026. ali je selekcija "gordi albiona" nešto što će predstavljati najveći problem izabranicima Dragana Stojkovića Piksija. Ne samo zbog kvaliteta, već i zbog nečeg drugog.
14. 12. 2024. u 13:16
"ODVELI SU ME U ŠATOR, ODUZELI PASOŠ" Naša pevačica oči u oči sa Gadafijem: "Nisam bila svesna šta se dešava"
PEVAČICA je bila veoma mlada i nije bila svesna šta se dešava...
16. 12. 2024. u 09:20
Komentari (2)