UKRAJINA IMA PROBLEM SA BRITANSKOM RAKETOM: Su-24 i Su-27 mogu da nose Storm Shadow, ali ne i da je programiraju za let do cilja

P. Z. S. / bulgarianmilitary.com

12. 05. 2023. u 19:30

VEST da će Ukrajina dobiti rakete dugog dometa Storm Shadow koje je isporučila Velika Britanija nesumnjivo je izazvala nalet komentara. Opet, London je ispred Vašingtona. ATACMS je možda crvena linija za SAD, ali Storm Shadow očigledno nije za Veliku Britaniju.

УКРАЈИНА ИМА ПРОБЛЕМ СА БРИТАНСКОМ РАКЕТОМ: Су-24 и Су-27 могу да носе Storm Shadow, али не и да је програмирају за лет до циља

Foto vikipedija/Davidsmith2014

Koji borbeni avion iz raspoloživog inventara Ukrajine može da koristi ovo oružje? Trebalo bi da se proceni na osnovu dva pokazatelja – težine rakete i kompatibilnosti. Ako uzmemo prvi pokazatelj, MiG-29 i Su-25 Vazduhoplovnih snaga Ukrajine neće moći da nose ovo oružje. Maksimalna težina nosivosti im ne dozvoljava.

Raketa je teška skoro 2.900 funti. Ono što smo primetili je da MiG-29 i Su-25 rutinski nose 1.100 funti korisnog tereta. Ova dva borbena aviona se postepeno gase, ali Su-24 i Su-27 ostaju. Oni mogu nositi projektil Storm Shadow. Svaki može da nosi do 3.300 funti.


PROGRAMIRANjE PROJEKTILA

Ali mogu li ovi „radni konji“ upravljati raketom? U principu, stručnjaci kažu da je integracija moguća, ali teška. Kako će zastarela avionika i senzori Su-24 i Su-27 biti u interakciji sa projektilom ostaje misterija. U stvari, već smo videli uspešnu integraciju. Američka protivradarska raketa HARM uspešno je integrisana sa MiG-29 sredinom prošle godine.

Foto Tanjug/AP

Su-24

Naravno, ako se ne može uspostaviti veza između aviona i projektila, postoji druga opcija programiranja. Onoj na zemlji. Da, projektil dozvoljava da se programira na zemlji. tj. cilj se može postaviti pre poletanja aviona. To znači da će avioni jednostavno biti nosioci oružja. U vazduhu nakon lansiranja ne mogu da usmere raketu, niti da promene njenu putanju ili trenutak eksplozije.


PRESRETANjE

Storm Shadow nije imuna na presretanje. Naročito nakon što je lansiran i zaista nema programiranja iz pilotske kabine aviona. Ali raketa ima svoje prednosti. Prema Britancima, Storm Shadow se razvila da bi se snažno suprotstavila elektronskom ratu (EW). tj. raketa ima EW imunitet. Ovo je loša vest za rusku vojsku jer od početka 2023. ruski i zapadni stručnjaci potvrđuju da ruska vojska ne samo da je napredovala u ometanju neprijateljskog oružja, već ga i vešto koristi.

Rusi će se suočiti i sa još jednim problemom – raketa, osim što je mala, ima i slabu radarsku vidljivost. Ruski mediji navode da je ruska vojska postavila radar Niobium u Ukrajini. Može da otkrije sve, od velikih aviona do malih dronova. Prema tvrdnjama ruskih stručnjaka, radar je sposoban da otkrije dronove napravljene od kompozitnih materijala. Da li bi Niobium mogao da presretne “Storm Shadow”? U teoriji, to je moguće jer je radar kompozit od tri AESA radara u VHF, UHF i S/Ks opsezima. U praksi - videćemo.


SU-24 I SU-27 IMAJU PROBLEM

Znajući sve ovo, uvek se mora razmišljati u oba smera da bismo razumeli akciju i protivakciju. Generalno, ukrajinsko vazduhoplovstvo će dobiti oružje za duboke udare u pozadinu neprijatelja. Oružje je veoma precizno, sa niskim radarskim odrazom, snažnom bojevom glavom i imunitetom na EW.

Foto: Shutterstock/Ilustracija

Su-35

Ne samo Niobium radar, već i Su-35 u vazduhu mogao bi da predstavlja problem za Ukrajince. I ako su mogućnosti radara i dalje kontroverzne tvrdnje, to nije slučaj sa ruskim borbenim avionima. Izveštaj Vazduhoplovstva Ukrajine i mišljenje dvojice ukrajinskih pilota je da su Su-35 i ruska taktika veliki problem za ukrajinske lovce.

Ako se Su-24 ili Su-27 podignu u vazduh, oni se odmah pale na ruskim radarima. Imaju veliki domet, ne zaboravimo. Ukrajinski avioni će se suočiti sa udaljenim Su-35, koji će uz pomoć R-37M napasti nosač Storm Shadow van vidnog dometa. I ovi napadi su bili uspešni, prema priznanjima ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva.

Ne treba zaboraviti da će u to vreme najverovatnije biti MiG-31 sa raketom vazduh-zemlja visoko na nebu. Ovo je dvostruka pretnja jer će položaj ukrajinske PVO u tom području biti izuzetno ugrožen.


O RAKETI STORM SHADOW

Storm Shadow je krstareća raketa velikog dometa sa vazdušnim lansiranjem. Razvijena je početkom novog milenijuma i u upotrebi je od 2002. Prema informacijama iz otvorenih izvora, jedna raketa košta 2,5 miliona dolara.

Raketa je teška 1.300 kg i duga je nešto više od 5 metara. Njen prečnik je 50 cm, a bojeva glava od 450 kg je tipa BROACH (Bomb Royal Ordnance Augmented Charge). Nakon lansiranja, raketu pokreće motor Turbomeca Microturbo TRI 60-30. Maksimalni domet Storm Shadow dostiže 560 km (npr. francuska varijanta), ali izvozna varijanta ima domet do 250 km.

U zavisnosti od visine leta, raketa može da dostigne maksimalnu brzinu od 1.000 km/h od 0,8 do 0,95 maha. Njegovi sistemi za navođenje uključuju inercijalni, GPS i TERPROM. Terminalno navođenje koristi infracrveni DSMAC za snimanje terena.

 

ZAŠTO SADA?

Britanija je dugo govorila da će isporučivati moderno oružje Ukrajini. Prva je država koja je odlučila da preda svoje tenkove Čelindžer 2, čime je predvodila „tenkovsku koaliciju“. Malo je poznata činjenica, ali prema The War Zone, London je dao Storm Shadow pod uslovom – da ne napada rusku teritoriju, već samo privremeno okupirane ukrajinske teritorije.

Politički, ovo je signal Vašingtonu. Ako Ukrajina uspe da ispoštuje britanski uslov, Kijev će imati partnera u liku Londona za sledeće rakete ATACMS za HIMARS sistem.

Vašington do sada nije prihvatio argumente Kijeva za takvu isporuku upravo iz istog razloga koji je izneo London – da ne napada rusku teritoriju. Ali ako Ukrajina pokaže uzdržanost i poštuje uslove Londona, Kijev ima šansu da dobije ATACMS.

BONUS VIDEO - BRODOVI, AVIONI, HELIKOPTERI, PROJEKTILI: Pogledajte snimke tokom provere Pacifičke flote Rusije

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

MOJ SIN JE MOJ NAJVEĆI POKLON: Marija Šerifović danas ima poseban razlog za slavlje (FOTO)