F-35 PROTIV SU-57: Američki i ruski “stelt” avioni leteće na istom nebu

P. Z. S. /eurasiantimes.com

12. 02. 2023. u 20:10

AERO Indija 2023, koji će se održati u Bengaluruu od 13. do 17. februara, predstavljaće neke od najnaprednijih borbenih aviona na svetu, uključujući američke F-35 i ruske stelt avione Su-57.

Ф-35 ПРОТИВ СУ-57: Амерички и руски “стелт” авиони летеће на истом небу

Foto: EPA


Ipak, najviše pažnje privlači borbeni avion pete generacije američke proizvodnje F-35 zbog mogućnosti učešća u statičnim i letećim prikazima na mestu održavanja aeromitinga, u vazdušnoj bazi Jelahanka indijskog ratnog vazduhoplovstva.

F-35 Lajting 2 (F-35 JSF Lightning 2) je najtraženiji višenamenski, stelt, supersonični lovac napravljen da odgovori za potrebe Sjedinjenih Država i savezničkih odbrambenih snaga za pristupačnim lovcem sledeće generacije.

Borbeni avion će nesumnjivo zauzeti centralno mesto na sajmu Aero Indija 2023. Proizvođač F-35, američki odbrambeni gigant Lokid Martin, pokušava da pridobije indijsko vazduhoplovstvo i promoviše svoj avion F-21 kao najbolji izbor za potrebe Indije za nabavku 114 najmodernijih borbenih lovaca.

Borbena flota četvrte po veličini vazduhoplovne snage na svetu, za koju je zvanično dozvoljeno da ima 42 eskadrile, ali sada ima samo 31, brzo se smanjuje.
Nju Delhi još nije dobio ponudu stelt aviona od američke administracije. F-22 Raptor i F-35 stelt lovci, oba proizvedena u kompaniji Lokid Martin, su pod kontrolom američke vojske.

Varun Vijai Sing, stručnjak za vazduhoplovstvo i odbranu, rekao je za EurAsian Times da SAD šalju poruku Nju Delhiju izlaganjem F-35 na Aero Indija da nudi niz opreme, uključujući F-21, i da ako Indija odluči da kupi borbeni avion američke proizvodnje za indijsko vazduhoplovstvo, ovaj [F-35] bi mogao biti avion koji bi Indija mogla dobiti u budućnosti.

Prema Singu, SAD bi možda namamile Indiju da odabere F-21 za svoje vazduhoplovstvo i F/A-18 za svoju mornaricu pre nego što bi nešto poput F-35 moglo da se pojavi na horizontu.

Prisustvo stelt aviona F-35 moglo bi takođe da pošalje snažan signal bliskim susedima, posebno Kini, rekao je Sing, koji je ranije imao ulogu direktora marketinga u Saab Indiji.

Bivši stariji eksperimentalni pilot F-35 Lajting 2 i penzionisani komandant RCAF eskadrile Bili Flin opisao je učešće F-35 na Aero Indija 2023 kao „pokazivanje sile“.
Flin je za EurAsian Times rekao da je to „sjajna prilika za Oružane snage SAD da pokažu svoju moć pred tom publikom“.

On je objasnio: „Konfiguracija Blok 70 F-16 je odletela svoj prvi let. F-21, indijska oznaka, nije naslijeđe F-16 poput onih na kojima su leteli Pakistan ili druge strane nacije. To je najsposobniji i najsmrtonosniji lovac 4. generacije koji se proizvodi. F-21 bi bio održiva opcija za indijsko vazduhoplovstvo.

Foto: Profimedia/Ilustracija

F-35

Bivši probni pilot F-35 je primetio: „Indija nikada nije rešila takmičenje za MRCA, koji sam podržao u Aero India pre više od 14 godina. Dok se ne donese odluka o lovcima i dok se mnogi zastareli lovci u službi ne zamene, ne može biti razgovora o (nabavci) lovcima 5. generacije.


INDIJSKI AMCA PROGRAM

U međuvremenu, Indija takođe radi na svom projektu borbenog aviona pete generacije pod nazivom AMCA. Veruje se da se projekat bliži kraju procesa odobravanja pre nego što se pređe u fazu proizvodnje.

Sa programom AMCA, Indija teži da se pridruži elitnoj grupi nacija koje poseduju stelt avione pete generacije. Jedini operativni borbeni avioni pete generacije na svetu su kineski J-20, američki F-35 Lajting 2, F-22 Reptor i ruski Su-57 Felon.

Foto: Printscreen

Su-57

Direktor AMCA projekta, AK Goš, ranije je izjavio da će prvi prototip indijskog futurističkog lovca biti predstavljen do kraja 2025. Očekivani vremenski okvir za prvi let je 2026–2027.

Šef indijskog ratnog vazduhoplovstva (IAF) glavni maršal vazduhoplovstva Vivek Ram Čaudhari je, međutim, ranije izrazio ozbiljnu zabrinutost i skepticizam u pogledu sposobnosti Agencije za vazduhoplovni razvoj (ADA) Organizacije za istraživanje i razvoj odbrane (DRDO) i javnog sektora Hindustan Aeronautiks Limited će završiti ključne programe domaćih borbenih aviona prema rasporedu.

Šef IAF-a je već tražio međunarodna partnerstva za razvoj posebne tehnologije za domaći AMCA program borbenih aviona pete generacije kako bi se zaštitio od kašnjenja u rasporedu.

Na sličan način, Sing je istakao da bi prisustvo F-35 u Indiji takođe moglo biti poruka iz SAD da ima tehnologije koje mogu pomoći Indiji u unapređenju AMCA programa dok istovremeno smanjuje oslanjanje Nju Delhija na Rusiju.

U međuvremenu, francuski Rafale-M i američki F/A-18 Super Hornet trenutno učestvuju u žestokom takmičenju za naoružavanje indijske mornarice novim palubnim lovcima za prvi domaći nosač aviona INS Vikrant.

Foto: Printskrin

Rafal

Flin je rekao da bi „očekivao da i Boing i Daso (Boeing i Dassault) imaju snažno prisustvo u Aero India. Obojica su odlični pomorski lovci i bili bi kritični za indijsku mornaricu.
Ipak, on tvrdi da, „ne postoji tržište za F-35 u Indiji. Kao što je pomenuto, dugo odlaganje zamene flote lovaca 4. generacije je prioritet. Ne postoji doktrina koja zahteva F-35 pete generacije u Indiji.

-Pored toga, postoji previše bezbednosnih i sajber problema ako je F-35 prodat Indiji, a to se ne može rešiti dugi niz godina. F-35 nije sposobnost koju su te indijske vazduhoplovne snage spremne da apsorbuju, dodao je on.

-IAF u ovom trenutku nije spreman da se bori sa pravim lovcem pete generacije, rekao je Flin.

Sve u svemu, bivši probni pilot F-35 zaključio je da iako će Lokid Martin izlagati borbeni avion na Aero India 2023, avion neće biti tamo za prodaju i marketing.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

DAČO, JOŠ JEDAN DAČA JE NA PUTU! Zašto je Okanović sinu dao ime po Danilu Lazoviću? Zajedno smo se molili Bogu