SVE O SPORAZUMU U TURSKOJ U OSAM TAČAKA: Šta su potpisali Rusija i Ukrajina i zašto je dogovor o deblokadi izvoza žita važan?

Novosti online

22. 07. 2022. u 18:10

RUSIJA, Ukrajina, Turska i Ujedinjene nacije potpisale su danas u Istanbulu ključni sporazum o deblokadi izvoza ukrajinskog žita i đubriva iz luka na Crnom moru.

СВЕ О СПОРАЗУМУ У ТУРСКОЈ У ОСАМ ТАЧАКА: Шта су потписали Русија и Украјина и зашто је договор о деблокади извоза жита важан?

Foto: Profimedia/Ilustracija/Vikipedija

RT u osam tačaka analizira postignuti sporazu.

Šta je potpisano?

Sporazum podrazumeva da će se izvoz ukrajinskog žita preko Crnog mora odvijati iz tri luke: Odesa, Černomorsk i Južni, deminiranje u ukrajinskim teritorijalnim vodama neće biti sprovedeno, jer će za to biti potrebno previše vremena, brodovi sa žitom će izlaziti iz Crnog mora po dogovorenom bezbednom koridoru, a pratiće ih ukrajinski pomorski piloti, proces će pratiti koordinacioni centar pod okriljem UN, koji će se hitno formirati u Istanbulu...

Zašto je dogovor važan?

Ponovno pokretanje isporuka žitarica iz Ukrajine, petog najvećeg proizvođača na svetu, pomoći će da se osiguraju globalne zalihe hrane i da se zaustavi rastuća zabrinutost za bezbednost hrane.

Zašto žito ne odlazi iz Ukrajine?

Zbog sukoba sa Rusijom. Većina izvoza se otprema preko crnomorskih luka, koje su blokirane zbog neprijateljstava, dok se strani špediteri plaše da se približe zoni sukoba.

Ko je odgovoran?

Ukrajina i Zapad krive Rusiju, čija mornarica dominira Crnim morem, za blokiranje ukrajinskih luka. Međutim, Moskva kaže da su ukrajinske snage minirale preostalu luku u Odesi kako bi zaštitile grad od ruskog napada. Moskva je ponudila da isporučuje žito iz ruskih luka u Azovskom i Crnom moru.

Šta je urađeno da se žito vrati?

EU je nedavno uspostavila takozvane „trase solidarnosti“, koje uključuju mrežu kamiona, vozova i drugih plovila koja olakšavaju izvoz iz Ukrajine. Međutim, kopnene pošiljke ne mogu biti velike kao one preko mora. Pregovori o obnavljanju isporuke žitarica preko Crnog mora traju već nekoliko nedelja. Primarna pitanja su da luka u Odesi treba da bude deminirana kako bi se stvorio bezbedan transportni koridor, dok Ukrajina traži bezbednosne garancije ako ukloni mine. Turska se umešala da obezbedi bezbednost onih koji žele da preuzmu ukrajinski teret.

Koliko je Ukrajina važna u globalnom snabdevanju žitom?

Prošle godine ukrajinski dobavljači su činili 10% svetskog izvoza žitarica. Ove količine su ključne za zemlje u razvoju. Međutim, prema Kijevu, samo u junu isporuke žitarica su pale za 55% u odnosu na prethodnu godinu, na 777.000 tona. Organizacija UN za hranu i poljoprivredu (FAO) procenjuje da se u Ukrajini trenutno nalazi najmanje 20 miliona tona žitarica. Ako ove pošiljke ne stignu na odredište, FAO kaže da bi se najmanje 18 miliona ljudi širom sveta suočilo sa nestašicom hrane.

Koje zemlje su najviše pogođene padom ukrajinskog izvoza?

Prema Svetskoj trgovinskoj organizaciji (STO), uvoz hrane iz regiona Crnog mora je ključan za dobrobit 35 afričkih zemalja, koje dobijaju 90% žitarica koje su im potrebne iz tog područja. Zemlje Bliskog istoka su takođe među najvećim uvoznicima. U 2020. godini, većina ukrajinskog žita je otišla u Egipat, Indoneziju, Pakistan, Bangladeš i Liban.

Zašto postoji zabrinutost zbog globalne nesigurnosti hrane?

Kao rezultat sukoba u Ukrajini i naknadnih sankcija Rusiji, koje su ograničile izvoz poljoprivrednih proizvoda dve zemlje, globalne cene žitarica su počele da rastu. Kao odgovor, drugi veliki uzgajivači, kao što su Indija i Kazahstan, bili su primorani da u potpunosti zaustave izvoz žitarica kako bi domaće cene stavili pod kontrolu. Kao posledica toga, mnoge zemlje uvoznice žitarica suočavaju se sa rastućim cenama hrane i nestašicama.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

Sipaj 20 litara goriva i osvoji Mercedes u MOL Serbia nagradnoj igri