AKO ZAVRNU, NAFTA STIŽE VOZOM I REKOM: Srbija se bori da bude izuzeta od ograničenja EU "Gaspromnjeftu" koji je većinski vlasnik NIS

E. B. TALIJAN

18. 03. 2022. u 08:00

DRŽAVA vodi danonoćnu diplomatsku borbu kako bi naša zemlja bila izuzeta od odluka Evropskog saveta o sankcijama Rusiji, kojima je obuhvaćen i "Gaspromnjeft". Njihovom primenom, "Naftnoj industriji Srbije", koja je u većinskom vlasništvu tog ruskog giganta, bilo bi onemogućeno da uvozi i izvozi naftu.

АКО ЗАВРНУ, НАФТА СТИЖЕ ВОЗОМ И РЕКОМ: Србија се бори да буде изузета од ограничења ЕУ Гаспромњефту који је већински власник НИС

Foto N. Fifić

Kako ocenjuju stručnjaci, za "Novosti", to bi dramatično otežalo i poskupelo snabdevanje Srbije crnim zlatom, i nanelo bi veliku štetu našoj privredi. Predsednik Vučić rekao je u sredu da će se Srbija naći u veoma komplikovanoj situaciji, ako ne bude izuzeta od tih odluka. Suština je u tome, kako je naveo, da su Evropljani sebi ostavili mogućnost da na svojoj teritoriji posluju sa "Gaspromnjeftom", uvoze i izvoze od Rusa, ali da treće zemlje gde su preduzeća ili kompanije ili rafinerije u vlasništvu Rusa ne mogu da uvoze ili izvoze naftu. On je ukazao da postoje tri opcije, ukoliko Srbija ne bude izuzeta, i da će o tome obavestiti javnost.

NIS doprema naftu, tako što je transportuje do Krka, a odatle naftovodom kroz Hrvatsku do Srbije. Kako je ovaj naš sused članica Evropske unije, lako može da se zaustavi snabdevanje naše zemlje crnim zlatom. Tada bismo bili prinuđeni da tražimo alternativne puteve. Profesor ekonomskog fakulteta Ljubodrag Savić ocenjuje da bi to bio veliki udarac za nas.

- Idu direktno đonom na sve zemlje koje nisu uvele sankcije Rusiji - ističe Savić.

- To su ekonomski pritisci koje sam očekivao, a ovo je tek početak. Kada se tome dodaju i politički, Srbiji će biti veoma teško da zadrži svoju poziciju, odnosno da ne uvodi sankcije Ruskoj Federaciji, a da podržava teritorijalni integritet Ukrajine. Njihov interes je da našu zemlju udalje od Rusije i sve što su naumili mogu da sprovedu.

On ističe da je NIS uvoznik, prerađivač i distributer i da bi se odluka Evropskog saveta veoma loše odrazila na srpsku privredu:

- Usred najveće krize, kada je viša cena nafte, morali bismo da tražimo alternativu. To znači da bi se trgovalo na osnovu kratkoročnih ugovora, na slobodnom tržištu gde je sve skuplje. Ukoliko bi nafta stizala drugim putevima, i transport bi više koštao. Možda bismo bili prinuđeni da samo derivate kupujemo od drugih proizvođača, i tu bi cene opet bile više. Sve to bi uticalo na rast inflacije.

Prema njegovom mišljenju, jedan od mogućih načina da Srbija reši problem, ukoliko ne bude izuzeta, jeste da promeni vlasničku strukturu NIS-a, tako što bi postala većinski vlasnik. Međutim, kako ističe, i tada bi Zapad pronašao način da nas pritiska.

Da bi sve druge varijante dopremanja nafte bile značajno skuplje, smatra i stručnjak za energetiku Miloš Zdravković. On ocenjuje da je van pameti da EU svoje sukobe preliva na Srbiju i da za nas važe stroža pravila nego za njih:

- Ukoliko bi se obustavila isporuka kroz Hrvatsku, teoretski NIS bi mogao da doprema naftu tankerima preko Dunava, jer je to međunarodna reka. Druga mogućnost je da se transportuje do luke u Solunu, koja je u kineskim rukama, i da odatle ide vozom ka Pančevu. Treća, najmanje verovatna opcija je preko luke Bar u Crnoj Gori, i onda vozom.

MOŽE U KANISTERE, JEFTINIJE GORIVO

OD danas svi građani Srbije mogu da sipaju dve osnovne vrste goriva čija je maloprodajna cena kontrolisana, evrodizel i bezolovni benzin BMB 95, u kanistere i to u maksimalnoj količini do 60 litara. Ovo je omogućeno izmenama uredbe o ograničenju visine cena derivata nafte, koje Vlada usvojila u četvrtak. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će danas gorivo pojeftiniti i to dizel za 0,42 dinara, a benzin 0,24.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

ECOMONDO: Centralno mesto za dijaloge o održivim praksama, tehnološkim rešenjima i inovacijama