U PATRIJARHATU NEMA SKLADA: Dimitrije Kokanov, uoči premijere komada "Boli kolo"
MALO ko se u novije vreme tako brzo i čvrsto pozicionirao na pozorišnoj sceni kao dramaturg, pisac i scenarista Dimitrije Kokanov. Između Mihizove nagrade za dramsko stvaralaštvo koja se uglavnom dodeljuje mladim piscima i ovogodišnje Sterijine (za najbolju savremenu dramu) prošle su samo tri godine.
Kokanov, inače stalni dramaturg Ateljea 212, već je mnogim predstavama dao svoj pečat ("Urnebesna tama", "Lisistrata", " Natan Mudri", "Livada puna tame"), koautor je projekta "Lounli planet", a i jedan od scenarista tv serije "Jutro će promeniti sve"... S rediteljkom Jovanom Tomić već je sarađivao u nekoliko predstava, tako da će se 5. novembra (posle "Kretanja") u njenoj režiji na sceni užičkog Narodnog pozorišta pojaviti i drugi komad Kokanova, intrigantnog naziva "Boli kolo". U podnaslovu je "narodna ljubavna igra", a u središtu priče dva ljubavna para.
Već sam naziv, po rečima rediteljke, "naznačava da je odnos četiri lika plesna, emotivna, ritualna partitura odnosa, čime se otvara još jedno polje tumačenja - ukorenjenost mačizma i konzervativizma u našem kulturnom, političkom, društvenom, istorijskom nasleđu". Pisac pak u najavi premijere pojašnjava da je to tekst o nasilju nad ženama koje se neretko tretira kao regularna folklorna praksa patrijarhata...
* Pronalazite sličnost između bola i kola (čak se i rimuju), u kome kolo nije samo odrednica za folklornu igru, nego i asocijacija na sve veće nasilje nad ženama. Neki bi rekli da je ta patrijarhalna igra slika muško-ženskog sklada i "ujednačenog" koraka?
- Patrijarhat nikako ne smemo nazivati skladom. Reč je o tradiciji koja podrazumeva dominantnost muškarca. A uspostavljanje pozicije moći nad nekim nikad ne bih označio kao sklad. Reč je o kulturi divljenja muškarcu i njegovoj veštini da se održi na poziciji moći - ističe Dimitrije Kokanov. - U vremenu u kome živimo postali smo svedoci svakodnevnog nasilja nad ženama. Odatle je došla ideja da se bavim relacijama tradicije i bola koji ona podrazumeva u životu savremenog čoveka, jer u sebi zadržava patrijarhat i fiksne raspodele moći. Bol o kome govorimo dolazi upravo iz nesklada.
* Zašto baš u kolu prepoznajete kontrolu, nadzor, kaznu?
- Kolo mi je bilo zanimljivo kao narodna igra, kao forma plesne igre i kao plesni model koji komunicira tradicionalno nasleđe, pa samim tim i određene uloge. Zanimljivo je da u pojedinim folklornim igrama zaista možemo da učitavamo i analiziramo vrste ženskog i muškog kretanja, poziciju i ulogu u pojedinim narativima koji upisuju u sebe te igre. Međutim, ovde je više reč o tradicionalnim oblicima kanalisanja osećanja ljubomore u patrijarhatu, unutar zajednice koja počiva na relacijama sprovođenja moći. Razni su primeri kažnjavanja žene koja je označena kao neverna u takvim društvima: odsecanje nosa, zatvaranje, batinanje, skidanje mnogobrojnih prstenova sa vrata koji dovode do gušenja, spaljivanje....
Nesebična pomoć
* OVO je vaš drugi dramski komad, zašto baš u Užicu?
- "Boli kolo" je moj drugi dramski tekst koji će biti postavljen na scenu nekog institucionalnog pozorišta. Narodno pozorište u Užicu ima dugu tradiciju, a neretko je deo njihovog repertoara posvećen upravo savremenom dramskom pismu. Poslednji, rekao bih izuzetno značajan repertoarski potez, bila je postavka teksta Tanje Šljivar "Ali grad me je štitio" u režiji Bojana Đorđeva. Pored Jovane Tomić u stvaranju ove predstave učestvuju, na moju radost, koreograf Igor Koruga, kostimografkinja Maja Mirković, kompozitor Luka Mejdžor, te četvoro divnih glumica i glumaca: Vanja Kovačević, Biljana Zdravković, Branislav Ljubičić i Hadži Nemanja Jovanović. Insistiram da pomenem i predanost i marljivost svih ostalih zaposlenih u različitim sektorima ovog pozorišta koji nesebično i vrlo profesionalno učestvuju u radu na predstavi od krojačica, majstora svetla, insipicijentkinje, suflera... Jer u radu na jednoj predstavi mnogo je onih koje neopravdano retko pominjemo.
* Kako podnosite nužnost fizičke distance među ljudima?
- Distancu i osamljivanje ne podnosim. Trudim se da poštujem sve mere kako bih zaštitio sebe i druge, ali kao i većina ljudi imam određene emocionalne probleme u prihvatanju ideje o ukidanju različitih vidova bliskosti. Baš kao što sam ja to uradio u tekstu, tako je rediteljka Jovana Tomić pojam kola tretirala izvan postupka ilustracije folklorne igre, prihvatila ga je kao mesto referisanja na tradicionalne modele života, kao metaforu lanca i cikličnost, kao mogućnost za otkrivanje šta su to nove socijalne koreografije patrijarhata koje imaju svoje daleko i dubinsko utemljenje u prošlosti ljudske zajednice.
* Iako ste stalni dramaturg Ateljea 212 , niste se vezali za to "uhlebljenje" već uveliko gradite sopstvenu karijeru?
- Naše škole dramaturgije zapravo su škole dramskog pisanja i scenaristike. Studenti dramaturgije zaista urade određeni broj dramskih tekstova i filmskih scenarija, a retko, ili nikad, dođu u situaciju da se razvijaju unutar polja dramaturških praksi rada. Mene je, pre svega, zanimao rad na stvaranju pozorišnih predstava, a posle i učenje i istraživanje u širem polju izvođačkih umetničkih praksi. Ali, svakako, da je moj rad u Ateljeu 212 nešto što me kao dramaturga najviše okupira.
* U prilici ste da čitate tekstove koji stižu u pozorište. Ima li tema koje posebno dominiraju?
- Teme su zaista različite, od obrada svakodnevnih vesti i događanja, preko ekoloških tema, klasnih, rodnih, ekonomskih pitanja, preko ideološkog promišljanja, tehnologije, preispitivanja građanskih modela života i drugo. Kada govorimo o domaćem dramskom tekstu, reč je o zaista vitalnom segmentu našeg pozorišnog života i čini mi se da u Ateljeu 212 pokušavamo da učinimo makar jedan deo skupa, koji čini savremeni domaći tekst vidljivim.
Preporučujemo
VALERIJ ZALUŽNI DAO PROGNOZU: Evo kada će ruska vojska da probije ukrajinski front
NOVI tehnološki napredak tokom ratnog vremena sprečiće ozbiljnije probijanje fronta duž ukrajinsko-ruske granice do oko 2027. godine, izjavio je Valerij Zalužni, bivši vrhovni komandant Ukrajine i sadašnji ambasador u Ujedinjenom Kraljevstvu, za „Ukrajinsku pravdu“ u intervjuu objavljenom 23. novembra.
23. 11. 2024. u 18:55
BRITANCI OBJAVILI ZASTRAŠUJUĆU MAPU: "Orešnik" može da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta (MAPA)
BRITANSKI list "Dejli mejl" ocenio je da bi balistička raketa "orešnik" mogla da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta.
23. 11. 2024. u 15:58
POTPREDSEDNIK SAD UMRO TOKOM ODNOSA: Bio sa 50 godina mlađom ljubavnicom, Bela kuća nije znala kako da saopšti vest o smrti
BIO JE to 27. januar 1979. godine. U 1 ujutro, portparol porodice Nelsona Rokfelera objavio je zvaničnu izjavu za štampu. Bivši potpredsednik preminuo je U 71 godini života ranije te večeri.
22. 11. 2024. u 18:36
Komentari (0)