U GALERIJI KULTURNOG CENTRA BEOGRADA IZLOŽBA: Žene trpe najveće nasilje
PRIZORI univerzalnog stradanja, patnje i bola čovečanstva koji naizmenično blede i onda nanovo u kriznim, konfliktnim i ratnim vremenima izranjaju iz prošlosti, pojavljuju se na slikama Simonide Rajčević. Uz izložbu slika i objekata umetnice i vanrednog profesora Fakulteta likovnih umetnosti, u Likovnoj galeriji Kulturnog centra Beograda, ovo je zapisala Jelena Petrović, teoretičar umetnosti, istraživač, kustos i profesor na fakultetu u Beču.
Postavka, kojom dominiraju džinovske ruke Brusa Lija i doslovno sa ulaza "grabe" posetioca, a čine je i platna velikih dimenzija na kojima su prizori mučeništva iz istorije umetnosti u savremenoj interpretaciji (El Grekov Isus, sa platna "Sveto trojstvo", Karavađovi Sveti Sebastijan i David sa glavom Golijata, Zurbaranov prikaz Hrista kao Božjeg jagnjeta), ponela je naziv - "Lažni bol".
U prethodnom ciklusu slika "Čudni talasi", autorka se bavila ljudskom smirenošću, pa se nameće pitanje kako je odatle stigla do bola koji je emotivna potka predstavljenih slika.
- Ljudsko prevazilaženje je možda nešto što povezuje ove dve izložbe - objašnjava, za "Novosti", Simonida Rajčević. - Narativna ideja izložbe "Čudni talasi" bio je taj osećaj pasivnosti i bespomoćnosti pojedinca u društvu, izloženost i osetljivost tela, kao i mogućnost da se iz ovih osećanja proizvede nešto sasvim suprotno.
Odrastanje u socijalizmu
DIREKTNOST pop kulture koja je bila toliko neophodna i toplo prihvaćena šezdesetih, kao odmak od društvenog i političkog ponora za generaciju koja je želela da menja, nešto je što sam oduvek prepoznavala - kritika ili predstava konzumerizma i korišćenje reklama mi nije bila bliska. To ima veze sa odrastanjem u socijalističkoj zemlji - smatra umetnica rođena 1974. u Beogradu, a koja je do sada izlagala na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu.
Tema bola je neraskidivo vezana sa nasiljem i agresijom, a prema mišljenju ove autorke njima su najviše izloženi, i najviše ga trpe u našoj zemlji - žene:
Na pitanje zašto je bol iz naslova lažan, odgovara:
- Nije bol iz naslova lažan - naslov je "Lažni bol". U pitanju je sintagma. Ona ovde služi da otvori temu koju predlažem i navede osobu, koja je u tom trenutku publika, na razmišljanje o različitim mogućnostima rezonovanja u odnosu na ovu sintagmu.
Ruke Brusa Lija oko kojih se "vrte" prizori bola, direktna su veza autorke sa pop kulturom.
- Pop kultura je deo mog života i odrastanja, bitna mi je od detinjstva - kaže umetnica. - U odraslom dobu je deo moje umetničke prakse, kako kroz predloške koje koristim, tako i stilski, kada koristim pop estetiku da na nešto ukažem kroz taj kanal, koji masovnije i direktnije komunicira sa publikom srednjeg ili starijeg doba.
O mogućim novim značenjima motiva preuzetih sa slika El Greka, Karavađa, Zurbanova, na njenim delima, sagovornica govori:
- Značenja poznatih dela na čije delove referišem su deo istorije umetnosti i mnogo naučnih dela je o tome napisano kroz nekoliko vekova. Istorija za nas uvek ima predznak istine jer je tako učimo i prihvatamo. Ako sa druge strane pokušamo da mislimo o samim delima, a ne njihovom tumačenju u bilo kom periodu, to nam postaje koplikovano. Idući unazad stalno se sudaramo sa velikom količinom istorijskih podataka koji oblikuju naše mišljenje o periodu nastanka dela i životu autora dela, njegovih političkih i društvenih pozicija.
Kako navodi Simonida Rajčević, uz upotrebu prizora sa ovih slika poznatih autora, uvela je i zamenu:
- Koristila modela savremenika, a sve to kroz kadriranje ruku sa ovih dela koje su u položaju mučenja ili mučitelja - zaključuje sagovornica.
UKRAJINA U RAT POSLALA ROBOTE BEZ IJEDNOG ČOVEKA: Bitka dobila neočekivani ishod (VIDEO)
BRIGADA Ukrajinske nacionalne garde izvestila je o uspešnom napadu u kome su učestvovali samo roboti - od kopnenih robota naoružanih mitraljezima do letelica borbenih dronova. Ovi roboti su napali ruske položaje u Harkovskoj oblasti, na severu Ukrajine, i - pobedili.
27. 12. 2024. u 09:04
DRAMA U KOMŠILUKU: Otkrivena nepoznata letelica, stanovnici upozoreni da potraže skloništa
RUMUNSKI radarski sistemi otkrili su sinoć mali leteći objekat, za koji se sumnja da je dron, koji je ušao u nacionalni vazdušni prostor do šest kilometara u jugoistočnom okrugu Tulčea, saopštilo je ministarstvo odbrane Rumunije.
27. 12. 2024. u 09:23
BILjANA O RAZVODU: Bolje bolan kraj, nego bol bez kraja
BILjANA je nedavno prokomentarisala epidemiju razvoda na domaćoj estradi.
27. 12. 2024. u 22:26
Komentari (2)