FILMSKA KRITIKA: Sve je istina i sve je laž
BESNA zbog favorizovanja mlađih glumica, domaća diva na vrhuncu karijere odlučuje da sruši trandibal sazvan povodom vodećeg festivala naših televizijskih serija i javno saopštava da će sad ona napraviti seriju o tome kako se i zašto štancuju tolike domaće sapunice.
Snimanje počinje odmah, na licu mesta, u polupijanom splinu besne privatne kuće "kralja domaćih blokbastera", sa prenosom uživo. Naravno, za tren oka pokulja kolektor moralne i profesionalne truleži samozvane televizijske "elite" koja danas bez stida paradira našim ekranima, a sa njom i cela ona bulumenta koja se oko nje roji, od navodnih medijskih tajkuna do nabeđenih novinara i lovaca na skandale, koji na dnevnom nivou žive od izmišljanja svakojakih splačina. Dobra ideja, u kojoj prepoznajemo mladog autora Sinišu Cvetića (njegov više nego uspešan debi "Usekovanje", prošle godine, bio je zaista u samom vrhu naše produkcije, kao i scenaristu Davida Jakovljevića, u čijoj se glavi još spliću originalna dramaturgija i naročita etička vertikala, tako retke u ovom vremenu gluvoće i praznine). Posle početnog šoka cela "elita" bezglavo prihvata da se ogoli i prikaže u što gorem svetlu; počinje nova žurka bede i niskosti, obmane i razvrata za istu onu kameru od koje bogato i bahato žive, a koja sada postaje zloćuda i "kupuje" sve ono što ne bi smela.
Zaista, kovid 19 i opšte zaključavanje na kućni divan i daljinski, doneli su u prošlim godinama do sada neviđenu pandemiju TV serija, koja je ubrzo prerasla u nesnosnu noćnu moru. Ali to nije bila kolateralna šteta nego ciljano ispiranje mozga. Pored sociopsiholoških momenata pogodnih za svakojake analize i mudrovanja, donela je ta pojava neviđeni bum TV proizvodnje, "zlatnu groznicu" štancovanja svega što je padalo na pamet šibicarima koji su prekonoć zaista postajali "medijski tajkuni"; daj šta daš samo brzo i bez velikih ambicija, podmetni i ti lonče kad ovako obilno curi, smisli šta bilo i "na prvu loptu", daj da se napoji ovo opšte, neizbežno ludilo. Ne samo što profesionalni glumci nisu znali kud će pre i što su počeli da ih razvlače na sve strane (nisu se mnogo bunili posle godina nemaštine), nego su, zbog njihove jurnjave za punom tezgom, pred (i iza) kamere stali i svi naturščici bez kompleksa, besposlena deriščad sa ćoška i svakakvi mešetari bukvalno sa dna naše opšte kace. Začuđujuće ih je mnogo uspelo i to je ona bratija koja sebe danas naziva "elitom". Sada su oni postali poznati glumci, voditelji, "medijske ličnosti", umetnici i laureati, ponašaju se kao bahati sportski selektori ili estradne opajdare, brzo i naizust učeći agende vladajućeg koda.
Eto, to su akteri "Jorgovana". Lucidno i gotovo klinički skenirali su ih Cvetić i Jakovljević. Šteta što ovde nemamo mesta da takvim facama posvetimo više pažnje.
Recimo, glavni junak žurke, vlasnik ove životinjske farme (kako sam sebe naziva!), producent televizijskih hitova i glavnih estradnih vatrometa (koga prepoznaje ceo Beograd), nije plod samo našeg vremena i domaćih (ne)prilika. Ništa bolje ranih dvadesetih godina prošlog veka nisu izgledali "očevi Holivuda" Luis Majer i Sem Goldvin, koji su se u Južnu Kaliforniju dovukli sa Istočne obale kao propali kockari i rukavičari, trbuhom za kruhom, da bi prekonoć postali fabrikanti snova od miliona dolara (Mima Karadžić). Ima još neobičnih likova: Rus-lažnjak, tipičan moskovski hohštapler sa havanom i kineskim "roleksom" (Nebojša Dugalić). Pa kelner džeparoš koji u ovom košmaru operiše pod nadzorom gazdinog sina-vunderkinda, miljenika beogradskih platformi i budućeg diplomca sa Harvarda. Pa očajni glumac-voditelj, koji ne može da dobije ulogu jer se svakodnevno ači po raznim revijama i promocijama. Pa reditelj nagrađene serije, programirani čistač ove kloake, koji je pun sentenci o boljem svetu, viđeni buntovnik "za Kan" - možda i autokarikatura samog reditelja filma. Uopšte, svi oni na momente stvarno igraju sebe same i sasvim uverljivo bleje u Karadžićevom stadu.
Zato i stereotipi ne deluju dosadno, već viđeno, nego su mnogi u stanju da nas dobro zabave i razgale. Svi osim Slobode Mićalović, koja je, uprkos zakulise od stereotipa usred klimaksa ovog još malo pa antičkog komada (ne zaboravimo: teško je u 83 minuta tako ostvariti sva tri aristotelska jedinstva) doslovno skida šminku (hm, ne baš svu!) i maestralno igra finale dostojno velike glumice. U završnoj, kraljevskoj sekvenci igre, pesme, pokreta i visoke histrionske škole sva se "ova simulacija života" (kako gunđa jedna šmizla) standardnog, dobro skrojenog komada, iznenada pretvara u neku vrstu katarze, pomno pisane, režirane i igrane da bi se svi "Jorgovani", sa svim svojim bagažom, otrgli od stvarnosti i postali - umetnički film!
Na momente sam se plašio da će Cvetić i Jakovljević skrenuti prema Paolu Sorentinu i njegovom famoznom Loro (2018), jer mnoge asocijacije prosto vuku na viđena rešenja i sličnu ambijentaciju. Srećom, to se nije dogodilo, mada, na kraju, stoji ista ona Berluskonijeva poruka iz rečenog filma: Tutto vero - tutto falso ("Sve je istina i sve je laž"), što je, inače, sasvim blisko definiciji filma en general.
Preporučujemo
TURSKA DRHTI PRED PRETNjOM IZRAELA: Izbija treći svetski rat? (VIDEO)
MINISTAR odbrane Turske, Jašar Guler, izjavio je da Izrael može da napadne Tursku, čime je podržao ranije izjave predsednika Erdogana, koji je Izrael opisao kao direktnu pretnju za zemlju.
14. 11. 2024. u 17:17
"GLAVNA TEMA JE DA LI ĆE MOSKVA BITI GAĐANA" Veliko upozorenje Vučića: Svet se kreće po ivici ambisa!
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić obratio se javnosti posle govora na Samitu KOP29 u Azerbejdžanu.
12. 11. 2024. u 12:33
ČITULjA KOSTIĆU OD DECE: "Živiš kroz nas - nastavljamo s ponosom"
MIODRAG Kostić, osnivač i predsednik MK Grupe, preminuo je u sredu ujutru.
14. 11. 2024. u 12:46
Komentari (0)