"EVROPSKI FILM SE OSLANJA NA ČOVEKA": Fedon Papamihael, dobitnik nagrade „Aleksandar Lifka“
KADA se govori o dobrim filmovima uglavnom je akcenat na reditelju, scenaristi, producentu i protagonistima a vrlo često su skrajnuti oni bez kojih film ne bi mogao da nastane.
Tu „nepravdu“ uspešno ispravlja Festival evropskog filma na Paliću, predstavljajući i nagrađujući one koji predstavljaju značajnu kariku u lancu sedme umetnosti. Tako je i priznanje „Aleksandar Lifka“, za izuzetan doprinos evropskoj kinematografiji, ove godine dodeljeno Fedonu Papamihaelu, direktoru fotografije.
Papamihael u svojoj radnoj biografiji ima više od 40 dugometražnih filmova među kojima su “Hotel od milion dolara” Vima Vendersa, “Stranputice”, “Potomci” i “Nebraska” Aleksandera Pejna, “Identitet”, “U 3:10 za Jumu” “Hod po ivici”, “Indijana Džons i artefakt sudbine” Džejmsa Mangolda, "W” Olivera Stouna, i mnogi drugi. Za rad na hvaljenom crno-belom filmu "Nebraska”, Fedon je dobio nominaciju za Oskara, BAFTA nominaciju i ASC nominaciju, kao i druga priznanja. Pored svog rada na dugometražnim filmovima, snimao je i režirao više od stotinu reklama, muzičke spotove, a radio je i na televiziji.
-Velika mi je čast što dolazim u vašu zemlju jer imam jake veze sa Srbijom. Rođen sam u Grčkoj, a sudbina me je dovela u Ameriku. Među mnogim mojim evropskim prijateljima, većina su Srbi. Veoma rano sam se upoznao sa šljivovicom, „Kalašnjikovim“ i drugom Bregovićevom muzikom, a snimio sam i jedan film u Crnoj Gori za koji je Bregović radio muziku – podsetio je ovogodišnji laureat.
* Imate grčko poreklo, koliko su grčka i evropska kinematografija uticale na Vaš rad?
-Tokom karijere bio sam pod uticajem grčkih autora poput Tea Angelopulosa, ali i Kješlovskog, Tarkovskog, i uopšte evropskog filma. Ja sam vizuelna osoba a Angelopulos koristi netipične mračne prikaze Grčke. „Grk Zorba“ mi je omiljeni film a Entoni Kvin je glumačka ikona koja je uticala na moj rad, kao i ostali evropski režiseri koje sam nabrojao.
* Ali radili se u Americi, koliko se rad tamo razlikovao?
-Karijeru sam počeo u Americi, gde veliki broj filmova nije baš ona vrsta filma kojoj težim. Ali bio sam srećan jer sam imao posla i radio sa velikim zvezdama. Počeo sam kao slikar, pa tranzitirao ka fotografiji i tako se uverio kolika magija može da se stvori i kakvu priču možete da ispričate pomerajući kameru. Potom sam sve više bivao frustriran, pa sam odlučio da napravim promenu. U to vreme je Vim Venders takođe bio u Los Anđelesu, pa sam odbio neke bolje plaćene projekte i sa njim snimio „Hotel od milion dolara“. Kasnije sam sve više tragao za takvim filmskim stvaraocima.
* Da li je Aleksandar Pejn jedan od njih?
- Moj otac se družio i radio sa njim. Ja sam ga na samom početku karijere upoznao u jednom kvartu u Los Anđelesu, gde sam, uostalom, upoznao i veliki broj Srba. Jednom prilikom me je pitao da li ću raditi njegov sledeći film i ja sam pristao. Ispostavilo se da imamo isti ukus i stil rada na filmu. Tada je i počeo moj otklon od onog što se zove tipičan holivudski film, holivudska produkcija, i sve više sam se okretao autorima iz evropskog miljea.
* Koliko se razlikuje uloga reditelja i direktora fotografije?
-Ja to ne razdvajam. Svi smo deo jednog univerzuma koji se zove film. Svi smo međusobno povezani. Mene najviše inspiriše rad sa glumcima, gledam ih kako se kreću, kakvu energiju imaju, gasim i palim svetlo i tako dolazim do najboljeg kadra. U „Indijani Džons“ je, na primer, trebalo pokriti sve lokacije a vi kad odete tamo onda tražite deo koji će ispričati posebnu priču. Volim i da reagujem u toku samog snimanja, čim primetim promene oko sebe okrećem kameru. Bitno mi je i koliko ljudi ima na snimanju. „Indijanu Džons“ je radilo 1500 a kod mene na ovom filmu ima njih 30. Nije isto. Ali sve je to deo jednog velikog putovanja koja se završava onim što vidite na velikom platnu.
* Kako gledate na sve češću upotrebu scenskih efekata i savremenih tehnologija na filmu?
-To je jedan od velikih razloga zašto me holivudski film frustrira. To je skupa produkcija, mnogo novca se vrti i misli da kompjuter može da zameni čoveka ili neku pojavu i to često izgleda jako veštački. Zato sam radio dosta autorskih i dokumentarnih filmova, gde se ne odstupa od pravila profesije. Evropski film je drugačiji, možda zato što ima manje novca za tu tehnologiju, ali se i dalje oslanja na čoveka. A to daje poseban pečat filmu i to se oseća. To gledaoci osećaju.
* Za Vaš sedmi rediteljski projekat „Svetlost bledi“ , koji smo pogledali na Paliću, rekli ste da je balkanski film, kako to objašnjavate?
- On donosi miks prvog i trećeg sveta. Balkan se i dalje doživljava kao zemlja trećeg sveta, Grčka je u jednom trenutku tranzitirala i želi da postane deo evropske zajednice. To je jedna sociopolitička drama, ali prožeta kroz karaktere i govori o onome što se svakodnevni dešava. „Svetlost bledi“ je prilično brutalan film, koji se bavi silovanjem, osvetom i žrtvama koje postaju predatori. Počinje kao letnja ljubavna priča, a postaje film Kventina Tarantina. Naime, dve devojke iz Amerike susreću se sticajem okolnosti u Grčkoj sa trojicom ilegalnih migranata iz Albanije, a njihovi različiti svetovi se sudaraju i nesporazumi dovode do nasilja i osvete. Tri albanska glumaca sam pronašao na glumačkoj akademiji u Tirani i bio sam iznenađen koliko su sjajni, dok sam neophodnu zgradu brutalističke arhitekture, u kojo je sve dešava i koja je jedna od likova u filmu tražio nekoliko nedelja. Ovo je evropski, ali takođe i čudnovato američki film.
MAKRON SVE IZNENADIO: Evo šta kaže o pregovorima sa Putinom
FRANCUSKI predsednik Emanuel Makron rekao je da ne isključuje mogućnost pregovora sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom „kada kontekst dozvoljava“.
17. 11. 2024. u 21:03
ŠTA JE ATACMS KOJIM ĆE UKRAJINA UDARITI NA RUSIJU? Američka raketa ima domet 300 km, koristi se za gađanje ovih ciljeva
ADMINISTRACIJA američkog predsednika Džozefa Bajdena ukinula je danas ograničenja koja su dosad Ukrajini blokirala upotrebu američkog oružja za napade duboko na rusku teritoriju.
17. 11. 2024. u 19:48
"TERALI SU ME DA RADIM JUTARNjI PROGRAM, NASILNO - PO KAZNI": Olivera Kovačević o karijeri na RTS-u
VODITELjKA Olivera Kovačević je o svojim počecima, izazovima u poslu, o tome zašto ponekad poželi da bude vikinška ratnica, kao i o svemu što joj daje snagu i inspiraciju.
17. 11. 2024. u 09:28
Komentari (0)