KAKO je i zašto dvočasovni nemi film "Vesela udovica", zasnovan na libretu popularne operete Franca Lehara, snimljen pod rediteljskom palicom kontroverznog Erika fon Štrohajma - holivudsko ostvarenje iz davne 1925, raskošno producirano, snimano uz učešće mnoštva statista među kojima se našao i budući superstar Klerk Gejbl, podiglo pravu buru u nama (u svakom pogledu) bliskoj, a od Holivuda po svemu udaljenoj Crnoj Gori? Način na koji su u ovoj filmskoj priči predstavljena "Crna Gora" i "Crnogorci", te oživljen stereotip o njima kao lenčugama i neradnicima, podstakao je članove porodice Petrović na tužbu na osnovu koje je veliki "MGM" morao da isplati odštetu potomcima velikodostojničke loze, da se obaveže da se postojbina junaka u rimejku neće zvati Monte Blanko (što previše jasno asocira na Monte Negro), dok su Crna Gora i Italija (postojbina rođaka im Savoja) izuzete od distribucije...
Upravo je ovaj film odabran kao prvi od dvadesetak reprezentativnih primera "korišćenja" stereotipa o narodima našim, ovdašnjim, u poslednjih stotinak godina holivudske kinematografije. Probrao ih je Aleksandar Novaković, i sabrao u knjizi naslovljenoj "Srbi u američkom filmu (1925-2023)", objavljenoj u izdanju kuće "Presing".
DEJVID Linč (David Lynch) skoro nikada ne objašnjava svoje rediteljske ili scenarističke izbore, ali je malčice razotkrio zavesu iza kulisa snimanja “Tvin Piks: Povratak” u knjizi “Room to Dream” (Soba za snove), koja je stigla 19. juna u američke knjižare. U njoj otkriva kako je jednu od inspiracija pronašao u Jugoslaviji.
NIKOLINA RAKIĆ popularna je TV novinarka i voditeljka, pretežno vikend izdanja jutarnjeg programa "Buđenje sa osmehom" na Javnom medijskom servisu Srbije. Svakog vikend jutra na Prvom programu Radio-televizije Srbije pleni publiku kraj malih ekrana šarmom i neposrednošću.
U KUĆI Đure Jakšića, u beogradskoj Skadarliji, u subotu 18. januara, nastupiće vokalne umetnice Jana Spasojević i Lidija Jovanović, uz pratnju pijaniste Milivoja Veljića.
Komentari (0)