NEDOKUČIVI UMETNIK U BESKRAJNOJ PLOVIDBI: Posle 55 godina, dela velikog vajara Ota Loga ponovo u Grafičkom kolektivu

М. Краљ

06. 02. 2023. u 14:00

JEDAN od naših najznačajnijih vajara Oto Logo (1931- 2016), koji je iza sebe ostavio više od 900 skulptorskih radova, karijeru je započeo kao izuzetno uspešan - grafičar.

НЕДОКУЧИВИ УМЕТНИК У БЕСКРАЈНОЈ ПЛОВИДБИ: После 55 година, дела великог вајара Ота Лога поново у Графичком колективу

Foto privatna arhiva

O toj sada manje poznatoj strani njegovog stvaralaštva posvedočiće postavka "Umetnost je beskrajno nedokučiva", koja će večeras biti otvorena u Galeriji Grafičkog kolektiva.

Pre 55 godina, upravo se odatle otisnuo na svoje likovno putovanje. Otvarajući 1957. njegovu prvu samostalnu izložbu, pesnik i prijatelj Branko V. Radičević poželeo mu je: "Neka ti je srećna plovidba, Oto Logo."

- Radovi na izložbi nastali su krajem pedesetih i početkom šezdesetih godina 20. veka, a ovaj period poznat je i kao Periklovo doba grafike - kaže Ljiljana Ćinkul, umetnički direktor Grafičkog kolektiva. - Njegov rad u ovom mediju uveo ga je u svet umetnosti, o čemu svedoče Logove prve izložbe, nagrade i kritičarske recenzije.

Na tri samostalne izložbe (1957, 1959. i 1962) izlagao je skulpture i grafike koje je sinhrono stvarao. Prva dela nastajala su u kuhinji njegove majke, otkriva sagovornica, dok je o uticaju nedostatka radnog prostora na autorsko formiranje, zabeleženo i jedno umetnikovo sećanje: "Po završetku Akademije, kao samouk, bavio sam se grafikom jer nisam imao atelje gde bih radio skulpturu."

Foto privatna arhiva

- Grafiku je zapravo otkrio u Umetničkom paviljonu "Cvijeta Zuzorić", u čijem podrumu je postojala radionica sa litografskom presom - nastavlja istoričarka umetnosti i likovni kritičar. - Crtanje na kamenu mu je odgovaralo, jer je ideje vezane za skulpturu mogao da provuče kroz grafiku.

Iako je Logova koncentrisanost na umetničku grafiku, u odnosu na kompleksan vajarski opus, vremenski bila samo epizoda od nekoliko godina (između 1957. i 1962), njegovih 35 litografija dale su veliki umetnički doprinos nacionalnoj kulturi, ocenjuje Ljiljana Ćinkul, i dodaje:

- One svojim poetskim diskursom pripadaju asocijativnoj apstrakciji biomorfnog svojstva i bliske su krilu grafičkog beogradskog kruga. O njegovoj izložbi grafika i skulptura 1962. Lazar Trifunović je, u svojoj kritici, poentirao da je to umetnički osetljivo i zanatski vešto.

Logove grafike izlagane su na značajnim bijenalima, u Ljubljani i Zagrebu, i bile su deo prezentacija savremene jugoslovenske grafike od Tokija, Kube, Venecije, Milana, Torina...

- Prve nagrade koje je dobio bile su vezane za grafiku, a toliko je bio uspešan u ovoj oblasti da su se kasnije, kada je počeo da se isključivo bavi vajarstvom, mnogi pitali, kako to da jedan grafičar pravi skulpture - priča Ćinkulova.

Foto privatna arhiva

Jednogodišnji boravak u Parizu 1962. bio je prekretnica posle koje se okrenuo isključivo skulpturi, u kojoj je tokom više od šest decenija izgradio izuzetan opus, priredio 30 samostalnih izložbi u zemlji i svetu, ali i stvorio velike, impozantne spomenike, od vojvode Mišića u Mionici, do predsednika Habiba Burgibe u Tunisu.

Izbor ranih grafičkih radova Ota Loga, iz porodične kolekcije, pred publikom će biti do 26. februara.

JOVAN, PRAVOSLAVAC

ČAK i oni kojima nisu bila bliska dostignuća ovog vajara i grafičara, ime Ota Loga poznato je iz ukrštenih reči. Ono što se u javnosti manje zna je da mu je puno ime i prezime zapravo Oto Jovan Logo. Jovan je postao već u zrelom dobu, kada je prešao u pravoslavlje.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

BURA SE NASTAVLJA! Da li je moguće? Evo šta će biti sa ATP listom posle sramnog kažnjavanja Sinera koji je priznao doping