REDITELJ NA DUGE STAZE: Priznanje Volteru Hilu na Venecijanskom festivalu za poseban doprinos filmskoj umetnosti

AMERIČKI filmski reditelj, scenarista i producent iz doba poslednje faze Novog Holivuda, Volter Hil, dobio je šestog septembra nagradu Cartier Glory koju dodeljuju Venecijansko bijenale i Venecijanski filmski festival. Hil je ovu nagradu dobio za poseban doprinos filmskoj umetnosti. Takođe, na festivalu je održana i specijalna projekcija Hilovog novog filma Dead for a Dollar, vesterna sa Krostofom Volcom i Vilijamom Dafoom u glavnim ulogama.

РЕДИТЕЉ НА ДУГЕ СТАЗЕ: Признање Волтеру Хилу на Венецијанском фестивалу за посебан допринос филмској уметности

Foto: EPA

Volter Hil je novim generacijama možda samo "onaj koji je snimio 'Ratnike podzemlja'", međutim, u novoj verziji jednog od najboljih dokumentaraca svih vremena, Directed by John Ford Pitera Bogdanovića (2006) njegova uvodna pojavnost uz Spilberga i Istvuda ga je postavila na zahvalno mesto nastavljača holivudskog klasičnog narativa. Ironično, trebalo je da se desi francuski novi talas koji su predvodili kritičari i obožavaoci klasičnog Holivuda, da bi tadašnja hipi Amerika prihvatila sopstveno nasleđe i tradiciju žanrovskog filma. Tako da je Hil posle generacije uspešnih kolega koji su redefinisali holivudski film (Kopola, Skorceze, Bogdanović...) zajedno sa Karpenterom i Milujusom zauzeo konzervativnije i tradicionalističkije mesto u istoriji američkog filma.

Ako je za verovati da je većina filmova Džona Karpentera, distorzirani rimejk "Rio Bravo" njegovog omiljenog reditelja Hauarda Hoksa, onda je vezivno tkivo Voltera Hila - mala grupa ljudi pod pretnjom dominantnog neprijatelja. Baš kao u revolucionarnom vesternu Džona Forda "Poštanska kočija". Početak Hilove karijere obeležio je scenaristički rad na filmovima kolega poput Džona Hjustona ili Sema Pekinpoa. Žanrovski, u pitanju su neo-noar filmovi ili revizionistički vesterni, međutim, njegov drugorežirani film Driver sa Brusom Dernom i Rajanom O'Nilom iz 1978. je započeo nezadrživi bravado koji će trajati skoro dve decenije. Već, ikoničkim "Ratnicima podzemlja" bilo je jasno da je beogradski bioskop "20 oktobar" bio izgrađen za ovakav žanr. Slede "Jahači na duge staze", "Južnjačka uteha", "48 sati", "Vatrene ulice" koji se veličanstveno bave klasičnom problematikom ugrožene male grupe na ivici lične egzistencije. Da li su ugnjetavači, ujedinjeno njujorško podzemlje, čitava domorodačka frankofona zajednica, vojno ustrojena banda koja vlada imaginarnim Njujorkom, Srbi su posebno obožavali ove filmove jer je uvek šačica entuzijastičkih pojedinaca bila u stanju da se suprotstavi dominantnom svetu - i pobedi. Uglavnom. Hrabrost, odvažnost i integritet pojedinca je bio posebno vrednovan. Zavodljivi intermeco bio je film "Raskršće" (1985), moderna bajka o najboljem gitaristi na svetu, Robertu Džonsonu koji je prodao dušu nečastivom za ovaj talenat. "Crveno usijanje" je odličan kriminalistički "ortački" film sa novom zvezdom Arnoldom Švarcenegerom (u ulozi SSSR policijskog oficira) i Džimom Belušijem. Štaviše, ovaj film je samo izmeštena verzija "48 sati" i "Još 48 sati" nekoliko godina kasnije.

Devedesete nisu bile preterano naklonjenje Hilovom rukopisu, međutim, zbog sankcija, kod nas je ovaj reditelj postao obavezno VHS štivo. Tresspass, "Džeronimo: jedna američka legenda" i "Divlji Bil" su se elegantno uklopili u drugi talas eksploatatorske i revizionističke vestern struje, dok je neformalno poslednji film kojim se sećamo Voltera Hila bio Last Man Standing (rimejk Yojimbo Akira Kurosave"), elegantan akcioni uradak sa Brusom Vilisom u naponu snage. Sledeće dve decenije su bile zaboravljive i za Hila i za njegovu publiku. Nekoliko finansijskih, ali i kreativnih promašaja u SF-u i akcionom žanru, sve do pandemijskih godina kada je u svojoj osamdesetoj dočekao nagradu u Veneciji ali i novi film, naravno vestern.

Od fusnota vrednih pažnje, Hil je bio producent "Osmog putnika" a kasnije i scenarista dva nastavka. Režirao je jednu epizodu HBO serije Deadwood a i dve epizode Broken Trail. Skoro da se svim filmovima u ovom veku Hil bavi starošću i preispitivanjima profesionalaca. Prolaznošću života i propuštenim prilikama. Ono što je najvažnije, Volter Hil je jedan od najdoslednijih američkih reditelja i samim tim spomenik u svakom smislu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KAD IZGUBI FINALE SKOČIO BIH SA 60. SPRATA: Trener Danila Medvedeva ipak optimista, cilja na novu veliku titulu