MILOSTINJA OD "VOJVODE": Film o jednoj od najvećih krađa umetničkih dela 1961. u Londonu otkriva do sada manje poznate činjenice

Miljana Kralj

31. 07. 2022. u 11:32

DVE najveće pljačke umetničkih dela u 20. veku, iz svetski slavnih muzeja, desile su se istog datuma - 21. avgusta, u razmaku od pola veka: u Parizu je, 1911. najslavniju sliku na svetu, Leonardovu "Mona Lizu", izvadio iz rama i "smotao" ispod belog mantila, bivši radnik Luvra Vinčenco Peruđa, a 1961, u Londonu, iz Nacionalne galerije, Gojin portret "Vojvoda Velington", samo 19 dana nakon što je dospeo u stalnu postavku posle skupog državnog otkupa, penzionisani kamiondžija Kempton Banton, izneo je kroz prozor toaleta za džentlmene!

МИЛОСТИЊА ОД ВОЈВОДЕ: Филм о једној од највећих крађа уметничких дела 1961. у Лондону открива до сада мање познате чињенице

Kempton Banton (Džim Brodbent) završio u zatvoru, Foto Megakom

I dok su o krađi Đokonde napisani čitavi tomovi, nestanak "Velingtona" je bio u senci, sve donedavno, kada se pojavio film "Vojvoda" Rodžera Mičela, u kome Bantona i njegovu suprugu igraju britanski glumački velikani, Džim Brodbent i Helen Miren. Ova ekranizacija, premijerno prikazana na Venecijanskom festivalu 2020. a u bioskope, zbog pandemije korone, stigla tek ovog proleća, neka je vrsta zakasnele "pravde" za čin svojevrsnog Robina Huda umetničkih krađa.

Naime, tada 61-godišnji britanski kamiondžija, samo deset dana posle nestanka slike, za koju su sumnjičeni vrhunski kriminalci i međunarodne urote, poslao je poruku u kojoj piše da portret slavnog španskog slikara neće prodati, nego da za njega traži otkup od 140.000 funti. Reč je o sumi koju je britanska vlada platila kako bi sliku, relativno malih dimenzija (64 puta 52 santimetra), otkupila od američkog privatnog kolekcionara Čarlsa Vrajtsmana. Toliko novca je Vrajtsman izdvojio da bi ovu sliku, koju su u Ujedinjenom Kraljevstvu smatrali nacionalnim blagom, kupio par meseci ranije na aukciji u njujorškom "Sotbiju", na kojoj je iz svoje porodične zaostavštine Gojino platno ponudio Džon Ozborn, 11. vojvoda od Lidsa.

Film o krađi čuvene slike u boskopima od proletos, Foto IMDb

Iritiran što je država toliko para utrošila samo na majušno platno, Banton je tvrdio da je sliku ukrao kako bi za nju tražio otkup i osnovao humanitarnu organizaciju za pomoć starim i nemoćnim, po njegovom mišljenju, potpuno zapostavljenim u britanskom društvu. Četiri godine je slao poruke tražeći novac u zamenu za sliku, a policija nije uspevala da mu uđe u trag. "Vojvodu Velingtona" je kada je shvatio da neće ostvariti cilj, u dobrom stanju, ali samo bez rama, ostavio u garderobi jedne železničke stanice u Birmingemu, i predao se policiji u Londonu. Osuđen je za krađu slike, ali ne i rama!

Mnogo pre nego što je ukrao Gojino delo iz, kako je tvrdio, humanitarnih pobuda, Kempton Banton je u Njukaslu, u kome je bio poznat kao neko ko je podizao glas u ime socijalne pravde. Dobijao je više puta otkaz zalažući se kod menadžmenta za prava svojih otpuštenih kolega. Pisao je i scenarije za TV serije, koje je Bi-Bi-Si odbijao. Smatrao je da je televizijski program bio dobra uteha za usamljene penzionere, posebno veterane iz Prvog svetskog rata, među kojima je bio i njegov otac. Zato je i humanitarna organizacija, koju je nameravao da osnuje od otkupa za Gojino platno, upravo starim i siromašnim trebalo da plaća - TV pretplatu!

Ali, sudski epilog nije kao ovoj priči, jer je Banton, kako je to mnogo kasnije obznanjeno, u potpunosti obmanuo istražitelje, jer on nije bio taj koji je "Vojvodu" izneo iz toaleta Nacionalne galerije, koja nikada u dotadašnjoj istoriji nije bila orobljena. Kradljivac je bio njegov 20-godišnji sin Džon, u to vreme zaposlen u Londonu kao majstor na opravci brodova. Džon se 1969. predao i priznao zločin, ali kako nije bilo novih dokaza, sve je zataškano, jer britansko pravosuđe nije želelo da se dodatno kompromituje u ovom slučaju. Istina, da je otac svojom pričom o "humanitarnoj krađi" zapravo štitio sina, izašla je u javnost tek 2012.

Autoportret Fransisko Goja, Foto Muzej Prado

"Vojvoda Velington", Foto Vikipedija

Kemptonov unuk, a Džonov sin, Kris Banton, nedavno je za britanske mediji ispričao:

- Otac nikada nije očekivao da će se izvući. U to vreme je radio u Londonu i živeo u iznajmljenoj sobi, razmišljao da li je uopšte moguće izvesti tako nešto. Video je otvoren prozor od toaleta i merdevine iza galerije, i povezao stvari.

Sliku je na sedištu svog automobila prevezao do stana, a onda se obratio ocu za pomoć, koji je u tome prepoznao priliku da skrene pažnju javnosti na ciljeve za koje se zalagao.

- Kepmpton nije možda bio najbolji otac ili najbolji muž, ali je učinio neverovatnu stvar da spase svog sina, kome bi odlazak u zatvor, u tom mladalačkom dobu u potpunosti uništio život - objasnio je Kris Banton, dodajući da mu je drago što je fokus filma "Vojvoda", upravo na tome.

- Deda je imao za cilj da dobije novac za svoju kampanju, ali pre svega da spasi sina.

Helen Miren i Džim Brodbent, Foto IMDb

SMANjILI STE MI OČI!

INAČE, velikog britanskog vojskovođu, pobednika bitke kod Vaterloa, jedan od najvećih slikara svih vremena Franisko de Goja naslikao je u Madridu, u vreme kada je Velington ratovao sa Napoleonovim trupama u Španiji. Umetnik je navodno na zahtev sitničavog vojvode, koji je voleo da naređuje i kada nije bio na bojnom polju, doslikao nekoliko korekcija. Prema jednoj anegdoti, Velington je čak slikaru rekao:

- Mnogo ste mi smanjili oči.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

SRAMNO PISANJE BRITANACA: Udarili na Mareja zbog Đokovića