SRPSKI KLASIK I EVROPSKI PISAC: Trideset godina od odlaska književnika Borislava Pekića (1930-1992)
NAVRŠAVA se trideseta godina od smrti Borislava Pekića. Te tri decenije verovatno nisu dovoljne da bi se moglo suditi u kojoj je meri Pekićevo delo otporno na "podmuklo delovanje" vremena i književne istorije.
No, određeni znaci već postoje. U poređenju sa nekim drugim, izuzetno darovitim, pa i ostvarenim piscima kojih više nema, Pekić se i dalje čita, istražuje i tumači koliko i za života. Pošto on nije delovao samo u književnosti, već, šire, u kulturi, kao i politici, može se reći da je ukupni njegov javni angažman tokom druge polovine XX veka bitno doprineo stvaranju uzornih vrednosti u svim pomenutim oblastima.
Pekićev književni značaj u tome je što je on uticao na obnovu i preusmerenje srpske književnosti kako u prozi tako u drami i memoarsko-dnevničkom žanru. Stvorio je izvoran i prepoznatljiv rukopis izuzetno visoke umetničke vrednosti. Njegovi romani i pripovetke, stojeći u modernističkom znaku, u središtu obično imaju pripovedača ili junaka čija su znanja i književno iskustvo, kao i sam život, mera našeg sveta. Pekićeva dramska, kao i prozna dela na osoben način predstavljaju mit i istoriju, savremene teme i sećanje na budućnost, nastojeći da istraže u čemu je smisao te putanje. U memoarima i dnevnicima Pekić je svedok svog vremena i lucidni komentator kome su lična iskustva bila samo prilog za priču o istoriji beščašća i veoma teskobnom položaju čoveka u modernim vremenima.
Prva Pekićeva knjiga ("Vreme čuda", 1965) ima u svojoj podlozi biblijske povesti. One su osmišljene znanjem drevnih tekstova i novih poetika, odnosno kulturne istorije i ideja uopšte. Takav način gradnje novelističkog venca, misaone i oblikovne novine koje taj postupak donosi, otkrivaju značaj novog poetičkog toka u srpskoj prozi. "Vreme čuda" otkriva i "jeres" pisca koji kritički slika autoritarni duh dogme na kojoj počivaju biblijske istine. Visprena kritička misao u tom ciklusu povesti i ostalim delima ovog pisca osporava različite mitove i uvrežene ljudske zablude.
Pekićeva proza jasno pokazuje da njen autor nije samo u službi priče, već je i njen gospodar. Nesklon duhu jedne knjige i brojnim mitovima starog i novog veka, on kao pisac i tumač ideja, upisuje u priču autorsku sumnju i apsurdan čovekov položaj u istoriji i u svetu. Pekić na nov način tumači stare antropološke obrasce i dobro poznate stereotipe u istoriji ideja. Njegov značaj i u tome je što je, kao retko koji pisac u srpskoj književnosti, uspeo da izgradi celovit književni sistem u kojem se slaže gotovo sve što je stvorio kao romansijer, pripovedač i dramatičar. Centar tog razuđenog sistema jeste kapitalno "Zlatno runo", roman-biblioteka ili delo sa stotinu lica. Iz njegovog tematskog gradiva nastali su još neki romani i drame Borislava Pekića. Iz istog ciklusa je i roman autoportret "Hodočašće Arsenija Njegovana", za koji je autor dobio "Ninovu" nagradu.
Izvan tog tematskog ciklusa je antiutopijska trilogija koju čine romani "Besnilo", "1999." i "Atlantida". Tako Pekić, polazeći od protomita u najstarijim slojevima "Zlatnog runa", idući zatim kroz biblijsku mitopoetiku u "Vremenu čuda", onda se krećući istorijom u većini svojih romana, stiže do sećanja na budućnost u pomenutoj trilogiji. Tu su na delu distopija i transhumanizam "novog vrlog sveta" koji predstavljaju otuđeni čovek, robot i čip. U toj priči zatvara se krug čovekove nade i vere u život kakav poznajemo. To je i mogući ishod humane povesti, odnosno stalnog "guranja napred".
Roman i priča o porodici Njegovan jesu središte Pekićevog književnog sveta. Kad je toj priči "tesno" u romanu ili u njemu ne dobija potpuni izraz, ona prelazi u drugu formu i postaje drama. Na tom preobražaju nastale su i drame "Zlatno runo", "Cincari ili Korešpodencija" i "Generali ili srodstvo po oružju". U "Zlatnom runu" stvaralačka sujeta, u "Korešpodenciji" cirkuska fantazija, a u "Generalima" "umetnička" strategija ratovanja prete Njegovanima da izgube ono što im je jedino važno: prošlost, porodica i posed. U drugim Pekićevim dramama na delu je prizmatična slika ljudskih naravi i sudbina u svetu koji je izgubio ravnotežu i autentični smisao.
Osim "čistih" literarnih žanrova, pre svega u romanu, drami i pripovetki, Pekićev beletristički dar došao je do izražaja i u prelaznim ili književno-naučnim vrstama, kao što su dnevnički zapisi, memoarska proza i eseji. Unutar takve podele, koja je zbog mešanja žanrova dosta relativna i nimalo striktna, moglo bi se reći da dnevnički i esejistički stil preovladava u knjigama "Tamo gde loze plaču" i "Život na ledu", a memoarski rukopis u trotomnim "Godinama koje su pojeli skakavci". S jakom autobiografskom notom, ta dela otkrivaju i gene piščeve lektire, tragove njegovih ideja i poslova. Ona svedoče razložnu i izazovnu, duhovitu i ironijsku reč, to jest pekićevski promišljenu i misaono slojevitu, životnu i uverljivu priču o sebi i drugima u jednoumnom dobu.
Celinom svoga bića i delovanja Borislav Pekić nije bio samo pisac, tj. homo poeticus. Bio je i homo politicus, dakle ličnost koja je svojim idejama i aktivnostima više od četiri decenije davala pun prilog demokratizaciji života kod nas. Moralni javni gest, sloboda i demokratske vrednosti vrhunska su načela ovoga pisca. Ona su uticala na njegov angažman i u političkom životu. To se vidi još od sredine prošlog veka kada je postao član zabranjene političke organizacije i zbog toga bio osuđen na strogu zatvorsku kaznu. Političko delovanje nastavio je početkom devedesetih kao član Demokratske stranke. Pisao je "nepoćudne" tekstove, kao što je učestvovao na javnim tribinama i brojnim protestima. To je bio dug njegovim mladalačkim idealima. Sve to, uključujući Pekićevu harizmatičnost i intelektualno poštenje, omogućilo je da stekne javni prestiž te visok ugled i uticaj u društvu.
Pisac velikih znanja, prosvećeni evropejac i kritički duh sa dužnim razumevanjem mislio je i pisao o našoj karakterologiji i istoriji. Pekić je imao kultivisan nacionalni osećaj. Pisao je da je srpski narod bivao "stavljan u položaj da bira između nacije i demokratije (...) a da mu nikad nije bilo omogućeno da oba interesa izjednači i shvati kao dve šine istog koloseka svoje nacionalne i građanske emancipacije i egzistencije". U drugoj prilici kazao je kako je "za demokratiju nacija njena nužna stvarnost, za naciju demokratija njen izabrani cilj". On sam je mirio obe te vrednosti što u nekim krugovima nije nailazilo na podršku.
Odnos prema vrednostima i kritički pogled na svet otkriva Pekić čak i kada sudi o svome delu. Tako je isticao da je "Vreme čuda" njegov autorski promašaj: priču o totalitarnim doktrinama vezao je za biblijske teme i Hristovu ličnost umesto za svoj, XX vek i njegove tirane, a da ga na to "niko nije terao. Niko osim vlastitog kukavičluka". I taj samoprekor pisca, tj. njegov moral, a pre svega to što je Pekić u književnosti i kulturi stvorio može da bude poželjan ili uzoran činilac kulture, pa i njen obrazac. O tome treba voditi računa, posebno danas kada je srpska kultura na velikom raskršću.
Pekić je imao kritički, ali ne isključiv, nego racionalan i odmeren pogled na našu istoriju. Onima koji su odbacivali tu prošlost prigovarao je govoreći ovako: "Ko sa svojom prošlošću i svojim poretkom ne ume na miru da živi, naći će se u ratu sa svojom sadašnjicom". Na to se naslanjala i njegova svest o značaju srpske književnosti i kulture koje su deo evropskog kulturnog kruga. Takvom svešću, a još više ličnim doprinosima savremenoj književnosti Borislav Pekić je srpski klasik i evropski pisac.
Preporučujemo
MAKRON SVE IZNENADIO: Evo šta kaže o pregovorima sa Putinom
FRANCUSKI predsednik Emanuel Makron rekao je da ne isključuje mogućnost pregovora sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom „kada kontekst dozvoljava“.
17. 11. 2024. u 21:03
ŠTA JE ATACMS KOJIM ĆE UKRAJINA UDARITI NA RUSIJU? Američka raketa ima domet 300 km, koristi se za gađanje ovih ciljeva
ADMINISTRACIJA američkog predsednika Džozefa Bajdena ukinula je danas ograničenja koja su dosad Ukrajini blokirala upotrebu američkog oružja za napade duboko na rusku teritoriju.
17. 11. 2024. u 19:48
"TERALI SU ME DA RADIM JUTARNjI PROGRAM, NASILNO - PO KAZNI": Olivera Kovačević o karijeri na RTS-u
VODITELjKA Olivera Kovačević je o svojim počecima, izazovima u poslu, o tome zašto ponekad poželi da bude vikinška ratnica, kao i o svemu što joj daje snagu i inspiraciju.
17. 11. 2024. u 09:28
Komentari (0)