POZORIŠNA KRITIKA - U POTRAZI ZA MIROM U RATU - L. N. Tolstoj: "Rat i mir". Reditelj: Boris Liješević. Narodno pozorište

Dragana Bošković

01. 06. 2022. u 13:15

Likovi u jednom od najslavnijih romana svih vremena "Rat i mir" Lava Nikolajeviča Tolstoja (1829-1910) u večitom su ratu, najviše sa sopstvenim neostvarenim čežnjama.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА - У ПОТРАЗИ ЗА МИРОМ У РАТУ - Л. Н. Толстој: Рат и мир. Редитељ: Борис Лијешевић. Народно позориште

Novosti

Istorija ih zdušno podržava, jer, "rata će uvek biti", kako kaže Andrej Bolkonski (Danilo Lončarević). Upravo ovom izuzetnom liku, u tačnoj dramatizaciji Fedora Šilija, dat je zadatak da stalnu potragu za smislom, suštinom i svrhom života potvrdi apsurdnom smrću.

Kao neki Per Gint, ovaj ruski plemić, opterećen genetskim nasleđem teškog, mračnog oca, kneza Bolkonskog (Miodrag Krivokapić), poražen smrću prve, nevoljene žene (Zorana Bećić Đorđević), izdan od one koju je strasno zavoleo, Nataše Rostove (Teodora Dragićević), posrće između rata, koji mu je utočište i ispunjenje želje za slavom i mira, u kome ga čeka samo patnja.

Njegova sestra Marija (Zlatija Ocokoljić Ivanović), žrtva sopstvenog robovanja ocu, unosi u porodicu i u dramu toplinu, odanost i svetlost, uprkos ružnim opaskama o njenom izgledu.

Boris Liješević, čiji rukopis obiluje smirenošću i prostudiranim dramskim personama, ovoga puta je preduzeo neobičan rediteljski zahvat, da teatralizuje ne samo Tolstojevu epopeju već i Šilijevu dramatizaciju romana.

Povremeno, nepripremljeno, akteri se obraćaju direktno publici, ili daju indikacije za svetlo, a lik Napoleona (Nedim Nezirović) ciljano je simboličan, dotle, da veliki deo predstave sedi u gledalištu i ćaska s publikom. Nismo ubeđeni da to čini dobru uslugu predstavi.

Vrhunska emotivnost, koju donosi grof Bezuhov (Hadži Menad Maričić), divna nežnost i iskrena patnja Nataše Rostove, iskreno supružništvo Rostovih (Bojana Stefanović i Dušan Matejić), strašna gramzivost, površnost i večito manipulisanje u svoju korist Kuraginih, na čelu sa ocem (Slobodan Beštić), sinom Anatolom (izrazit Petar Strugar) i kćeri, fatalnom zavodnicom Elen (Kalina Kovačević) pravi su put za tumačenje boje vremena i ljudi u tom vihoru i za razumevanje njihovih počesto somnabulnih grehova.

Takođe, u korist predstavi idu i neočekivane kreacije, a jedna od njih je, svakako, Kalina Kovačević u liku zanosne Elen, kojim joj je reditelj dao mogućnost da pokaže nova glumačka sredstva u žanru fine komičnosti, groteske, fizičke radnje, ali i izvrsnog nijansiranja nivoa manipulacije i zavođenja, kao životnog principa "sponzoruša".

Najzad, ratni drugovi, Nikolaj Rostov i Boris Drubecki (Nemanja Stamatović i Vučić Perović) doneli su u scenski "Rat i mir" tačnu anamnezu karaktera, koji gube ljudskost u prisustvu smrti, te postaju prevrtljivi i licemerni.

Sonja (Nina Nešković), rođaka Rostovih, stamena, kvalitetna osoba, primer je nevinih žrtava u smutnim vremenima. Pjer Bezuhov i Nataša Rostova su sa uspehom, tanano, postepeno gradili ljubav, koja je u predstavi postavljena kao centralna tema, do te mere da je postala Bog.

Scena je bila simbolično, ali funkcionalno ogoljena (Janja Valjarević), a Bojana Nikitović je sve obukla u kostim pun lepote i značenja, što je uspešno nadomestilo izostalu glamuroznu scenu na balu, koju smo u "Ratu i miru" očekivali.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

BOLJE DA NAM PSUJU MAJKU NEGO DA NAM VIČU SRBIJA! Čuveni Albanac objasnio što su igrači lažne države Kosovo pobegli s terena u Rumuniji