INTERVJU Nenad Jezdić: Milutin se oglasio iz mraka našeg autošovinizma
U PRIVIDNOM šarenilu beogradskih pozorišta, uglavnom fokusiranom na trendove sveopšte "korektnosti", krajem prošle godine pojavila se predstava koja se ni po čemu ne uklapa u prepoznatljiv kliše: monodrama "Knjiga o Milutinu" na sceni Zvezdara teatra.
Za ovaj iskorak (bolje reći pozorišni incident) odgovorna je velika umetnička četvorka: reditelj Egon Savin, glumac Nenad Jezdić, dramski pisac i upravnik kuće Dušan Kovačević i, naravno, pisac kultnog romana Danko Popović.
Priča o šumadijskom seljaku Milutinu Ostojiću, gotovo četiri decenije od izlaska jednog od najtiražnijih naslova 20. veka, počela je svoj uzbudljivi scenski život deleći od prvog izvođenja, na ravne časti, nepatvorenu emociju - s obe strane pozornice. I kada maestralni Nenad Jezdić na kraju predstave visoko podigne šajkaču, ispraćen suzama i ovacijama publike, sve je jasno. Pre svega, zašto nas tako duboko tišti taj srpski seljak koji je prošao, gladan i promrzao, kroz pakao tri rata i albansku golgotu da svedoči o patnjama, mrtvima, velikom herojstvu, ali i zabludama, besmislenim žrtavama daleko od kućnog ognjišta...
* U vremenu kada se sve ređe čuju reči kao što su čast, poštenje, plemenitost - postavlja se pitanje: šta je nama danas Milutin i koga se tiče?
- Milutin je zagovornik istine. I istina je njegova jedina vera i poznanje. Kako otvoreno reče pobunjeni Mikan Besni, njegov mlađi književni brat po opredeljenju i verovanju, iz drame "Sveti Georgije ubiva aždahu" Dušana Kovačevića: "Ja sam verovao samo u ono što sam mogao da dodirnem, a to su moji bližnji i duvari moje kuće". To je, rekao bih, jedini Milutinov svet - kaže, za "Novosti", njegov pozorišni tvorac Nenad Jezdić. - Reče neko: "Kad izbije rat, prva pogine istina." Naše jednovekovno samoobmanjivanje i laž o tome da se heroj i junak svoje otadžbine i svog naroda postaje tako lako, prostom žrtvom, doživljava fijasko posle predstave. Ceo i dugotrajan koncept, koje mase u našem narodu žive (kako danas, tako i godinama unazad) u tih sat i po predstave nestaje.
* Kako gledalac dolazi do trenutka "prosvetljenja"?
- Shvatio sam promišljajući o Milutinu i u njegovo ime da nestaje politika zaborava kojoj smo prepušteni sopstvenom površnošću ili nečijim realnim politikantskim promišljanjem. A iz nestajanja rađa se kultura sećanja, kako nedavno reče jedan istoričar. Kultura sećanja je i danas, i oduvek, neophodna našem narodu i našem trajanju. Vodilja koja je nedostajala kao uzor i obrazac u svim iskušenjima i padovima novije istorije.
* Priča o Milutinu prati se u gotovo pobožnoj tišini. Verujem da ste se, kao glumac, prvi put sa tim susreli. Kako doživljavate te damare u publici?
- U toku predstave vaskrsavaju plemenita prostodušnost, čast, poštenje, mudrost, realna hrabrost, čojstvo i, doslovce, sve vrline koje generacije posle solunaca bojažljivo i sa setom samo spominju, uz žal što ih više nema. Milutin je svedočanstvo da su jedino herojstvo i realan mit ono što se rađa u istrajnosti pojedinca za dobro najbližih i svog naroda. Takođe, osećam i jednu meru kolektivnog stida i poniženja, što nam je toliko dugo trebalo da se Milutin oglasi iz pozorišnog mraka i mraka našeg autošovinizma... Intimno, osećam napor i odgovornost pre svakog igranja, ali i ponos zbog zajedničke katarze posle ovakve, istinite ispovesti. Pobožna tišina i neverica, suze u publici kada se govori o sudbinama, brojnosti i veličini srpske žrtve i svake druge žrtve Velikog rata, nešto je što ovu predstavu lišava bilo kakvog ograničenja na lokalno i "naše": Milutin u svakom trenutku svog vojevanja (ratnog, životnog i duhovnog) ispred sebe, iza sebe, i pored sebe ima čoveka i gleda u njega. I ne veruje da je čovek čoveku toliko nečovek i dušmanin. Milutin i njegovo žitije u mojoj, a i u rediteljskoj koncepciji je jednostavno rečeno - antiratna drama.
* Vaša monodrama dostojna je književnog naslova, zahvaljujući sjajnoj režiji i adaptaciji Egona Savina koji kaže da nas Milutin opominje da heroji još postoje među nama, poput ovog mudrog seljaka koji jasno vidi svu tragičnost stradanja?
- Desila se lepa sinergija. Egon i ja, koliko god sa strane izgleda da smo različiti i različitih interesovanja, jedan u drugom pronašli smo dobrog saradnika u kontekstu interesovanja onog osnovnog, pozorišnog, a to je naturalizam i verizam. Uz njegovu ogromnu rediteljsku pomoć i autoritet, to je nešto što ja, čini mi se, u poslednje vreme postižem u svom glumačkom izrazu na beogradskim scenama. Egon je, kao potomak naroda sa izuzetno negovanom kulturom sećanja i politikom pamćenja, iskreno i istinito bio ganut nad sudbinom srpskog seljaka i njegovog velikog stradanja. Zato se uhvatio ukoštac sa ovom pričom i zajedno sa mnom isplakao svaku suzu. I šajkača koju ponosno nosim u predstavi natopljena je tim suzama. Ipak, moram da kažem da je važnije šta nosimo u glavi nego - na glavi.
* Zašto srpski seljak i večiti stradalnik, so ove zemlje, uvek dalje i dublje vidi od mnogo obrazovanijih sunarodnika?
- Čitao sam jedan stari intervju Danka Popovića u kome ga pitaju kako je postigao da svaka reč, svaka misao i ideja, zvuči kao poslovica i izreka. Onda on počinje da govori o Milutinovim poreklu iz Stare Hercegovine i kako je čovek tamo, u kršu i kamenu, u ogromnom a jalovom prostoru, bogatio i kitio svoju misao. Kad se čovek s takvom idejom i darom našao na plodnoj šumadijskoj zemlji, susreo se sa poljoprivredom i malo mu je slobodnog vremena ostalo, jer je zemlju trebalo gajiti i njiviti. Zato je njegova misao postala tako jezgrovita i poslovična. Zgusnuo ju je u plodnoj Šumadiji, a i rečenica mu je postala mnogo jezgrovitija. To je divno. Jer, mi smo narod njegoševski, ma koliko to danas zvučalo nemoderno i nepopularno.
PIŠČEVA ŽELjA
JEDNO od najčitanijih dela posleratne srpske književnosti, "Knjiga o Milutinu", od 1985. kad je nastalo, doživelo je više od četrdeset izdanja.
Tek u novembru prošle godine, po davnašnjoj želji pisca, dobilo je svoju pozorišnu verziju i to upravo na sceni na kojoj je priželjkivao da je vidi - Zvezdara teatru. Pre same premijere, prva Jezdićeva publika i kritika bile su njegove komšije kojima je na imanju, pekući rakiju, kazivao priču o Milutinu.
ZATURENI UZORI
- VEOMA je važno da svi naši Milutini koji se nalaze u porodičnim albumima, fasciklama, sećanjima - ponovo ožive. U tome je najveća vrednost ove predstave. Pitam se gde smo se svi mi posle takvih uzora zaturili i nestali? Milutinova priča u mojoj glavi i iz mojih usta, daje celovit kontekst svemu što mislim, osećam i u šta verujem - istakao je uoči premijere popularni glumac, objašnjavajući razloge zbog kojih je poželeo da Popovićevog junaka oživi na sceni.
ZAHAROVA BRUTALNO ODGOVORILA ANALENI BERBOK: Šta je sa američkim vojnim bazama u Nemačkoj?
ZVANIČNA predstavnica Ministarstva spoljnih poslova Rusije Marija Zaharova odgovorila je na izjavu nemačke šefice diplomatije Analene Berbok o ruskim bazama u Siriji, podsetivši je na američke vojne baze u Nemačkoj.
03. 01. 2025. u 19:49
BIĆE PUNO SNEGA, ČAK I U BEOGRADU: Meteorolog dao prognozu za praznike, pa otkrio kakvo će biti leto i sve iznenadio
GOST jutarnjeg programa "Novosti" bio je meteorolog Ivan Ristić koji je govorio o tome kakvo nas vreme očekuje posle praznika, ali i tokom leta i cele godine.
03. 01. 2025. u 20:35
KAKO DANAS IZGLEDA TITOV SIN: U penziju otišao kao hrvatski diplomata, živi van očiju javnosti, a ćerka je njegovo najveće bogatstvo (FOTO)
ALEKSANDAR Mišo Broz, sin Josipa Broza Tita, nakon završetka svoje uspešne diplomatske karijere proveo je poslednjih deset godina uglavnom daleko od očiju javnosti.
02. 01. 2025. u 17:07
Komentari (1)