ZEMLJA BEZ ŠANSE: Podsećanje na remek-delo Emira Kusturice povodom retrospektive njegovih filmova u Jugoslovenskoj kinoteci
FILMU Underground ("Podzemlje" - ili "Bila jednom jedna zemlja"), nagrađenom Zlatnom palmom u Kanu 1995. godine, vratićemo se u predstojećoj retrospektivi Kusturičinih filmova u Jugoslovenskoj kinoteci, kada ćemo moći da proverimo utisak ovog kritičara da je reč o vrhu inicijalne faze njegovog stvaralaštva.
Ako je "Sećaš li se Doli Bel" (1981) bilo fascinantno otvaranje jednog velikog talenta, a "Otac na službenom putu" (1985) potvrda njegove stvaralačke zrelosti u trenju stvarnosti i poezije, onda je "Podzemlje" procvat jednog otkrivenog filmskog stila, "veliki film" koji pečati svoje vreme. Novija srpska istorija, koja se obnavlja u grčevitoj propasti Jugoslavije, dakle stvarnost poslednjeg (- a daj Bože da je poslednji! -) rata svih protiv svih na brdovitom Balkanu prelama se u kaleidoskopu gotovo fantastičnih, nadrealnih, ekspresionističkih i postmodernističkih prizora koji tu konstituišu jedan hibridni filmski stil. Ovaj stil nastaje sasvim u duhu opšte definicije filma - da je jedinstvo čulne stvarnosti i čulne obmane, dakle neka vrsta grandiozne sinteze istine i laži. Jugoslavija Emira Kusturice bila je takođe jedan nadrealan i potpuno alogičan hibrid istine i laži, u kojoj je pola veka stvarno postojao, zbilja živeo jedan svet. Tu zemlju Kusturica je emotivno vezao za verovanja i osećanja svoje generacije i tek kasnije počeo da uviđa ogromne pukotine od kojih se ona sastojala. Kad je uspeo da uspostavi istorijsko obzorje i novi lični pogled, on počinje da shvata da su te pukotine bile dublje i starije. Jedna od njih stvorena je 6. aprila 1941. To dubinsko osećanje kolapsa evropske civilizacije Kusturica ostvaruje u uvodnoj, snažnoj i simboličkoj sekvenci bombardovanja jugoslovenske prestonice, koje se periodično ponavlja.
Paroda: Tumbe izvrnuti svet
Istorijska činjenica je da je u tom jezivom metežu pogođen beogradski zoološki vrt i da su divlje zveri iz razvaljenih kaveza izletale u satrveni i užasom sluđeni grad. Ovo veličansteno, apokaliptično i sasvim sirealno otvaranje filma raste u fikciju, u alegoriju, tj. proširenu metaforu jednog vremena: Pandorina kutija se rasklopila i ludi duh je pušten iz boce. Lavovi i hijene haraju gradom i sami jadni i prestrašeni ljudskim divljaštvom na Vaskršnje jutro. Sve se izmešalo u ovoj strci. Ljudske strasti i animalni instinkti, sinoćna proslava života i jutrošnja smrt, ljubav i izdaja, sve obrnuto od Logosa; mahniti kikot i tragedija. Uvodna Kusturčina scena (koja kao i sve drugo u filmu izvire iz raskošne scenarističke imaginacije Dušana Kovačevića) jest svetsko-istorijski prizor bošovskog nadahnuća, neviđen u savremenom filmu. To je "paroda" nove mitske povesti, koja će uskoro sasvim prevazići početnu metaforu.
Čitav Kusturičin svet seli se tada u mitsko podzemlje i gubi vezu sa zbiljom, postaje neka izludela stvarnost, groteskna, udaljena od života na zemlji i sasvim fantazmagorična. U njoj se prepliću veštačko osvetljenje, dekomponovan dekor, ekspresivna maska i kostim, gomila izlomljeih i psihotičnih stvorenja, božjaka, izbeglica sa zemlje, podzemna galerija jurodivih u polutami tog kapadokijskog laguma. Po svemu Kusturičino podzemlje podseća na Langov "Metropolis", a po znakovnosti na celu poetiku nemačkog ekspresionizma. Videćemo uskoro da ovo podzemlje nije sučajno i da samo predstavlja neku "katabazu" (da i mi upotrebimo jednu aktuelnu devizu). Bekstvo u underground i strah od overgound-a dogodilo se već u prvoj zori nacizma u Nemačkoj; svi njegovi žreci, i sam Lang, pobegli su tada preko okeana). Potpuno prekidanje veza sa nadzemljem i uzdizanje jedne infernalne figure, koja odozgo gospodari, tipično je ekspresionistički konstrukt još od "doktora Kaligarija". Pod vlašću diktatora, firera ili generalisimusa u gornjem svetu to pozemlje postaje gnezdo otpora i detonator pobune. Ako je tačno da ceo ovaj intelektualni štimung nalazi uporišta u nizu stilskih odlika koje smo maločas pomenuli, onda ovde možemo tražiti korene Kusturičinog i Kovačevićevog "neoekpresionizma". Ovo je neminovni ishod bekstva u vrline podzemlja; u Umwelt izgubljenih i prestrašenih duša. Više od pola veka kasnije, Kusturica se, dakle, vraća nemačkom ekspresionizmu. (Ne bi trebalo zaboraviti da je ekspresionistički duh nadživeo svoje izvore kroz "Građanina Kejna" i "Trećeg čoveka" i docnije ceo "noar", te različite odjeke u filmovima Fon Trira, Grineveja, Džarmuša i Fasbindera). Sve je, dakle, neka vrsta ponovnog rođenja "kaligarizma" i kammerspiel-a ugrađenih u jednu novu, grotesknu alegoriju.
I ceo istorijsko-simbolički blok o jugoslovenskom opštenarodnom otporu nacizmu Kusturica metaforički smešta u svoje podzemlje. Taj otpor je identifikovan u podlozi stvarnosti i samo čeka svoj čas da izađe na površinu. On se i demistifikuje: tu se pravo herojstvo meša sa provalom svojevrsnih strasti; uz ljubav i odanost piruju obest i anarhičnost. Uz patriotizam i lojalnost marširaju i znaci izdaje. Balkan je tlo natopljeno ratnim izdajama, sa istim pravom na život kao i junaštvo, čak i kumstvo - bratstvo po Bogu. To bratstvo u novim okolnostima sada izdaju, napuštaju mitsku konvenciju i patrijarhalne tradicije i padaju u mutne strasti, ambicije, ljubomoru i zavist. "Iznevereno kumstvo" postaje opšte mesto našeg prokletstva, moralne propasti.
Eksoda: Istina je laž
Kada je nacizam prividno poražen i samo privremeno sklonjen (što se tek danas više nego očito pokazuje) u podzemnom svetu ne menja se ništa. Kaligari je ostao na površini i sada ubira plodove svoje magije, manipulišući i dalje donjim svetom, koji i dalje radi u korist opšteg mračnog preduzeća. Kaligari je gore, zamenjen totalitarnom diktaturom druge vrste, a prema dolje (Brozov omiljeni topos) funkcioniše isti sistem vrednosti.
Narodna vlast, koja bi trebalo da učini kraj podzemlju, kiti se njegovim perjem, uživa u luksuzu i privilegijama. Vremenom, sve to postaje isto. Uz pomoć virtuelne stvarnosti, našeg Kaligarija odjednom vidimo u društvu Josipa Broza Tita i njegovog politbiroa kako maše razdraganoj gomili i drži važne govore. Ovaj prost digitalni falsifikat (već se bio dogodio Forest Gump i drugi uspesi) otvario je san filma da sa stvarnošću može doslovno činiti šta hoće, da zbilju pretvara u fikciju i obratno, izmišljotinu u činjenicu; istinu u laž. Sad u nadzemlju snima "Otpisane" igrajući se do mile volje sa istorijom, koja nije drugo do patvorina i opsena. Snimanje filma (tv serije) uzima se bez problema kao ubedljiva stvarnost, deca se igraju Prleta i Tihog i izmišljeni likovi zauzimaju mesto u fikciji života. Sve se suludo izmešalo pa stvarnost i mit nastupaju ruku pod ruku u završnoj štafeti mladosti. I pri svemu tome počinje treći, totalni rat, koji je, u stvari, očekivan produžetak prethodnih. Svi duhovi ponovo su u kolu, istine su postale laži i obrnuto. Deceniju posle "1984". ovaj film deluje kao negativ svih prethodnih. To je eksoda, mitski izlazak i Otkrivenje na delu.
Na kraju, naše doba, čitava Evropa, čitav svet, silazi u podzemlje. Ono je izukrštano mračnim i zagušljivim hodnicima, koji iz Berlina vode u Madrid, iz Plovdiva (gde ih je i pravio Mile Jeremić) u Helsinki, iz Moskve u Vašington, po njemu bljuje Greta Tunberg, bazaju opet neki božjaci, unproforci, unmikovci, terminatori i predatori u prašnjavim bornim kolima i umiru muški, ratovi se planiraju i izvode sa haotičnom preciznošću i nesreća vlada svetom. Film, sadašnjost, prošlost i budućnost u isti mah, stapa se u Kustričinu monumentalnu fresku. Kada je ceo svet postao podzemlje i utopio se u klimatske promene i pandemije naši junaci konačno izlaze na svetlovid, ukrcavaju se na jedan ploveći čkalj, neku vrstu Splava Meduze, čiji oblik blago podseća na obrise negdašnje Jugoslavije. Ona izolovana, nevažna i potpuo sama, avetinjski klizi po Stiksu, između ovog i onog sveta, kao sen poslednjeg vremena. Bila jednom jedna Zemlja, planeta koja nije imala šanse.
Preporučujemo
CEO OPUS EMIRA KUSTURICE: Ciklus "Velikani svetskog filma" u Kinoteci
19. 11. 2021. u 15:10
ŠTITIMO KORENE: Emir Kusturica darovao deset svojih filmova Kinoteci Srpske
28. 10. 2021. u 22:47
MAKRON SVE IZNENADIO: Evo šta kaže o pregovorima sa Putinom
FRANCUSKI predsednik Emanuel Makron rekao je da ne isključuje mogućnost pregovora sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom „kada kontekst dozvoljava“.
17. 11. 2024. u 21:03
ŠTA JE ATACMS KOJIM ĆE UKRAJINA UDARITI NA RUSIJU? Američka raketa ima domet 300 km, koristi se za gađanje ovih ciljeva
ADMINISTRACIJA američkog predsednika Džozefa Bajdena ukinula je danas ograničenja koja su dosad Ukrajini blokirala upotrebu američkog oružja za napade duboko na rusku teritoriju.
17. 11. 2024. u 19:48
"TERALI SU ME DA RADIM JUTARNjI PROGRAM, NASILNO - PO KAZNI": Olivera Kovačević o karijeri na RTS-u
VODITELjKA Olivera Kovačević je o svojim počecima, izazovima u poslu, o tome zašto ponekad poželi da bude vikinška ratnica, kao i o svemu što joj daje snagu i inspiraciju.
17. 11. 2024. u 09:28
Komentari (1)