KNJIŽEVNA KRITIKA: Značaj Ristovića
MARKO Avramović ostvario je svoj naum o pisanju "totalne knjige" napisavši monografiju "Ne gubeći iz vida nijedno biće ni predmet", koja je ove godine ponela nagradu Biblioteke grada Beograda "Đorđe Jovanović", a u kojoj se, kako autor kaže, pešački, hronološki, bavio poezijom Aleksandra Ristovića.
Zahvaljujući takvom njegovom istraživačkom putu u nastajanju ove knjige, pratimo formiranje pomenutog pesnika - od prve zbirke ("Sunce jedne sezone", 1959. godine u izdanju beogradskog Nolita), dominantan krug motiva u toj i potonjim zbirkama, kao i pesničke postupke, ali i njegovu recepciju u okviru koje se ističu oni koji su prvi uočili značaj ovog pesnika, a među kojima su bili: Radoslav Vojvodić, procenivši ga kao "liričara od nerva, nežnog, mekog štimunga", Mihailo Blečić, koji Ristovićevu poeziju poredi sa Popinom, Timotijevićevom i Kolundžijinom i koji ga svrstava i naše tada najznačajnije mlade pesnike, kao i Danilo Kiš u "Vidicima", u kojima "posebno ističe važnost sećanja i uspomena za Aleksandra Ristovića i dovodi mladog pesnika u vezu sa Prustom: "Ovo je poezija rođena iz istog onog sveta koji je okovao starim, tamnim srebrom Prustovo traganje za vremenom, za uspomenama" (Kiš 1994: 716), a čiji tekst i teoretičari i pesnici, među njima i Tanja Kragujević, ocenjuje kao "retku, mnogoznačnu i stoga impozantnu dobrodošlicu"" (v. Kragujević, 2014, 328).
No, osim što detaljno analizira pozitivnu recepciju poezije Aleksandra Ristovića, Marko Avramović isto to čini i s tekstovima nastalim povodom njegovih zbirki koje su kasnije objavljivane, a u vezi s kojima su mišljenja uglavnom bila podeljena. Hronološki nas vodeći kroz priču o pesnikovoj stvaralačkoj sudbini na osnovu književnoistorijskih činjenica, Marko Avramović ukazuje na to da je reč o Ristovićevoj poeziji izostala iz svih izdanja Istorije srpske književnosti Jovana Deretića, kao i iz mnogoh antologija. Iz tog niza izdvajamo tek neke: "Vrata vremena: poslijeratni jugoslovenski pjesnici", koja je 1958. objavljena u Zagrebu, a koji su priredili Ivan V. Lalić i Josip Pupačić, "Srpska i hrvatska poezija 20. veka" koju je priredio Predrag Palavestra 1964. godine, Antologija srpskog pesništva, Miodraga Pavlovića, i kao najznačajjniji izbor u tom periodu - "Poslaretani srpski pesnici" koju su priredili Sveta Lukić i Vuk Krnjević.
Razmatrajući navedene i druge činjenice, Marko Avramović u svojoj knjizi ispravlja počinjene previde i greške književnih istoričara, teoretičara, kritičara i antologičara, pa tako pokazujući razvojne tokove, faze, mene, pa i izlete, pesnika Aleksandra Ristovića u toku 40 godina njegovog stvaranja, vrednuje ga i određuje njegovu stvarnu poziciju u okvirima srpske poezije druge polovine 20. veka, a navodi i razloge zašto se danas o srpskom pesništvu ne može govoriti bez razmatranja ili bar pominjanja njegovog imena. U prilog toj tvrdnji Marko Avramović navodi skorije skupove o našoj poeziji, kao i učesnike koji su upravo to razumeli.
Kako Jovan Delić u predgovoru knjige piše: "U trećem dijelu monografije istraživač osvjetljava najkarakterističnije Ristovićeve pjesničke postupke poput apostrofe, kataloga i citatnosti. Dijalog sa književnim i kulturnim tekstovima povezuje ovoga autora sa pjesnicima njegove neosimbolističke generacije. Poslednje poglavlje knjige donosi i kratki pregled savremenih srpskih pjesnika koje je delo Aleksandra Ristovića inspirisalo".
To poglavlje knjige za nas je osobito inspirativno, između ostalog i zbog činjenice da je kao stvaralac uticao i na pesništvo svoje ćerke, jedne od najznačajnijih savremenih srpskih pesnikinja, Ane Ristović, čiju poeziju naročito cenimo, a pesmu "Gledajući u drveće (strah od toga da nećeš čuti)" volimo, u kojoj vidimo sav značaj tih veza, njihovu snagu:
Zdravo, tata. Ovde nema ničega novog pod nebom.
Ali, procvetala je ona trešnja koju posadismo
pred zgradom. Već dopire do četvrtog sprata,
a bila je običan prutić. Nekada, kada bi sleteo
vrabac, težinom bi sasvim povio tananu granu.
Sada sleće čitavo jato, i tek ponekad, čuješ,
kako tiho zašušti. I s proleća ujutru, vidiš dva-tri
bela cveta, a već predveče, na njih stotine
obaspe krošnju kao iznenadni sneg što svetli,
čas belo, čas ružičasto. I ne znaš, šušti li lišće
ili perje; a na prozorskom simsu osvane još uvek
lepljiva koštica, i pusti za sobom svetlo-crveni
trag. I pita se, svih ovih godina, gde si. A kada
želim da povratim mir, setim se jednog jedinog
trenutka; ti i ja, na dunavskom keju, u letnje
popodne, napola u hladu, napola na suncu,
jedemo sendviče, i čitamo, svako svoje. Ti Seneku,
ja lektiru za osnovnu, Alisu u zemlji čuda. I svetlost
pada okomito na otvorene knjige čije strane, u
pauzi između čitanja, obeležavamo travkama
koje pamte, više od nas: kao i drveće, pod kojim
se protrči samo jednom. I to, tako dobro znamo,
i ti, negde tamo, kao i ja, još uvek negde ovde.
Čuješ li kako šušti? Samo sam to htela da ti kažem.
MAKRON SVE IZNENADIO: Evo šta kaže o pregovorima sa Putinom
FRANCUSKI predsednik Emanuel Makron rekao je da ne isključuje mogućnost pregovora sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom „kada kontekst dozvoljava“.
17. 11. 2024. u 21:03
ŠTA JE ATACMS KOJIM ĆE UKRAJINA UDARITI NA RUSIJU? Američka raketa ima domet 300 km, koristi se za gađanje ovih ciljeva
ADMINISTRACIJA američkog predsednika Džozefa Bajdena ukinula je danas ograničenja koja su dosad Ukrajini blokirala upotrebu američkog oružja za napade duboko na rusku teritoriju.
17. 11. 2024. u 19:48
"TERALI SU ME DA RADIM JUTARNjI PROGRAM, NASILNO - PO KAZNI": Olivera Kovačević o karijeri na RTS-u
VODITELjKA Olivera Kovačević je o svojim počecima, izazovima u poslu, o tome zašto ponekad poželi da bude vikinška ratnica, kao i o svemu što joj daje snagu i inspiraciju.
17. 11. 2024. u 09:28
Komentari (0)