POZORIŠNA KRITIKA - BITEF: Poprište bitaka mnogih
TEKST Jasena Vasileva, koji prati plesnu predstavu trupe 2nd to the right , mladog iranskog koreografa Ehsana Hemata, vrlo indikativno usmerava gledaočevu pažnju na problem tela, kao kaveza za um, što kroz predstavu "Omađijao sam te" varira mnogo puta.
Bilo da troje igrača iz Belgije, Irana i Japana izvode svoje naglašeno mehanične pokrete, u belom prostoru, ispred ekrana, koji ih prikazuje kao obrnute slike koje vidi dron (video Maarten Van Vooren), bilo da ih dron fizički nadzire, ulazeći im bukvalno "u krajnike", pa čak i kad inače tehno, muzika sugeriše razlomljene nostalgične, note kompozicije "Omađijao sam te" (asocijacija "beži" na Ninu Simon i hit I put a spell on you, što ne može da bude slučajni paradoks)) - tema su klaustrofobija, nesloboda i " visoki nadzor" nad organskim integritetom ljudskog bića...
Danas nije neophodno da umetnik dolazi iz zemlje u kojoj se izolacija nameće kao društveni sistem. Nažalost, ceo svet je uvežbao tu vrstu neslobode. Distanca, nadziranje, strah, neizvesnost, koje u predstavi "Omađijao sam te" potencira moderna tehnologija, dron koji prekida svaku emotivnu relaciju, postali su sastavni deo naših života, pa je i "mađija" u koreografiji razumljivija i bliža hororu koji živimo.
Udruženi sa sveprisutnim "dežurnom okom" drona, čiji pogled pratimo na videu, gde, svojom toplotom, tela (kao simbol suprotnosti slobodnom duhu) stvaraju slike za sebe, autentične i strane, prostudirani elementi pokreta i "aktancijalnih" grupa, koje prikazuju tri igrača različitih rasa - čine čitljivom i univerzalnom informaciju, tačno onu koju Vasilev izražava rečima "Što kažeš, misliš, napišeš tvoje više nije." Ili što odigraš, da dodamo.
Ništa više nije naše. Ni čista priroda, ni jasni um, ni nostalgična osećanja. "Navikavanje na strepnju", osnovno osećanje građanina sveta danas, upozorava nas ova predstava, postaje i uzrok, a i posledica manipulacije nad ljudskim, nad nekadašnjom, precivilizacijskom harmonijom tela i duše, koju uzalud, po svoj prilici, čekamo. Dron, oružje, virus, sopstvena nesavršenost, kao i vaspitanje da je telo sramotni balast ljudskom umu, čine da, umesto da pamti dobrotu, naše telo nas kažnjava, opominje, plaši i kažnjava.
Prva koreografija mladog umetnika Ersana Hemata počiva, jasno, je, na opštim, prepoznatljivim motivima, mnogo puta korišćenim (pa i na ovom Bitefu), ali donosi svežinu kroz elemente fizičke patnje, zbog biblijskog "izgona iz raja" čoveka razorenog mukom današnjice.
NOVE SVETSKE SILE UKLjUČILE SE U SUKOB U UKRAJINI: "Dve na strani Putina, dve žestoko protiv Rusa"
SUMNjE u podršku SAD Ukrajini u slučaju pobede Donalda Trampa na predsedničkim izborima mučile su sve one kojima je cilj da se Kijev obrani od ruske agresije. Tramp je pobedio i tek treba videti u kom će smeru krenuti njegova politika, ali sva ta dešavanja zasenila su drugi važan odnos u tom, ionako komplikovanom, odnosu.
22. 11. 2024. u 09:14
RUSIJA POSTALA GLAVNI "IGRAČ" U EVROPI: Ovo se desilo prvi put od proleća 2022. godine
RUSIJA je u septembru prvi put od proleća 2022. postala glavni snabdevač gasom Evropske unije, prenosi RIA Novosti, pozivajući se na podatke Evrostata.
21. 11. 2024. u 11:32
SKANDAL TOKOM POSETE Snimak Makrona: "Oni su totalni kreteni", rekao posle povika da je "Francuska odgovorna za krvoproliće"
"ONI si potpuni kreteni", rekao je francuski predsednik Emanuel Makron o prelaznom telu i dodao da "nikada nisu smeli da ga smene".
22. 11. 2024. u 13:07 >> 13:17
Komentari (0)