MEĐU SVOJIMA: Pored našeg, sopstvenog, iskustva i memorije mi imamo još jednu stariju i trajniju pamet
BORAVEĆI i ovog leta u svom mačvanskom zavičaju (a u zavičaju je uvek dobro!), kloneći se vreline i raznizanih seoskih priča, ponajviše sam se u osami laćao "starih" knjiga.
Onih knjiga kojima se, već po navici i pravilu, kao staroj lektiri koja bodri duh i krepi um, uvek vraćam i za koje držim da su pretežno i bitno uticale na formiranje mog pogleda na svet. Mog shvatanja i razumevanja večno istog a stalno drugačijeg ljudskog života i sveta. Te "stare" knjige su zapravo dela antičkih pisaca i filozofa, dragih mi stoičara:
Epikteta; Marka Aurelija, Seneke, potom Cicerona, Plinija mlađeg, i tako sve do "učitelja Montenja" i Bože Kneževića. I brojnih knjiga poezije, poezije.
Uzimajući ih bez reda - kako padnu pod ruku - i čitajući tamo gde se otvore, nisam ni na tren pomislio da je u njima sva mudrost i radost života već sam, mimogred gledajući kroz prozor na put i motreći skoro stalno treperenje i njihanje breze, kao u magnovenju, sricao drevne Ciceronove reči kako se ne može reći "da se jedino radost duha ubraja u dobra".
Tražeći i nalazeći "dobra" života i van knjiga, ali i njihovim tragom i podstrekom, jasnije sam opažao i prisnije prisvajao vrednosti svakodnevlja, njegove obrise, slike, boje, mirise i zvuke. Njegove obilne i šarolike darove, kao čisti korelat života i veliku svoju radost i bogastvo. Tako se u mene iznova ulivalo i čvrsnulo uverenje da je dobar onaj život koji je osenjen i prožet lepotom i vrednostima duha, uma i prirode. Svega što to sunce greje i što život u osnovi jeste. Treba se uvek sa nadom na dobro radovati suncu i životu. I treba se čvrsto držati vrednosti duha. To je moj iskustveni zaključak, poruka i amanet.
Radost mi naročito donose knjige i književnost. Još me uzbuđuje i zanosi njihov miris - kako novih tako i starijih. Bude i hrane moju skoro neutaživu saznajnu radoznalost. Ovog leta su mi u selo hrpimice stizale. Među brojnim knjigama koje su me u selu nalazile, čudnim sticajem ili voljom komedijanta slučaja, u istom danu su stigla dva paketa sa dve strane. U jednom su bila knjige skorijih poetskih izbora što mi ih je iz Beograda poslao Ljubomir Simović, a u drugom posthumna petotomna dela Branka Čučka, pristigla iz njegovog podromanijskog zavičaja koji ga se opominje i slavi. Simovićevim knjigama sam se, kao retko čemu ovog leta, istinski obradovao, a Čučkove su me knjige skoro zatekle, iznenadile, čak začudile. I, eto me po nagovoru sada ovde, u njegovom gorskom kraju: modrom i vrletnom - kakav je bio njegov karakter i kakva je njegova poezija. Sad se gledamo i pod znamenjem njegovog imena zborimo o književnosti i savremenosti; o lepoti, vrednosti i smislu. O onome što lako prepoznajemo, a čega je ubrzana stvarnost u kojoj smo potopljeni umnogome lišena. Do apsurda i neprepoznavanja.
Kako su te knjige zajedno pristigle, zajedno ih je valjalo i uzeti. Jer, u književnosti celoj, a u poeziji pogotovo, srodnosti, podudarnosti i sličnosti su neizbežne i česte - kao govor, kašalj, bolest ili ljubav, recimo... Za tim tačkama dodira, kao za "divnim, dobrim, starim opštim mestima" (štono bi rekao jedan naš moderni pesnik klasicističkog kova) valja voljno i usmereno tragati kao za izrazima večne suštine; samim sukusom prirode i smisla književnog govora. A kad kažem "smisao" tu dolizim do važne tačke jednačenja u njihovim ne u svemu podudarnim stvaralačkim postupcima. Kritički odnos prema gruboj stvarnosti i izneveravanje, preokret, potiranje - rečju, inverzija smisla - zajedničko im je odredište. Ono je za naše poimanje složene stvarnosti čovekovog života, kojoj je poezija vazda okrenuta, važno i povlašćeno, da ne kažem reprezentativno mesto. Delom i radi toga što kroz iskustvene i slikovne podudarnosti spoznajemo da nismo sami, da postoje drugi i drugačiji, pa i bolji, ali i da svi mi i ništa naše nije od juče, već da smo uključeni u dugi niz trajanja i pamćenja, koji se i kulturom zove. Sve što čovek o sebi zna kulturom se zove. Zbog toga smo kulturnoj tradiciji uvek dužni. I o tome, ovde, treba reći neku reč. Ali se, najpre, treba pažljivo zagledati u tekstove našeg pesnika, sa uverenjem da pouzdano čitanje, razumevanje i tumačenje književnosti uvek počiva na konkretnom tekstu.
Već je rečeno da se poezija Branka Čučka zasniva na, najmanje, dvostrukom tematskom podsticaju. Jedan njegov tok dolazi iz literature i kulture, dok je drugi preuzet i neposredne stvarnosti, iz života. Potom da je u svojim naoko alogični pesničkim tekstovima i rastrzanom, često zatamnjenom, figurativnom govoru koji se zasniva na plodotvornom spoju realističkog i groteskno-fantastičkog načina oblikovanja, on često nastojao da iznenadi, ukaže; da provokativno prene čitaočevu pažnju. Da probudi kritičku svest i u prednji plan značenja izvede savremeni obrt, rascep i prelom humanističkih i opštih vrednosti. Otuda će on u jednoj pesmi sasvim direktno ukazati na "svih vrijednosti raspad", a u drugoj i na to kako "jaje uči kokošku". Dok će intenzivnu i jaku sliku takvog poremećaja dati u pesmi "Rasulo putujućeg pozorišta". U njenoj tempiranoj završnici čitalac će moći da opazi višesmislenu, upitnim komentarom dopunjenu, simbolzovanu sliku u kojoj: "Režiser, sufler i rekviziteri/ utekoše iz krvava komada,/ jer ko bi u krvi do kolena/ pozorju 'vakvom da pripada." Zaista, zaista jezovito i bolno aktuelno i danas zvuče ovi stihovi. Dobra pesma ima tu osobinu da ne ostane značenjski zatvorena samo za jedno vreme, već da u drugom dobu jednako prima i isijava punovažna značenja.
(...)
Iz tog razloga treba govoriti o srpskom kulturnom, jezičkom i književnom prostoru. Njegovoj istorijskoj utemeljenosti i trajnosti. Kao i o potrebi da se u njega bezrezervno uključuju sve izražajne i ine raznolikosti - kako one koje prepoznajemo kao tradicionalne, tako i ne koje smatramo modernim. Nema i ne može biti stalnog modernizma. Vremenom i on prelazi u klasiku. Tako mi danas izučavamo našu klasiku modernizma. U taj matični tok uključena je i književnost Branka Čučka. A okolnost da je i on u životu bio nahoče i potukač (Veljko Petrović je povodom Skerlića, po čuvenju, kazivao da je "srpski pisac samopriozvoljni mučenik"), dodatno ističe snagu i vrednost ličnog intelektualnog i stvaralačkog upora i heroizma, kao žilu kucavicu naše književnosti. Otuda ne čude stalne teškoće za one koji stvaralački postojano neguju kritički odnos, koji plivaju postrance i uz struju. Takav je bio ovaj pesnik.
(...)
Pored našeg, sopstvenog, iskustva i memorije mi imamo još jednu stariju i trajniju pamet. To je duboka memorija naše kulture i rudnik maternjeg jezika. A jezik je, neizbežno, nacionalan - dubinski vezan za nacionalnu kulturu, kao nezamenjivo sredstvo njenog opštenja, njene književnosti. U srpskoj književnosti koja je na slovenskom jugu još moćna, razuđena i uticajna, poezija je njen vrednosno ponajizrazitiji deo. I kada povremeno i svečarski slavimo njene odličnike mi se, zapravo, vraćamo svojim najdubljim i najtrajnijim vrednostima. Dolazeći u pohode drugima, bližnjima - dolazimo među svoje, po svoje. Vraćamo se sebi.
Književnost je naša otadžbina.
(Deo besede izgovorene na otvaranju "
Čučkovih književnih susreta", u Han Pijesku,
na Romaniji, 21. 8. 2021. godine.)
TURSKA DRHTI PRED PRETNjOM IZRAELA: Izbija treći svetski rat? (VIDEO)
MINISTAR odbrane Turske, Jašar Guler, izjavio je da Izrael može da napadne Tursku, čime je podržao ranije izjave predsednika Erdogana, koji je Izrael opisao kao direktnu pretnju za zemlju.
14. 11. 2024. u 17:17
"GLAVNA TEMA JE DA LI ĆE MOSKVA BITI GAĐANA" Veliko upozorenje Vučića: Svet se kreće po ivici ambisa!
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić obratio se javnosti posle govora na Samitu KOP29 u Azerbejdžanu.
12. 11. 2024. u 12:33
ČITULjA KOSTIĆU OD DECE: "Živiš kroz nas - nastavljamo s ponosom"
MIODRAG Kostić, osnivač i predsednik MK Grupe, preminuo je u sredu ujutru.
14. 11. 2024. u 12:46
Komentari (0)