SA STRAHOM NE BIH NIKUDA STIGAO: Goran Šušljik o ratnoj drami "Vreme smrti", maestralnom Žarku Lauševiću, želji Nebojše Glogovca...
SA našim poznatim glumcem i producentom Goranom Šušljikom našli smo se u hladovini tek olistalog drveća na adresi Topolska 18. Istoimena pesma, nastala za potrebe kultne serije "Srećni ljudi", objavljena je 1995, a iste godine je naš sagovornik postao stalni član Jugoslovenskog dramskog pozorišta i prvi put osvojio Sterijinu nagradu za glumačko ostvarenje.
Priznanje Sterijinog pozorja dobio je i 2005, a dve godine kasnije ovenčan je i Nagradom "Car Konstantnin" za najbolju mušku ulogu u filmu "Hadersfild". Upravo ovo ostvarenje bilo je prekretnica na Šušljikovom profesionalnom putu, jer se zbog njega prvi put, zajedno sa pokojnim kolegom Nebojšom Glogovcem, upustio u posao producenta.
Iz okrilja njegove producentske kuće izašli su film "Travelator", serije "Folk" i "Čizmaši", a potom i ekranizacije romana Dobrice Ćosića: "Koreni", "Vreme zla" i "Vreme smrti", čijih prvih 15 epizoda smo premijerno pratili na Novoj S, a očekujemo ih i na RTS. Vođen idejom da čovek koji ima želju i energiju može da učini mnoge stvari, Šušljik neumorno radi. Snimanje serije "Ožiljak" nedavno ga je odvelo čak u Bilbao, na obali Atlantskog okeana, a trenutno radi postprodukciju još 15 epizoda "Vremena smrti", koje ćemo gledati od jeseni, ali i priprema nove projekte o kojima još ne može da priča.
Osim toga, gledamo ga u trećoj sezoni serije "Tajne vinove loze", i kao Svetog Savu u predstavi "U ime Oca i Sina" u Narodnom pozorištu. Uz sve to, Šušljik, kako nam u razgovoru kaže, živi normalan život posvećenog supruga i oca, a kada stigne beži u okolinu Sremskih Karlovaca u kojima je završio čuvenu Karlovačku gimnaziju.
* Kako su izgledali vaši prvi koraci u poslu producenta?
- Imam dobru i toplu emociju vezanu za početak, ali tada nisam uopšte znao šta je to baviti se produkcijom i da će ona prilično zaokupiti moj život, moje vreme, pa i moje ambicije. To je sad dovoljno daleko da imam taj neki sentiment i mislim da je to bila prava odluka, bez obzira na to što nije bila svesna. Sve je počelo iz želje Nebojše Glogovca i mene da ekranizujemo "Hadersfild", koji smo igrali u pozorištu, jer smo mislili da je dobra ideja da od toga nastane film. To je bila emotivna i impulsivna reakcija izazvana željom da sve što smo osećali, u vezi sa tim tekstom, onim što smo igrali i prijemom publike u pozorištu, ostavimo i za generacije koje to naknadno ne bi mogle da gledaju. Tako je krenulo i onda je to otišlo negde gde tada, a ima tome već 18 godina, nismo ni razmišljali, ja naročito, pa ni Nebojša, da bi stiglo evo do sada.
* Jeste li već tada znali koja ćete dela Dobrice Ćosića staviti pred TV publiku? I da li ste se plašili da ekranizujete njegove zaista obimne romane?
- Ne, imao sam samo želju. Sa strahom ne bih nikuda stigao. Ako je i postojao, nisam ga osećao, već samo brigu kako do toga doći. Dok sam radio "Korene", paralelno sam ponovno čitao dela Dobrice Ćosića i to se samo otvaralo. Shvatio sam da ta celina, koja postoji kao literatura, u stvari ima mnogo toga što se zaista nas tiče i sada u ovom vremenu. Ovo vreme je prilično komplikovano i dosta liči na delove Ćosićevog opusa, recimo, na "Vreme zla", koje tretira period pred Drugi svetski rat i početak tog rata. Neminovno se nameću paralele sa ovim vremenom u kojem živimo i nažalost je tako. Bilo mi je to uzbudljivo i mislio sam da je to dobar materijal da se pretvori u seriju i da je televizija idealan medij da se ta priča ispriča.
* Šta vam je bila ideja vodilja i koje poruke ste želeli da stignu do onih koji su čitali Ćosića, ili čak i onih koji nisu?
- Najviše smo se bavili, a i sam Ćosić, time kako pojedinac u komplikovanim okolnostima, i istorijskim i socijalnim, pokušava da preživi, da opstane, gde pronalazi nadu. S druge strane, to je ozbiljan presek stvarne istorije, ali ona mora uvek da bude gledana iz ugla pojedinca ili nekog nukleusa, a to je najčešće porodica. Dakle, mi smo u stvari pričali porodične priče. Porodica kao mala, ali veoma kompleksna struktura je centar, recimo, "Korena", i ona je i tada bila ugrožena, kao što možemo da kažemo da je i sada. Čak način na koji je ugrožena ne razlikuje se mnogo od tog osećanja opresije, strahova, podzemnih voda koje nagrizaju i porodicu Katić negde krajem 19. veka.
* U ovom delu "Vremena smrti" prikazali ste ratne nedaće i strahote koje je teško gledati. Šta ćemo da vidimo u narednih 15 epizoda?
- Držali smo se onoga što je ponuđeno u četiri romana "Vreme smrti". Prvih 15 epizoda obuhvata prve dve knjige naslovljene "Prerovo ide u rat" i "Suvoborska bitka". Završavamo prvi deo pobedom, ali ne u nekoj bici, nego uopšte uspevanjem da se taj neprijatelj, koji je nagrnuo na leto 1914, protera iz zemlje. To je u vojničkom smislu bila neverovatna pobeda. A i u političkom smislu u doba tog rata je bila takođe ogromna pobeda, jer jedan mali narod je uspeo da se suprotstavi toj ogromnom sili. Ima čak i replika da smo mi tada prvi put prepoznati kao evropski narod koji je prihvaćen kao član evropske porodice upravo tim neverovatnim podvigom. U drugom delu nas čeka, pre svega, Valjevska bolnica. Nakon te pobede i proterivanja neprijatelja preko Drine, Srbiju je napala pošast koja je ugrozila i uništila više života nego sam rat, a to je tifus. To je bolest koja nije samo medicinski fenomen, nego metafora za bolest društva, bolest sveta i za borbu čoveka protiv nemani razne vrste. A sam kraj drugog dela će se odnositi na ponovnu ofanzivu neprijatelja na Srbiju i izgon vojske i naroda put Albanije.
* Prikazali ste lice i naličje ratovanja, u kome se sve pobede i porazi prelamaju preko sudbina običnih ljudi.
- Ovo čime se bavimo, a ni sam roman, nije ratni spektakl. To je porodična drama ili ratna drama. Nije nam bio cilj da pravimo spektakularnu rekonstrukciju ratnih dejstava i svega toga, nego pokušavamo da pričamo priču o pojedincima koji su zaglavljeni u tom užasnom vremenu. Ono jeste u našoj i u svetskoj istoriji prepoznato kao trijumf volje, a u stvari je užasna tragedija od koje se nikada nismo oporavili s obzirom na sve žrtve i posledice onoga što smo proživeli. Te posledice živimo i dan-danas. Veliki procenat stanovništva je uništen i nestao, a da ne pričamo o ekonomiji i obrazovanom svetu, koji je tek stasao u toj zemlji. Sve ono što je trebao da bude pogon za progres moralo je da krene ispočetka.
* Prvi deo serije "Vreme smrti" završava se važnom pobedom, a značajna figura u tome bio je Živojin Mišić, koga je u seriji odigrao Žarko Laušević.
- To je čudno osećanje. Nakon Žarkove smrti, ne samo ja nego ceo autorski tim suočavali smo se sa njim skoro svakodnevno u montaži. Još nemam utisak i osećaj da je nestao, to je zaista tako, i ne govorim ovo iz sentimentalnih i patetičnih razloga. On je naročito u ovim poslednjim ulogama ostavio neku vrstu svog umetničkog testamenta. I on je zaista zadivljujući. To nije bila samo poslovna saradnja već odnos koji je prožet onim što je život. Teško je kad neko ode iz tog života.
* U "Vremenu smrti" bili ste ne samo producent, nego ste tumačili Luku Boga, prekaljenog vojnika, kako ste ga opisali.
- Luka Bog kaže za sebe da je rođen sa sabljom. To je, naravno, neka vrsta metafore, ali on tako živi i misli. On je specifičan, jako dobro napisan lik. Ta njegova sirova želja za pobedom, njegov ego i surovost, koja je samo maska za nešto što se može nazvati ne samo bol vojnika nego bol čoveka koji je suočen sa užasima i koji nalazi jedan jedini način, a to je da neprijatelja savlada. A taj neprijatelj je najčešće u njemu samom.
* Junak kog igrate u "Tajnama vinove loze" nije baš takav, a nije ni u potpunosti pozitivan lik.
- To je druga vrsta karakterizacije zato što je druga vrsta žanra. Tim likovima nije dato da budu preterano nijansirani i možemo reći da je to jedna vrsta tipa koga lako prepoznajemo u svakodnevici. To su oni tipovi koji se svuda "muvaju". Volim da igram sve i svašta, a ovo mi je bilo interesantno.
* Imali ste prilike da tu igrate sa kolegama koje nisu često na našim malim ekranima, poput Lucije Šerbedžije.
- Luciju sam upoznao dosta davno, mislim da je to bilo 1999. kada smo se nekim čudom i ona i ja našli na gostovanju Jugoslovenskog dramskog u Nici. Sretao sam je potom s vremena na vreme, ali nikada nismo igrali. Ovo je bila prilika da se malo više družimo, iako naš odnos u seriji uopšte nije prijateljski. Lucija je privatno draga, vesela, puna energije, tako da je bilo jako dobro raditi sa njom.
* A jeste li privatno ljubitelj vina?
- Jesam, ako me baš pitate. Vino je, kako god to zvučalo, moja svakodnevica. Dosta često sam u Sremskim Karlovcima i mogu reći da imamo i mi zaista dobrih vina u kojima uživam.
* Jedan ste od četvoro srpskih glumaca u "Ožiljku", prvoj seriji u čijoj izradi su učestvovali srpski i španski producenti, kao i poznati "Amazon prajm". Kako je do toga došlo?
- Ulogu sam dobio na kastingu, koji nije bio baš lak, jer sam morao da savladam ruski jezik, koji ne znam. Naša Milena Radulović igra glavnu ulogu u toj seriji u velikoj produkciji, što se ne dešava tako često, ali tu su i Stefan Kapičić, Mladen Sovilj, ja i još nekoliko naših glumaca. Dobro je što su "Adrenalin" i "Telekom Srbija" uspeli da naprave tu saradnju i da pokažemo da, ne samo glumački, nego i produkciono možemo da iznesemo proizvod koji je relevantan i na svetskom tržištu, pošto to pravi "Amazon". Bilo je uzbudljivo, a krajnje normalno što se tiče saradnje sa strancima, jer se proces snimanja ne razlikuje umnogome ovde i tamo. Imao sam sreću da tu seriju snimam i u Bilbau. To je vrlo interesantan deo Španije i tako čudesan grad, koji i jeste i nije Španija u smislu kulture, identiteta, kuhinje...
* Osim umetnosti, šta još čini vaš život zanimljivim?
- Živim jedan normalan život. Kada to kažem, mislim na dvoje dece, njihove pubertete, porodicu, obaveze i probleme. Nije to ništa spektakularno, niti živim život neke zvezde. Daleko od toga. Muvam se po gradu i uživam u životu koliko je moguće. Nije lako živeti bilo gde, a nije bogami ni u Beogradu. Zato kada stignem bežim u prirodu, negde u okolinu Sremskih Karlovaca.
TRAMP OTKRIO SVOJIM SAVETNICIMA: Ovu zemlju će prvu posetiti kada preuzme dužnost predsednika SAD
NOVOIZABRANI američki predsednik Donald Tramp rekao je savetnicima da želi da otputuje u Kinu nakon preuzimanja dužnosti, objavio je juče Volstrit džurnal, pozivajući se na izvore bliske razgovorima.
19. 01. 2025. u 08:22
"LjUDI ĆE UMRETI" Vatrogasci nedeljama pre užasa u Los Anđelesu upozoravali na najgori scenario
MANjE od mesec dana pre nego što su požari zahvatili Los Anđeles, grupa iskusnih vatrogasaca okupila se na Gradskom veću kako bi tražili veća sredstva.
15. 01. 2025. u 14:03
RADIOAKTIVNA TAJNA U LEDU GRENLANDA: Mreža tunela i nuklearni otpad - potencijalni problem za Trampa (FOTO/VIDEO)
KAKO se planeta zagreva, "Camp Century" - smešten na jednoj od najudaljenijih lokacija na Zemlji, oko 1.500 kilometara severno od Nuka, glavnog grada Grenlanda - postao je predmetom obnovljenog interesovanja i zabrinutosti oko toga koliko će dugo ostati zakopan.
19. 01. 2025. u 10:15
Komentari (0)