NADEŽDINE ŽIVOTNE PUTANJE: U susret 150-godišnjici rođenja slavne slikarke postavljena izložba u Galeriji RTS

Миљана Краљ

28. 12. 2022. u 13:51

OPUS Nadežde Petrović (1873-1915) nesumnjivo je pomerio granice srpskog slikarstva, ohrabrio umetnike sa početka 20. veka ka novim dometima i usmerio kasnije generacije, tvrdi Dragana Božović, muzejska savetnica Umetničke galerije "Nadežda Petrović" iz Čačka, koja je sa koleginicom Mirjanom Racković, autor likovno-dokumentarne izložbe kojom će, od večeras, u beogradskoj Galeriji RTS, biti najavljen veliki jubilej naše slikarke i rodoljuba.

НАДЕЖДИНЕ ЖИВОТНЕ ПУТАЊЕ: У сусрет 150-годишњици рођења славне сликарке постављена изложба у Галерији РТС

Nadežda Petrović

Naime, nastupajuća 2023. biće u znaku obeležavanja 150-godišnjice njenoga rođenja.

Kako za naš list otkriva ova istoričarka umetnosti, prvu svečarsku postavku Nadeždi u čast, činiće pre svega prisećanje na njen životni put i rano stvaralaštvo. Uz fotografije i reprodukcije, na nekoliko velikih panoa, na printovima će biti hronološki predstavljeno njeno detinjstvo, mladost i porodični život u Čačku i Beogradu, školovanje kod Đorđa Krstića i Kirila Kutlika. Potom studije u Minhenu i uticaj likovnih pedagoga Antona Ažbea i Juliusa Ekstera, pa boravak u Parizu, brojna putovanja. Sve do osnivanja Sićevačke likovne kolonije, ali i Kola srpskih sestara, učešća u balkanskim i Prvom svetskom ratu, i prerane smrti u Valjevskoj bolnici, 3. aprila 1915.

- Na jednom velikom frizu predstavljena su sva mesta u kojima je boravila - priča Božovićeva.

- Puna energije putovala je sa istom strašću evropskim metropolama, ali i po srpskim selima.

Foto: Z. Jovanović

Nadežda će u Čačku, koji će dogodine biti srpska prestonica kulture, biti važna tema, kroz različite programe, umetničke i edukativne. A onda će 11. oktobra u Umetničkoj galeriji sa njenim imenom biti otvorena velika izložba, koja će potom obilaziti gradove u Srbiji i regionu, dodaje sagovornica. Likovni deo postvake sadrži tri platna iz njena rane stvaralačke faze, koja su za ovu priliku stigla iz Čačka, ali i tri koja je, iz istog dela Nadeždinog opusa, pozajmio Narodni muzej Srbije, koji za februar sprema veliku retrospektivnu izložbu.

Portret starice

- Njeno stvaralaštvo je podeljeno na četiri perioda: minhenski, srbijanski, pariski i ratni kada u novonastalim okolnostima iz čina slikanja crpi moralnu i emotivnu snagu, a njene slike, uz umetničku vrednost, nose težinu uzvišenog dela podarenog Srbiji - uočava Božovićeva. - Dela predstavljena na ovoj izložbi okvirno ilustruju njen umetnički opus. Kroz njih su zastupljena dva perioda Nadeždinog slikarstva: minhenski period, njegova prva faza koja obuhvata vreme pohađanja slikarske škole Antona Ažbea u Minhenu ("Vodenica" i "Čitanje") i srbijanski i njegova prva faza kojoj pripada Nadeždino aktivno slikanje po okolini Beograda i u vreme umetničke kolonije u Sićevu, kada nastaju dela jake energije i bogatog kolorita, ali i ona gde je birala umereniju paletu boja, te dominiraju smirenost i kontemplacija ("Predeo sa kolibom" i "Devojčica u belom").

Bez obzira na sve teškoće koje je imala kao žena u vrtlogu burnih istorijskih događaja i društvenih zbivanja balkanskih prostora, Nadežda Petrović je postala svojevrsni predvodnik svega značajnog što se dešavalo u prvih petnaest godina prošlog veka - izborila se za sopstvene stavove u umetnosti, zbližavala umetnike južnoslovenskog prostora, radila na obrazovanju i emancipaciji boreći se sa tradicionalizmom i predrasudama i na kraju dala život u borbi za čast i slobodu svog roda, naglašava u tekstu objavljenom u katalogu Mirjana Racković:

Porodični portret

- Godinama nakon prerane smrti Nadeždin umetnički rad potpuno je bio zasenjen altruizmom i rodoljubljem toliko da se skoro isključivo njena ličnost percipirala kroz žrtvu velike heroine! Nadeždin pristup slici nesumnjiv je rezultat školovanja u Minhenu i boravaka u Francuskoj i Italiji, a stalni povratak tradicionalnoj Srbiji izražen je u vidu tema koje nose predznak nacionalnog.

"Vodenica"

Portret starice

Da je snaga Nadeždinih portreta u prenosu emocija (ličnih i portretisanih osoba) svedoči i portret devojčice gde dominira umerenija paleta boja i lazurno slikanje (i ne smeta što je ostao u radnoj fazi) i portret starice rađen energičnijim potezima, bogatim koloritom i pastuoznije - piše Božovićeva. - Tematski se izdvaja slika "Čitanje" jer obrađuje jedan od ređe zastupljenih motiva u Nadeždinom opusu. Iako predstavlja intimni prizor iz svakodnevnog života, slikarka u njega unosi dinamiku akcentovanjem centralne površine (bluze žene koja čita) jarko crvenom bojom i ukazuje da se već kroz rane školske radove Nadežda formirala kao kolorista energične slikarske ličnost.

BONUS VIDEO: SRPSKA AKADEMIJA NAUKA I UMETNOSTI: Kuća znanja i čuvar srpske kulture i identiteta

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

BURA SE NASTAVLJA! Da li je moguće? Evo šta će biti sa ATP listom posle sramnog kažnjavanja Sinera koji je priznao doping