ZA TREĆU "PAUZU" 43.000 ZAHTEVA: Banke obaveštavale klijente u docnji duže od 30 dana o novom moratorijumu

Б. Царановић

02. 04. 2021. u 10:14

SVE banke koje posluju u Srbiji bile su dužne da svojim klijentima koji su bili u docnji duže od 30 dana, ponaosob pošalju obaveštenja o mogućnosti odlaganja svih obaveza.

ЗА ТРЕЋУ ПАУЗУ 43.000 ЗАХТЕВА: Банке обавештавале клијенте у доцњи дуже од 30 дана о новом мораторијуму

Ilustracija / Foto Depositphotos

Ovaj moratorijum na dugove mnogim dužnicima bi mogao značajno da olakša, jer ako su pre korone bili redovne platiše, banka će im izaći u susret i ponuditi rešenje. U narednih mesec dana, zaključno sa 30. aprilom zainteresovani za reprogram dugova, a ispunjavaju ove i druge uslove koje je NBS propisala, moći će da apliciraju za takozvani treći moratorijum. Do sada je stiglo oko 43.000 zahteva, a polovina je i odobrena.

Kako u NBS kažu, dopunama Odluke o privremenim merama za banke u uslovima pandemije, olakšice u otplati obaveza omogućene su svim dužnicima koji su na dan 28. februara 2021. godine u docnji dužoj od 30 dana. Kašnjenje se odnosi na tekući račun, kredite, kreditne kartice, dozvoljena prekoračenja, a postoji još jedan uslov, da klijent godinu dana pre početka krize zbog virusa korona 29. februara 2020. godine, nije imao problematična dugovanja u toj banci.

Do juče su svi takvi klijenti morali da dobiju individualna obaveštenja o svojim mogućnostima. Prema podacima Udruženje banaka Srbije, obaveštenja su verovatno poslata na 78.500 adresa, za koliko je ova dopuna Odluke u decembru prošle godine doneta. Ti dužnici, kao i ostali kojima banka usvoji zahteve, dobiće grejs period u trajanju od šest meseci, u toku kojih neće biti u obavezi da izmiruje dug po osnovu glavnice, a izmirivanje duga po osnovu kamate takođe može mirovati u periodu grejsa ukoliko se dužnik opredeli za takvu opciju. Posle tog perioda, rata ne sme da bude veća nego što je bila pre ovog moratorijuma, pa i na račun duže otplate.

- Prema poslednjim raspoloživim podacima, poslednjeg dana februara, više od 43.000 dužnika je podnelo zahtev za korišćenje olakšica, pri čemu je od tog iznosa odobreno više od 50 odsto zahteva - kažu u NBS. - Efekti ovih mera još nisu iscrpljeni, imajući u vidu da dužnici mogu do 30. aprila ove godine da podnesu zahtev za odobravanje olakšica. Banka je dužna da o zahtevu dužnika odluči i o toj odluci obavesti dužnika u roku od 30 dana od dana prijema zahteva.

Ako dužnik ne prima platu ili penziju preko računa u banci u kojoj ima dug, moraće da donese potvrdu o proseku plate u poslednja tri meseca. Za dužnika koji je nezaposlen, traži se potvrda o nezaposlenosti iz NSZ. Mera je namenjena i dužnicima koji su za tri meseca zaradili manje od prosečne zarade i ako su zaduženi više od 40 odsto prosečnog neto prihoda u protekla tri meseca.

PODNOŠENjE ZAHTEVA

DUŽNICI zahtev za odlaganje obaveza mogu da podnesu odlaskom u filijalu, ali i elektronski ili poštom, do 30. aprila - kažu u NBS. - Banka je dužna da o zahtevu dužnika odluči i obavesti ga u roku od 30 dana od prijema zahteva. Zahtev banci za odobrenje grejs perioda može se podneti i ako firma, usled problema zbog pandemije, nije radila minimum 30 dana. Za one koji su ugasili firmu potrebna je potvrda o prestanku obavljanja delatnosti iz APR.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ALTA banka donirala paketiće za dečje osmehe: Mališani iz Sremčice i Dečjeg sela uživali u iznenađenju i druženju