ZNATE LI KOLIKO TRAJU ČARAPE U SRBIJI? Evo šta građani najviše kupuju od garderobe - proda se čak 80.000 tona!

B. Caranović

09. 10. 2020. u 21:22

SVAKI žitelj Srbije u proseku godišnje kupi oko 12 kilograma odeće!

ЗНАТЕ ЛИ КОЛИКО ТРАЈУ ЧАРАПЕ У СРБИЈИ? Ево шта грађани највише купују од гардеробе - прода се чак 80.000 тона!

Foto: K. Mihajlović

Četvoročlana porodica procenjuje se tako samo za jednu godinu u plakare strpa oko 50 kilograma razne garderobe. Ukupno se u našoj zemlji za 12 meseci proda čak 80.000 tona "krpica", a od toga najviše trošimo na čarape i veš! Rezultati ove analize pokazuju da je životni vek para pantalona, farmerki, trenerke i majice, za trećinu ispitanika - do 12 meseci.

Ove podatke pokazalo je prvo zvanično društveno istraživanje o životnom ciklusu odevnih predmeta u Srbiji, koje je sproveo Centar za unapređenje životne sredine.

I MUŠKARCI KUPOHOLIČARI

Iako se često ponavlja da žene prednjače u kupovini odeće, istraživanje je pokazalo da oba pola beleže isti prosek - podatak je Istraživanja o modnim navikama naših žitelja. - Čak je rok nošenja odevnih predmeta kod muškaraca kraći nego kod žena.

- Najviše kupujemo hulahopke i čarape, prosečno 8.3 komada, bokserice i gaćice po 7.6 komada i majice i potkošulje 5.4 komada godišnje - podatak je ove nesvakidašnje analize o životnom ciklusu odevnih predmeta u Srbiji. - Ostali odevni komadi, poput košulja, bluza, haljina, pantalona i farmerki, se kupuju nešto ređe, između 2 i 3 komada godišnje. Najređe se novac izdvaja za jakne, kapute, mantile i namenske komade poput ski odela, svečanih odela, kravate, bademantila.

Potrošači u Srbiji najviše vole da kupuju u prodavnicama globalnih brendova. Čak 60.5 odsto stanovnika se oblači u ovim trgovinama, dok su na drugom mestu radnje sa polovnom odećom, gde pazari 16.2 odsto kupaca. Prodavnice domaćih proizvođača su na trećem mestu, u kojima pazari 13.4 procenata žitelja Srbije.

- Manje od 10 odsto nas pazari preko interneta, na pijacama ili na nekim drugim mestima - podatak je ovog istraživanja. - Kvalitet odeće je presudan za 54.5 procenata ispitanika, dok 41.2 odsto njih smatra cenu kao najvažniji faktor. Samo njih 4.3 odsto kupuje odeću zbog trenda.

BRZA MODA

OKO polovine ispitanika upoznato je sa nepovoljnim uslovima u kojima se proizvodi odeća, ali tek svaki treći ispitanik ima određeni uvid u energetsku rasipnost modne industrije. Iako je 55 odsto upoznato sa ovim fenomenom "brze mode", ali ne i njenim posledicama.

Rezultat da je životni vek para pantalona, farmerki, trenerke i majice, za trećinu ispitanika do 12 meseci, u Centru smatraju za zabrinjavajuć, jer je za proizvodnju jedne majice potrebno 2700 litara vode, a za jedan par farmerki vrtoglavih 10.000 litara. Prosečno, kažu, najkraće nosimo čarape - 14 meseci i veš - 20 meseci. Čak 73.1 odsto ispitanih, sokne nosi do godinu dana. Slično je i sa boksericama, ženskim vešom, brushalterima, koje polovina baca i za manje od 12 meseci. Na drugoj strani, najdugovečniji rok nošenja imaju ski odela, u proseku traju 58 meseci, kaputi i bademantili - po 52 meseca.

- Kada posmatramo ukupnu sliku najveći broj tipova odeće se nosi između 30 i 40 meseci - kažu iz Centra za unapređenje životne sredine. - Kada više ne žele da nose pojedine odevne komade, više od polovine ispitanika poklanja odeću, 16 odsto je čuva u ormaru, a isto toliko je poklanja. Najmanji broj ispitanika nastoji da je proda, njih oko dva odsto, koristi je u druge svrhe oko sedam odsto, a gotovo četiri procenata je baci.

Istraživači ove analize naglašavaju da bi sve brojke bile veće, jer je analiza rađena usred pandemije korone virusa, kada je kupovina smanjena za čak 48 procenata.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

ŠTA SE OVO DOGODILO: Nezapamćeni haos u svlačionici Denvera nakon pobede nad Lejkersima