LIBERALIZACIJA TRGOVINE IZMEĐU SRBIJE I KINE: Ozbiljne beneficije za srpske izvoznike

E.B.T.

08. 05. 2024. u 17:38

ODNOSI sa Kinom progresivno rastu, dok Srbija ima specifično mesto i ulogu u saradnji sa Pekingom, ocenjuju srpski analitičari.

ЛИБЕРАЛИЗАЦИЈА ТРГОВИНЕ ИЗМЕЂУ СРБИЈЕ И КИНЕ: Озбиљне бенефиције за српске извознике

Foto: Tanjug/Nemanja Jovanović

Prema rečima Bojana Stanića iz Privredne komore Srbije Sporazum o slobodnoj trgovini između dve zemlje daje ozbiljne beneficije za srpske izvoznike koji ne dolaze iz sektora sirovina poput bakra, čelika ili drvne građe. On je ukazao i na indirektnu dobit ovog sporazuma, a to je da mikro, mala i srednja preduzeća, preko velikih multinacionalnih kompanija koje posluju ili planiraju da dođu u Srbiju, koriste benefite sporazuma i uđu u te lance snabdevanja, te da im na indirektan način bude dostupno kinesko tržište. Navodi i da treba biti oprezan s obzirom na konkurentnost kineskog tržišta u svetu i objašnjava na koji način sporazum može da doprinese boljoj strukturi našeg izvoza.

- Potrebno je da se u skladu sa tim strateškim partnerstvom, iz čega je proistekao ovaj sporazum, jednostavno omogući dostupnost kineskog tržišta i za one delatnosti u kojima imamo određene komparativne prednosti kao što je prehrambena industrija – ističe Stanić. - Dakle, hrana kao finalni proizvodi, alkoholna i bezalkoholna pića, vina. To bi moglo da doprinese boljoj strukturi našeg izvoza, viša dodata vrednost koja bi uticala na smanjenje tog deficita koji ostvarujemo sa Kinom i koji je prošle godine bio 3,4 milijarde evra.

Sa druge strane, Katarina Zakić iz Instituta za međunarodnu politiku i privredu smatra da je izvoz duvana konkurentna prednost u trgovini sa Kinom, a da je upravo Sporazumom o slobodnoj trgovini ukinuta carina, što će uticati na niže cene tog proizvoda na kineskom tržištu. Međutim, napominje da se rezultati ovog sporazuma ne mogu očekivati odmah, da nije lako srpskim kompanijama da se probiju na tako veliko i konkurentno tržište i da je potrebna institucionalna podrška.

- Morate imati iskusne pravnike, da znate u koje gradove i provincije bi bilo zgodno da odete shodno vrsti proizvoda koje želite da izvezete – navodi Zekićeva. - Potpuno smo različite poslovne kulture i treba znati prilagoditi se tome, kako iskomunicirati sa potrošačima da bi na kraju vaši proizvodi bili uspešni.

Saradnja dve zemlje se ogleda i u velikim infrastrukturnim projektima, a upravo u tim oblastima Stanić vidi šansu da naše kompanije steknu neophodno iskustvo koje će posle moći da koriste na drugim projektima i u zemlji i u inostranstvu.

Sagovornici su saglasni da je veliki potencijal u saradni dve zemlje u visokim tehnologijama, kao i da je Srbija sve više integrisana u međunarodne tokove i da je po pitanju investicija najprivlačnija u ovom delu Evrope.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

NESTVARNI JOKIĆ: Nikola radi ono što niko nikada nije!