DOMAĆA PAMET OŽIVELA "GOŠU": Fabrika šinskih vozila u Smederevskoj Palanci počela serijsku proizvodnju vagona za prevoz kontejnera

J. ILIĆ

13. 12. 2022. u 09:21

U FABRICI šinskih vozila "Goša" u Smederevskoj Palanci, po prvi put u Srbiji, projektovan je i prizveden prototip intermodularnog vagona za prevoz kontejnera, različitih dimenzija i namena, koji spada u najtraženije teretne vagone, ne samo u Evropi nego i u svetu.

ДОМАЋА ПАМЕТ ОЖИВЕЛА ГОШУ: Фабрика шинских возила у Смедеревској Паланци почела серијску производњу вагона за превоз контејнера

Svetozar Bugarin, Foto J. I.

Vagon, čija je serijska proizvodnja već počela, izrađen je prema najstrožim međunarodnim standardima, a u "Goši" su posebno ponosni jer je čitav posao obavljen domaćim snagama.

Godinu dana bilo je potrebno da stručnjaci "Goše", oslanjajući se na sopstveno znanje i iskustvo, naprave prototip podvagona i dobiju licencu za serijsku proizvodnju.

Vagon je izrađen od domaćih materijala testiranih prema međunarodnim propisima i ispitan u praktičnim uslovima eksploatacije, navodi generalni direktor FŽV "Želvoz" Svetozar Bugarin, koji je uložio sve znanje i trud u nadzor projekta.

- Ekskluzivitet je taj što su i vagon i linija za proizvodnju u potpunosti izrađeni domaćom pameću i snagama. Od faze projektovanja, ispitivanjima do proizvodnje, učestvovale su sve domaće firme, osim firme koja je sertifikovala vagon. To je inostrana firma, jer mi u Srbiji takvu instituciju još nemamo - navodi Svetozar Bugarin.

Prema njegovim rečima, veoma velika stvar u celoj ovoj priči je upravo činjenica da je vagon skoro 90 odsto izrađen od domaćih materijala.

- Imamo izuzetno dobre odnose sa smederevskom železarom HBIS, od koje je i kupljena većina materijala koji su testirani prema svim međunarodnim standardima. Drugo što bih napomenuo jeste činjenica da je u izradi i ispitivanju veliki doprinos dao Mašinski fakultet i njegova Laboratorija za železničko mašinstvo, što je za nju isto bio ekskluzivitet, jer su do sada radili ispitivanja vagona proizvedenih van Srbije. Pomogla je i Direkcija za železnicu. Takođe, auditorska kuća koja nam je radila sertifikaciju je iz Slovenije, ali ima svoje predstavništvo u Srbiji i oni su nam nemerljivo pomogli - objašnjava Bugarin.

Foto J. I.

Ispitivanja vagona su tekla dugo, a u Goši" ističu saradnju i sa "Srbijavozom", "Srbijakargom", "Infrastrukturom železnice Srbije".

Ovde posebno naglašavaju da se posle pet godina prvi put u Srbiji pojavila domaća firma koja izrađuje serijski vagon po najvišim standardima EU.

Obim proizdvodnje će zavisiti od kupaca.

- Računamo i na domaće i na inostrane kupce, već imamo neke planove za domaće kupce. U Berlinu je u oktobru održan Sajam proizvoda za železnicu "Njutrans". "Goša - Želvoz sistem" imao je štand na sajmu i dobio odlične ocene. Ljudi su bili iznenađeni da je neka firma iz Srbije došla do toga da proizvodi vagone, a mi smo, osim toga, i remontni centar - kaže generalni direktor "Želvoza".

Posle svih napora, nedavno je stigla licenca za serijsku proizvodnju.

- "Goša" je, za nas, "feniks" srpske privrede - kaže generalni direktor FŠV "Goša" Saša Stanisavljević. - Posle pet godina, od fabrike u stečaju, praktično od nule, sa ograničenim brojem ljudi, došli smo u fazu za kratko vreme možemo da napravimo novi vagon za domaće i evropske železnice. To je veliki uspeh za nas, za radnike, a u budućnosti će, osim fabrike, benefit imati i grad Smederevska Palanka, kroz oživljavanje privrede i otvaranje novih radnih mesta. Sam naš trud sa timom ljudi koji su radili na projektu osetiće i okolina.

Vagon je jedan od proizvoda koji će sa ponosom nositi na sebi žig "proizvedeno u Srbiji", jer pored namenske industrije, ovo je proizvod po kom ćemo biti prepoznatljivi na stranom tržištu.

- Nadam se da će i resorna ministarstva prepoznati novu šansu u ovom projektu - navodi direktor "Goše".

Pripreme za serijsku proizvodnju trajale su oko godinu i po, a prvi vagon savladan je za godinu dana, što je odlično prolazno vreme s obzirom na to da se radilo sopstvenim snagama i u strogo kontrolisanim uslovima, napominje Svetlana Marković iz "Goše".

- Mnoge stvari smo radili paralelno zahvaljujući znanju i iskustvu, iako smo imali ograničen broj ljudi. Paralelno smo sa vagonom pravili i novu liniju za serijsku proizvodnju. U zavisnosti od dinamike, u budućnosti, linija se može i proširivati, ali zasada je napravljena da može da isprati solidnu serijsku proizvodnju - ističe Markovićeva.

Ona podseća da intermodalni vagon može prevozizi razne vrste kontejnera, različitih dimenzija - od 20, 30, 40, 60 stopa, kao i različitih namena.

Ovakav vagon je sve traženiji na tržištu jer se transport velikih tereta sve više sa drumskih koridora seli na železnicu. Takođe, intermodularni vagon zamišljen je tako da je pogodan za nadogradnju i usavršavanje.

- Ovo je ne samo naš već i ponos domaće privrede, jer trenutno niko u Srbiji ne proizvodi vagone. Uvek smo se pomagali strancima, a sad je naš "srpski inat" proradio i pokazali smo da umemo sami da napravimo ovako traženi proizvod - navodi generalni direktor "Želvoza" i nadzornik u "Goši" Svetozar Bugarin.

Novi intermodularni vagon praviće se za poznate kupce u zemlji i inostranstvu.

M-22-50-4907

MOGUĆA NADOGRADNjA

OSIM klasičnih kontejnera, ako se ubace određeni delovi, vagonom bi mogli da se prevoze i "frigo kontejneri", koji zahtevaju snabdevanje električnom energijom za određenu temperaturnu definiciju. Takvih vagona ima jako malo, a "Goša" ima za ovo iskustva jer je i ranije radila elektrifikaciju plato-vagona. Tu je šansa ra razvoj ovog vagona, i naši planovi idu u tom smeru, navode u "Goši".

INTERESOVANjE

- NA sajmu smo već imali neke upite stranih firmi za ovaj vagon, koji je veoma tražen svuda. Sada su naši kapaciteti slobodni i spremni, što kupcima jako odgovara i što je naša šansa - ističe Svetozar Bugarin.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

OVO NIJE NORMALNO: Siner pred veliko finale Torina