Koji su najpopularniji IKEA proizvodi sa nižim cenama? – detalje i planove kompanije otkriva direktor tržišta Strahinja Urošević
STRAHINjA Urošević, direktor tržišta IKEA Srbija, u intevjuu za Večernje novosti govori o planovima i uspesima te kompanije na domaćem tržištu, otkriva kako biraju kadrove, na koji nači doprinose očuvanju životne sredine...
Za početak razgovora izdvojili bismo aktuelnu temu snižavanja cena određenih IKEA proizvoda. U trenutku kada je trend rasta cena sve jači, ekonomske okolnosti nestabilne, kako ste se odlučili na taj korak?
Uvek polazimo od naše vizije da kreiramo bolju svakodnevicu za mnoge ljude. To danas znači da moramo imati u vidu globalne ekonomske izazove i rast životnih troškova. Trudimo se da održimo cene što nižim i ostanemo verni našem cilju da naši proizvodi budu pristupačni što većem broju ljudi.
Od početka oktobra smo čak i snizili cene određenih grupa proizvoda do 20%, a odabrali smo upravo one koje IKEA kupci u Srbiji najviše vole. Među njima su i KALLAX rešenja za odlaganje, MALM kreveti, KIVIK sofa, MAMMUT dečji nameštaj i još mnogi drugi koji su godinama najpopularniji među svim generacijama naših kupaca.
Nastojaćemo da što duže održimo ovako snižene cene, ali i da ispitujemo mogućnosti da proširimo ponudu na dodatne proizvode, kako bismo bili još dostupniji što većem broju ljudi. Ovo jeste deo naše vizije, ali i strateški korak ka tome da postavimo stabilnu osnovu za budući rast.
Posvećeni ste ideji da širok asortiman proizvoda ponudite velikom broju ljudi - da dođete do svačijeg doma, bilo da su kupci u velikim gradovima ili manjim mestima. To se sigurno odražava i na poslovne rezultate. Kako ste zadovoljni finansijskim rezultatima koje ste do sada ostvarili?
Naša najveća motivacija je kada vidimo da sve više ljudi u Srbiji prepoznaje IKEA rešenja kao dobra, primenljiva i pristupačna. Iako je iza nas jedna izazovna godina koja je uticala na ceo privredni sektor, rast od 14% pokazuje da smo uspeli da se prilagodimo novim načinima rada i odgovorimo zahtevima tržišta. Ovaj rezultat je zasluga svih IKEA kolega u Srbiji i odraz njihove velike posvećenosti i truda u ovim zahtevnim vremenima.
Da li će Vaša poslovna zona da se širi u odnosu na prethodnu godinu? Koliko ste dosad uložili u nju?
U protekloj fiskalnoj godini otvorili smo ritejl park – AVA Shopping Park, pored IKEA robne kuće. Ovim projektom, i investicijom većom od 55 miliona evra, omogućili smo otvaranje 400 radnih mesta i još jednom pokazali posvećenost srpskom tržištu i potvrdili da ovde želimo i dalje da razvijamo naše poslovanje i podržimo lokalni ekonomski razvoj.
Naš plan za fiskalnu 2023. godinu podrazumeva i drugu fazu izgradnje AVA Shopping Parka koji će obuhvatiti dodatnih 14 zakupaca, i trebalo bi da bude otvoren na proleće sledeće godine.
S obzirom da vam je fokus na većim gradovima, mnoge građane interesuje da li imate plan za ekspanziju i pokrivanje šire teritorije Srbije, odnosno da li i gde planirate izgradnju još neke robne kuće?
Aktivno radimo na planu širenja na našem tržištu, a osnovni cilj nam ostaje da proizvode i usluge učinimo dostupnijim većem broju ljudi. Razvili smo pristup koji objedinjuje online i offline kanale i kupcima omogućava da izaberu kada, gde i kako žele da započnu svoje IKEA iskustvo: dolaskom u robnu kuću, naručivanjem sa našeg web shop-a, ili služeći se našim Lokacijama za preuzimanje koje su od nedavno dostupne na 33 mesta u celoj Srbiji. Dodatno, u narednoj godini fokus će nam biti da budemo bliži našim kupcima na Novom Beogradu, ali i u većim gradovima poput Novog Sada i Čačka.
Pomenuli ste da je IKEA posvećena ljudima. Kako ste Vi posvećeni zaposlenima koji čine vaše timove? Kako birate kadrove, a kako ih edukujete i motivišete?
Samo u inkluzivnoj sredini, koja podstiče empatiju i razumevanje, možemo da rastemo i kao ljudi i kao kompanija. Verujemo u ljude, u osećaj pripadnosti i smatramo da svaki naš zaposleni može i treba da donosi odluke. Sa centralizovanog načina upravljanja, prešli smo na uključivanje zaposlenih u donošenje odluka na svim nivoima. Svi možemo da doprinesemo, dobrim uvidima i iskustvom, i da zajedno razvijamo biznis.
Kolege nastojimo da nagradimo nizom pogodnosti koji uključuju privatno zdravstveno osiguranje i privatni penzioni fond. Ono što je mene izuzetno obradovalo jeste to što smo pored redovne mogućnosti, uveli dodatno roditeljsko odsustvo za tate, praksu kojom podržavamo jednomesečno plaćeno odsustvo za IKEA tate. Mi očevi znamo koliko je ta podrška bitna u momentu kada se naše supruge vraćaju na posao nakon porodiljskog odsustva.
Naravno, naša je odgovornost da u svim sferama budemo na strani naših kolega, pa tako i kada je poboljšanje primanja u pitanju. Pored redovnog godišnjeg, dve godine zaredom, obezbedili smo i međugodišnje povećanje plata. U toku poslednje godine, za naše zaposlene u robnoj kući, to povećanje je u proseku iznosilo 15%.
IKEA je prepoznata kao kompanija koja vodi računa o društvu u kome radi. Koje projekte podržavate i za koje vrednosti kroz njih se zalažete?
Kao što smo posvećeni kreiranju pozitivne, inkluzivne sredine unutar kompanije, trudimo se da doprinesemo i stvaranju boljeg društva u kome radimo. Osluškujući potrebe zajednice, u narednom periodu posvetićemo posebnu pažnju integraciji osoba sa invaliditetom. Nedavno smo završili opremanje inkluzivnog centra organizacije ,,Evo ruka’’, a u planu nam je i da pokrenemo prilagođene programe prakse za osobe sa invaliditetom i potencijalno olakšamo njihovo zapošljavanje. Dobrobit dece je oduvek bio i ostaće među prioritetnim temama za IKEA Srbija. Kroz sve oblike naše podrške zajednici uvek smo nastojali da benefite osete deca i mladi. Tokom sledeće godine planiramo i nove sjajne projekte posvećene najmlađim članovima našeg društva.
U okviru kompanijske Agende za različitost i inkluziju, podržavamo i druge osetljive grupe, poput izbeglica, žena sa iskustvom nasilja i LGBT+ osoba. Brojni su projekti iza nas, kao i dugogodišnja saradnja sa partnerima iz nevladinog sektora. Nastavićemo da radimo na ovakav način, jer želimo da doprinosimo pozitivnim promenama u našem društvu i osećamo da je to i naša odgovornost.
IKEA je 2020. godine objavila Strategiju o održivom poslovanju. Šta za vas znači održivo poslovanje?
Održivost je neodvojivi deo naše strategije za razvoj poslovanja. Imamo veliku odgovornost prema planeti i ljudima i verujemo da najviše možemo da doprinesemo pružajući dobar primer, ali i nudeći kupcima rešenja koja omogućavaju održiviji način života.
Cirkularnost takođe predstavlja jedan značajan trend za nas i našu planetu, i podrazumeva da budemo štedljivi, racionalni, da probamo da popravimo nešto, pre nego što kupimo novo. Zanimljivo je da je taj trend zapravo vrlo blizak načinu života ljudi iz našeg regiona. Mi volimo da popravimo, nadogradimo i uštedimo, a IKEA će se upravo okrenuti ka tome da ponudi sve širu ponudu cirkularnih rešenja. Kada neko odluči da svoju dnevnu sobu oprema IKEA nameštajem, može da razmišlja o dugoročnim mogućnostima. Recimo, da biste promenili celokupan izgled sobe, ne morate kupiti novu sofu, dovoljno je da zamenite navlake. Kada vam stari IKEA nameštaj dosadi, možete da ga zamenite za vaučer za novu kupovinu u našoj robnoj kući. Vaš polovan komad nameštaja neko će imati priliku da kupi u našem Cirkularnom kutku, u vrednosti koja je ista kao otkupna. To su sve mali koraci koji mogu imati veliki uticaj na planetu, a i na troškove naših kupaca.
U kontekstu očuvanja prirodnih resursa, važna je reciklaža. Na koji način IKEA doprinosi očuvanju životne sredine?
IKEA Srbija reciklira 85% otpada. Osim kartona koji se reciklira u najvećim količinama, recikliramo i drvo, metal, PET boce i ambalažno staklo, a motivišemo i naše kupce da koriste reciklažne stanice u radnji, i ispred nje. Takođe, želimo našim kupcima da pomognemo da smanje otpad i na taj način uštede novac na duge staze. Više ne prodajemo nepunjive alkalne baterije, koje smo zamenili LADDA punjivim baterijama, izbacili smo jednokratnu plastiku - pribor za ručavanje, slamčice, balone, a 100% organskog otpada kompostiramo i ništa ne šaljemo na deponije.
Još jedna, ne manje bitna, stavka jeste da ne koristimo fosilna goriva – kompletan objekat robne kuće IKEA Srbija koristi tehnologiju toplotnih pumpi koja koristi geotermalnu energiju. Uz to, snabdevamo se u potpunosti energijom dobijenom iz obnovljivih izvora, a jedan deo energije dolazi iz solarnih panela na krovu robne kuće, dok drugi deo obezbeđujemo putem garancija porekla.
Kada ogladnite, a u robnoj kući ste ili blizu nje, šta Vam prvo padne na pamet? Hot dog ili ćufte?
Moram da priznam da su to ćufte, ali vegetarijanske. Sve češće biram hranu na biljnoj bazi iz naše ponude. Ima isti ukus kao ona pripremljena na bazi mesa, a moj osećaj da radim nešto dobro za planetu je sam po sebi sjajan.
IKEA se obavezala da će davati doprinos smanjenju globalnog zagrevanja, i jedan od naših konkretnih koraka je da ponudimo hranu na biljnoj bazi po pristupačnijim cenama, istim ili nižim, od hrane mesnog porekla. Probajte, ukus je isti, a osećaj fantastičan.
TAČNO NA OVOM MESTU BI MOGAO POČETI TREĆI SVETSKI RAT: Putin ga smatra svojom teritorijom, NATO trupe već raspoređene
OVAJ snegom prekriveni granični most između dve srednjovekovne tvrđave u delu Estonije gde se govori ruski, mogao bi biti mesto gde će započeti treći svetski rat, piše Politiko.
26. 12. 2024. u 08:55
POJAVILA SE ŠOK TVRDNjA: "Rusi su oborili avion u Kazahstanu, pogledajte tragove eksplozije na repu letelice"
AVION Azerbejdžan erlajnsa, koji se 25. decembra srušio na putu za Rusiju, možda je oboren ruskom raketom zemlja-vazduh, prema izveštajima ruskih medija koji nisu naklonjeni Kremlju i ruskom predsedniku Vladimiru Putinu.
26. 12. 2024. u 07:44
A POSLEDICE? Kina gradi najveću hidroelektranu na svetu - iseliće milione ljudi, "keširaće" neverovatne 35 milijarde dolara
PROIZVODIĆE trostruko više od 88.2 milijarde kWh, koliki je projektovani kapacitet trenutno najveće hidroelektrane na svetu - "Tri klanca" u centralnoj Kini.
26. 12. 2024. u 14:37
Komentari (0)