SRBIJA DOBIJA REČNI GRADSKI I MEĐUGRADSKI SAOBRAĆAJ: Od zapuštene grane do ostvarivanja punog potencijala

05. 05. 2022. u 21:42

PORED najmodernijih pruga i puteva koji se grade u Srbiji, Srbija će uskoro dobiti i rečni gradski i međugradski saobraćaj.

СРБИЈА ДОБИЈА РЕЧНИ ГРАДСКИ И МЕЂУГРАДСКИ САОБРАЋАЈ: Од запуштене гране до остваривања пуног потенцијала

Novosti

Vodni transport poslednjih 30 godina bio je na margini interesovanja političkih struktura koje su definisale i vodile saobraćajnu politiku u Republici Srbiji, sada se sve promenilo.

Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture je u poslednjih nekoliko godina učinilo velike napore kako bi promenilo loš položaj vodnog transporta.

Ministar Tomislav Momirović ističe da ne postoje manje ili više značajni projekti, te da se svakome pristupa maksimalno profesionalno, te da se u ovom ministarstvu trude da sve projekte završe i pre roka.

Foto: Tanjug/Dimitrije Nikolić

- Kada je reč o pojedinačnim projektima, nijedan od njih nije prioriteniji od nekog drugog. Odlučni smo da sve infrastrukturne projekte završimo na vreme i vršimo konstantan pritisak na izvođače da se radovi privedu kraju i pre predviđenih rokova. U Srbiji se trenutno gradi 10 auto-puteva i brzih saobraćajnica, aktivno je oko 100.000 gradilišta i pored sve teže situacije koja je izazvana dešavanjima u Ukrajini mi “držimo” dogovorenu dinamiku. U građevinskom sektoru je pre pandemije tokom 2019. godine radilo oko 105.000 radnika, da bi tokom prošle godine u građevinskom sektoru bilo uposleno više od 123.000 radnika. Ovo su impozantne brojke, a da bi se nastavilo ovim tempom mi moramo da pokažemo političku mudrost i nastavimo putem koji je utabao predsednik Aleksandar Vučić. Samo na taj način možemo sačuvati stabilnost i aktivnosti na projektima izgradnje infrastrukture koja će premrežiti i povezati građane Srbije i regiona najkvalitetnijim putevima i prugama, pa i "vodom" - kaže ministar Momirović. 

On ističe da je rečni saobraćaj u Srbiji značajan, jer će, pored svoje osnovne funkcije - prevoza putnika, doprineti i unapređivanju turističkih potencijala!

- Ukupan iznos investicija u projekte vodnog saobraćaja iznosi blizu pola milijarde evra, pri čemu smo obezbedili istovremeno ulaganje u sve aspekte vodnog saobraćaja. Pomenuti investicioni ciklus uključio je projekte ulaganja u rečnu transportnu infrastrukturu - plovne puteve, brodske prevodnice i razvoj inteligentnih transportnih sistema. Posebno je interesantan, ali i izuzetno kompleksan projekat uklanjanja potpoljene nemačke flote iz Drugog svetskog rata iz Dunava, koja sužava širinu plovinog puta Dunava nizvodno od HE Đerdpa 2 sa 180 metara na svega 90 metara i naročito otežava plovidbu u periodima niskog vodostaja. Ovi radovi nam počinju u oktobru ove godine i verujem da će većina svetskih medija pratiti realizaciju ovog projekta koji nije važan samo iz ugla plovidbe, već ima i ozbiljnu istorijsku težinu, a njegova realizacija “otključava” ogromne turističke potencijale Negotinske krajine - naglašava Momirović. 

Brza pruga Beograd Novi Sad je od stavljanja u komercijalnu upotrebu promenila shvatanje železničkog prevoza u Srbiji i označila novo poglavlje u unutrašnjem saobraćaju, istakao je ministar Momirović.

- Apsolutno sam najponosniji na projekat izgradnje brze pruge od Beograda do Novog Sada. Ovo je najveći infrastrukturni projekat u istoriji Srbije u koji je uloženo više od milijardu evra, a izvođači radova, kompanije iz Rusije i Kine, kao podizvođače na ovom projektu, angažovale su veliki broj firmi iz Srbije. Ponosan sam na činjenicu da je brzu prugu Beograd – Novi Sad gradilo ukupno oko 150 domaćih i stranih firmi, a od tog broja, oko 80 odsto, odnosno oko 120 angažovanih firmi bilo je iz Srbije. Oko deset hiljada radnika iz Srbije bilo je direktno angažovano na ovom projektu. Inženjeri i radnici koji su bili uposleni u srpskim firmama angažovanim na projektu izgradnje prve srpske brze pruge stekli su ogromno poslovno iskustvo, kao i reference da učestvuje u drugim ovakvim i sličnim projektima u zemlji i inostranstvu, samostalno ili u saradnji sa najeminentnijim kompanijama koje izvode najzahtevnije železničke projekte. Inženjeri iz firmi angažovanih na projektu izgradnje prve srpske brze pruge stekli su ogromno poslovno iskustvo, kao i reference da učestvuju u novim sličnim projektima u zemlji i inostranstvu - kaže Momirović.

Foto A. Sahanić

Od zapuštene grane saobraćaja do ostvarivanja potencijala

V. d. pomoćnika ministra za vodni saobraćaj i bezbednost plovidbe dr Veljko Kovačević otkriva nam koliko je značajna dobra saradnja ministarstva i nadležnih institucija sa Gradom Beogradom, budući da će baš Beograd prvi imati ovakav vid prevoza.

- Jedan od pokazatelja zapuštenosti ove grane saobraćaja, čiji su potencijali za ukupan razvoj ekonomije ove zemlje ogromni, je činjenica da do 2015. godine uopšte nije postojao pravni okvir koji bi uređivao linijsku plovidbu, kako mesnu tako i međumesnu. Polazeći od potencijala ovog vida prevoza putnika, najpre je definisan pravni okvir usvajanjem nekoliko zakona, kao što su Zakon o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama i Zakon o trgovačkom brodarstvu, a potom i čitav niz podzakonskih akata. Paralelno sa normativnom aktivnošću, odvijala se temeljna saradnja ovog ministarstva sa gradom Beogradom u čijoj je nadležnosti operacionalizacija razvoja rečnog javnog (mesnog) prevoza. Krajnji rezultat ove saradnje je finalizacija projekta javno-privatnog partnerstva, sprovedenog od strane gradske uprave Beograda, u okviru koga je izabran privatni partner koji će u naredne tri godine postepeno pustiti u rad šest brodova na dve linije rečnog javnog prevoza - priča Kovačević.

Kovačević ne krije zadovoljstvo zbog ozbiljnog pristupa u planiranju ovog projekta, te da se o svemu vodi računa.

- Grad Beograd je, na osnovu prethodnih analiza koje je radio Saobraćajni fakultet, odlično optimizovao dve linije rečnog javnog prevoza koje će postepeno biti puštane u rad, pri čemu se vodilo računa o više bitnih stvari koje imaju uticaj na razvoj ovog vida javnog prevoza. Tu pre svega mislim na povezanost rečnog sa autobuskim javnim saobraćajem, zatim stvarnu potrebu da se napravi normativni izuzetak u odnosu na dozvoljenu (ograničenu) brzinu kretanja ovih plovila na delu beogradskog sektora plovidbe Savom, što je jedan od zadataka našeg ministarstva u predstojećem periodu. Meni je lično jako važno što se ovom projektu pristupilo temeljno, što su rađene sve neophodne analize i zbog toga nemam ni najmanju dilemu da će Beograd, poput Beča, Budimpešte, Pariza, Londona, Venecije, Amsterdama i drugih evropskih metropola, imati u ponudi rečni prevoz kao deo svog sistema javnog gradskog prevoza - kaže dr Veljko Kovačević.

Grad Beograd

Vesić: Javni prevoz Savom i Dunavom počinje do kraja naredne godine

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić najavio je da će javni prevoz Savom i Dunavom početi da saobraća do kraja naredne godine na dva putnička broda, da bi 2024. i 2025. godine u saobraćaj bila pušteno još po četiri broda svake godine, ukoliko ovu odluku potvrdi novoizabrana Skupština grada Beograda.

– Beograd će imati dve linije za javni rečni prevoz, crvenu i plavu.  Crvena linija od Bloka 45 do SRC „Milan Gale Muškatirović” biće puštena u tri faze, odnosno tri godine.

Faza A: Blok 70 – Ada Ciganlija – TC „Galerija” – Brankov most, Faza B: Blok 45 – Blok 70 – Ada Ciganlija – TC „Galerija” – Brankov most. Faza C: Blok 45 – Blok 70 – Ada Ciganlija – TC „Galerija” – Brankov most – Beton hala – SRC „Milan Gale Muškatirović”.

Plava linija od Borče do Ade Huje biće takođe puštena u tri faze, odnosno tri godine i to su Faza A: Zemun kej – SRC „Milan Gale Muškatirović”, Faza B: Borča – Zemun kej – SRC „Milan Gale Muškatirović” i Faza C: Borča – Zemun kej – SRC „Milan Gale Muškatirović” – Ada Huja - rekao je Vesić.

(Informer)

BONUS VIDEO: KRVAVA NOĆ U VINČI: Mladić upucan u glavu, napadač pobegao skuterom

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

OVO SE DESILO PRVI PUT U ISTORIJI: Srpski košarkaši u Partizanu bez poena u večitom derbiju