SVAKI TREĆI KLIJENT DOBIJA: Za tri godine Centralna banka dobila 3.421 pritužbu korisnika finansijskih usluga

B. Caranović

17. 03. 2022. u 09:41

NEOSNOVANO naplaćene rate po karticama, ukidanje prava na kredit trudnicama, nepotpune i obmanjujuće informacije u reklamama, samo su neke od postupaka banaka zbog kojih klijenti "presaviju tabak" i požale se Narodnoj banci Srbije.

СВАКИ ТРЕЋИ КЛИЈЕНТ ДОБИЈА: За три године Централна банка добила 3.421 притужбу корисника финансијских услуга

Foto N. Fifić

Za protekle tri godine, NBS je dobila ukupno 3.421 pritužbu korisnika finansijskih usluga na tretman, uglavnom u bankama. Od tog broja, 929 prigovora, što je gotovo trećina, bilo je osnovano i rešeno u korist klijenata. Rezultat je 60 miliona dinara vraćenih građanima.

Ovo su juče predstavljeni podaci iz izveštaja Centralne banke, na polju zaštite korisnika finansijskih usluga. Najveći broj pritužbi se odnosio na banke - 3.402, što je više od 99 odsto. Na davaoce finansijskog lizinga i platne institucije bilo je po devet i jedna na institucije elektronskog novca, što ukupno čini oko 0,6 procenata.

Prema rečima Bojana Terzića, generalnog direktora Sektora za zaštitu korisnika finansijskih usluga NBS, kada je reč o bankama, najveći broj pritužbi klijenata odnosio se na kredite - 47,1 odsto, platne račune i usluge 31,9 odsto i platne kartice 16,4 odsto. Među podnosiocima pritužbi, 90 procenata su građani, a oko 4,5 odsto je podneto preko advokata.

- Procedura je takva da se prvo predaje pisani prigovor banci, sačeka se 15 dana i ako banka ne reši slučaj, podnosi se pritužba Narodnoj banci Srbije - objašnjava Terzić.

-Iako je NBS dat rok od tri meseca da postupi po pritužbi, mi smo trajanje ovog postupka sveli u proseku na mesec dana. Na sajtu se nalazi formular za pritužbu, postupak je besplatan i nije potreban advokat.

Guverner Narodne banke Srbije Jorgovanka Tabaković je istakla da je u pitanju važan sektor Centralne banke kojim se štite građani od finansijskih institucija koje su svakako jače od njih. Smatra da klijenti treba da se ohrabre i da ulože prigovor kada misle da su oštećeni.

- Od pritužbi na banke, najviše ih je bilo na platne transakcije, na pogrešne informacije u Kreditnom birou, zastoj u otplati obaveza, otvaranje, vođenje i gašenje računa - podatak je iz Izveštaja.

- Pritužbe na probleme plaćanja platnim karticama preko interneta i na bankomatima su nam u fokusu zbog potencijalno velike materijalne štete. Kod osnovanih pritužbi na platne transakcije, prosečan efekat po korisniku bio je 80.000 dinara.

Osim po prigovoru, NBS je za protekle tri godine reagovala i u 137 predloga za posredovanje između klijenata i banaka, sprovela 21 kontrolu, izdala devet pisanih opomena i naplatila sedam novčanih kazni. Ukupan finansijski efekat ostvaren aktivnostima NBS, u postupcima po pritužbi, posredovanja i kontrole, za tri godine iznosio je 240 miliona dinara. Kako u Centralnoj banci kažu, odgovorili su i na 45.700 poziva i pitanja korisnika.

KAZNA ZA REKLAME

KORISNICI se za banku neretko opredeljuju na osnovu reklama. Zato smo 2019. godine doneli propis kojim je uređeno oglašavanje i kontrola da banke oglašavaju svoje proizvode razumljivo korisnicima, kazala je Kristina Buha iz NBS.

- Imali smo slučaj kada banka reklamira keš kredit i ističe kao izuzetno atraktivnu kamatnu stopu, a u istoj reklami prikriva podatak da ta kamatna stopa važi samo za tačan iznos kredita i određeni period otplate - objasnila je Buha.

- Reagovali smo i na slučaj reklamiranja kada banka preterano ističe određena svojstva finansijske usluge i prećutkuje druge bitne informacije. Kazne za kršenje ovog propisa su od 80.000 do milion dinara.

PRIMERI

MEĐU primerima nepoštene prakse bio je slučaj banke koja je uslovljavala klijente da otvore račun u banci uz koji im se izdaje kartica da bi im se odobrio zahtev za kredit.

Naplata više kamatne stope u slučaju gubitka zaposlenja, kao i naplata naknade za opomenu za kašnjenje u izmirivanju obaveza, koja nije ugovorena, i odbijanje banke da podeli odgovornost kada je nečija kartica zloupotrebljena na internetu, samo su neke od situacija koje su intervencijom NBS rešene u korist građana.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

SA NJIM JE NEMOGUĆE BITI PRIJATELJ, ALI NISMO NI NEPRIJATELJI: Đoković šokirao svet pričom o Rafi Nadalu