"ŽICA" IDE U ZABORAV: Fiksna telefonija beleži pad broja korisnika i potrošenih minuta

B. Ca.

15. 10. 2021. u 12:00

DOK je pre pet godina u Srbiji bilo 2,5 miliona pretplatnika fiksne telefonije, danas ih je oko 2,39 miliona. Tada se u proseku "stabilnim" dnevno razgovaralo oko 12 minuta dnevno, danas četiri do pet puta manje. Mobilni su definitivno potisnuli fiksne telefone koji uglavnom opstaju u domaćinstvima gde je uslov za pojedine pakete operatera bio obaveza pretplate za fiksni telefon, ili zbog nostalgije.

ЖИЦА ИДЕ У ЗАБОРАВ: Фиксна телефонија бележи пад броја корисника и потрошених минута

Foto N. Fifić

Da su telefoni "preko žice" često samo kućni inventar koji se gotovo i ne koristi svedoči podatak da je "Telekom Srbija" od mesečnih naknada lane naplatio 11,2 milijarde dinara, a od ostvarenog saobraćaja svega tri milijarde. Pre decenije, prihod od fiksne telefonije tri tadašnja operatera, "Telekoma", "Oriona" i "Telenora" bio je 35,7 milijardi dinara, a trećina je bila od pretplate. U toku 2011. godine razgovaralo se preko žice oko osam milijardi minuta. Još dublje u prošlost, 2005. godine, pričali smo čak 17,3 milijarde minuta!

Prema izveštajima Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanski saobraćaj, broj korisnika svakog meseca smanji se za desetak hiljada. Pre pet godina bilo ih je za oko 100.000 više, u odnosu na početak milenijuma i za milion. Od 2005. do 2014. godine RATEL je zabeležio smanjenje sa 17,3, na 6,4 milijarde minuta.

- Od aprila do kraja juna 2016. godine fiksnim smo razgovarali 1,4 milijarde minuta, a ove godine u tom periodu - 630 miliona minuta - podatak je RATEL-a. - U drugom kvartalu prošle godine je 2,42 miliona pretplatnika u fiksnoj telfoniji pričalo 860 miliona minuta.

Čini se da se fiksnom posle veka i po korišćenja, definitivno bliži penzija. Samo u toku četiri posmatrana meseca preko centrale smo pričali za 230 miliona minuta manje. Godišnje čak oko 700 miliona. U domaćinstvima gde fiksni i dalje postoji, i kada zazvoni niko ne juri da se javi. Najčešće je sa druge strane žice neko od trgovaca svega i svačega ili anketara.

Bez obzira na to što fiksna telefonija beleži konstantni pad, navike su ostale iste.

- Poslednja statistika za drugi kvartal ove godine kaže da su 87 odsto pretplatnika fiksne telefonije fizička lica, odnosno privatni korisnici - kažu u RATEL-u. - Nacionalni saobraćaj učestvuje sa 94 odsto. Telefonski pozivi iz fiksne mreže najčešće su upućeni ka fiksnoj, a u međunarodnom saobraćaju preovlađuju dolazni pozivi.

ISTORIJA

PRVI telefon u Srbiji zazvonio je u Beogradu, desilo se to 14. marta 1883. godine, zahvaljujući upornosti Pante Mihajlovića, svojevremeno šefa "Simensove" njujorške filijale i prijatelja Mihajla Pupina. Prvo "alo" čulo se iznad kafane "Tri lista duvana", gde su se nalazile prostorije ministra vojske Teše Nikolića. Maja 1887. proradila je prva centrala, a prvi pretplatnik bio je novinar Ljuba Bojović. To se dogodilo sedam godina posle otkrića Aleksandra Grahama Bela.

ZAPRATITE NPORTAL NA FEJSBUKU

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (1)

SA NJIM JE NEMOGUĆE BITI PRIJATELJ, ALI NISMO NI NEPRIJATELJI: Đoković šokirao svet pričom o Rafi Nadalu