SAGLASNOST OBAVEZNA ZA SKUPLJE POPRAVKE : Novi Zakon o zaštiti potrošača donosi značajne izmene i zaštitu građana

E. B. TALIJAN

29. 07. 2021. u 16:28

MAJSTORI više neće moći da navode jednu cenu za svoj rad prilikom ugovaranja posla, a po završetku da ispostave višestruko uvećan račun.

САГЛАСНОСТ ОБАВЕЗНА ЗА СКУПЉЕ ПОПРАВКЕ : Нови Закон о заштити потрошача доноси значајне измене и заштиту грађана

Foto N. Živanović

Ukoliko je vrednost usluge veća od 5.000 dinara, imaju obavezu sa sačine proračun sa specifikacijama i da pribave pisanu saglasnost potrošača za to. To je jedna od najvažnijih izmena predviđena novim Zakonom o zaštiti potrošača, koji je ušao u skupštinsku procedura i trebalo bi uskoro da bude usvojen.

Moleri, vodoinstalateri, električari, keramičari, zidari neće moći više da šokiraju građane visinom računa za radove koje obavljaju u njihovoj kući ili stanu. Isti propisi važe i za majstore koji u servisu popravljaju neki uređaj.

- Ako je usluga skuplja od 5.000 dinara, moraće da izdaju proračun sa specifikacijom i ukoliko je dogovoreno da je ta cena konačna i pribavljena je saglasnost potrošača, onda neće smeti da je povećavaju naknadno - objašnjava Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije. - Ukoliko je proračun okvirni i majstor to navede, onda dodatni trošak može da se poveća najviše za 15 odsto od cene koja je načelno dogovorena.

On će morati ovaj dokument da dostavi u pisanoj formi. Ukoliko majstor definiše konačnu cenu u proračunu, a po završetku posla je podigne, potrošač neće imati obavezu da plati ništa više od iznosa koji je dogovoren.

Građani se često žale i da majstori naplaćuju izlazak na teren, kada dođu samo da pogledaju kakav je kvar u pitanju ili koji posao treba da se obavi. I prema važećem zakonu, oni imaju obavezu da za to prethodno pribave saglasnost.

- To spada u predugovorno obaveštavanje i moraju unapred da dobiju saglasnost potrošača da mogu da naplate i taj dolazak - ističe Alfirović iz NOPS-a. - Ukoliko je nisu dobili, nemaju pravo da uzimaju novac za to. Problem je što se sve usmeno dogovora i onda se ne zna ni ko je šta rekao. Zato mi savetujemo da to bude u pisanoj formi, makar SMS porukom ili mejlom.

On ističe i da potrošači moraju da vode računa da angažuju majstore koji su registrovani. Prvo treba da provere da li je on pravno lice ili preduzetnik, jer samo u tom slučaju mogu da zaštite svoja prava, da reklamiraju uslugu ili naplate štetu. Ukoliko upošljavaju zanatlije na crno, to čine na sopstveni rizik.

MUKE OKO ZAMENE SLAVINE

ČITALAC "Novosti" Marko Jovanović je nedavno imao neprijatno iskustvo prilikom zamene slavine, koja je od prvobitnih 2.000 na kraju koštala 7.000 dinara.

- Putem telefona smo se dogovorali i rečeno mi je da ta usluga košta 2.000 dinara - objašnjava Jovanović. - Kada su majstori došli, konstatovali su da je neophodno i da se cevi koje idu od bojlera do slavine zamene fleksibilnim, jer su postojeće fiksne i ne uklapaju se sa novom baterijom. Kazali su da oni imaju kvalitetne italijanske. Nisu mi kazali koliko će to dodatno da košta, a ja sam pretpostavio da ne može da bude više od 2.000 i pristao sam. Međutim, kada su završili posao, onda je specifikacija bila sledeća, zamena slavine 2.000, nove fleksibilne cevi 3.000 i njihova zamena još 2.000.

Ovakvih iznenađenja više neće biti za građane nakon usvajanja novog Zakona o zaštiti potrošača.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (1)

MISTERIOZNI NESTANAK TITA: Niko nije znao gde je bio 13 dana, a kada se vratio više nije bio isti