ZA PREKORAČENI BORAVAK - RAMPA EU: Kako ćemo putovati posle uvođenja novog evorpskog sistema

GUŽVE na granicama i kontrole kojih nekada nije bilo unutar Šengena od sledeće godine verovatno će se još više povećati, uvođenjem "Evropskog sistema za putne informacije i odobrenja" (ETIAS) koji stupa na snagu sredinom 2025, iako iz sedišta briselske administracije uveravaju da je sve osmišljeno tako da se poveća bezbednost i ujedno olakša prolaz.

ЗА ПРЕКОРАЧЕНИ БОРАВАК - РАМПА ЕУ: Како ћемо путовати после увођења новог еворпског система

Foto: Printskirn

Države članice pooštrile su kontrolu za ulazak, što će za sobom povući i niz novih postupaka koji će od putnika izvesno zahtevati da se naoružaju dodatnim strpljenjem. Već sada, šengengenski "šuplji sir" nije kao što je nekada bio. Italijanski karabinjeri dežuraju na granici sa Slovenijom, francuski žandarmi pomno nadgledaju prelaz s Italijom kod Ventimilje, a ko putuje iz Austrije ka Nemačkoj, mora da prođe kroz usporavajuću traku u koloni nekada dugoj nekoliko kilometara.

Da se "Vlasi ne dosete", Nemci su svoj kontrolni punkt instalirali (sa sve šatorom) nasred autoputa par kilometara unutar svoje teritorije, čime su izbegnuta šengenska pravila o maksimumu od dve godine granične kontrole u vanrednim uslovima. Migrantska kriza je daleko od kraja, pa će se ove kontrole nastaviti, sasvim izvesno, i u mesecima i godinama koje dolaze.

Sada se na to nadovezuje i ETIAS, koji u stvari predstavlja digitalnu dozvolu u elektronskoj formi, na osnovu koje članice EU zavode u spisak sve one koji nameravaju da stupe na njihovu teritoriju. Dokument će se popunjavati pre puta, na računaru ili preko "pametnog" telefona, a u Evropskoj komisiji ističu da ta procedura neće trajati duže od deset minuta.

ETIAS će koštati 7 evra i važiće tri godine ili do isteka pasoša. Biće besplatan za maloletna lica i starije od 70 godina. Neće predstavljati automatsku dozvolu za ulazak, već će biti samo dodatni dokument koji će se pridodati dosadašnjoj "papirologiji", uz važeći pasoš, putno osiguranje i potrebnu količinu novca, uz nepreleazak 90 dana boravka za šest meseci.

Neće biti "nova viza", jer će se dobijati gotovo automatski. Na ovu hartiju, koja će predstavljati "sezam" za ulazak na teritoriju EU, neće imati pravo oni koji su ranije prekoračili boravak ili su na neki drugi način prekršili evropske zakone i pravila. Sada će se preko ETIAS to mnogo lakše kontrolisati.

Unosiće se osnovni podaci, ime i prezime, mesto i godina rođenja, nacionalnost, adresa, imena roditelja, elektronska adresa, broj telefona, podaci iz pasoša, informacije o stepenu obrazovanja i zanimanju, detalji oko krajnje destinacije, informacije o eventualnom krivičnom gonjenju i kažnjavanju, kao i podaci o ranijim putovanjima u ratne zone.

Amerikanci, na primer, u svom dokumentu pitaju da li ste nekada bili na Kubi, a ostaje da se vidi da li će i EU imati neko takvo specifično pitanje. Takođe, putnici koji imaju rođake u inostranstvu, moraće da navedu i taj podatak. S druge strane, nije predviđeno da se ostavljaju zdravstveni podaci, kao ni informacije o vakcinisanju.

S takvim dokumentom, koji se dobija vrlo brzo, u roku od nekoliko minuta do najviše 96 sati, kreće se na put. Na granici nastupa druga faza, i tu bi, naročito kada je reč o drumskim prelazima, moglo da dođe do povećanja kolona. Jer, da bi kontrola bila uspešna, ostavljaće se i otisci prstiju za sve starije od 12 godina. Evropljani su ovu proceduru uveli oslanjajući se na već važeći američki elektronski sistem putničke dozvole (ESTA), kanadski AVE i australijski eVizitor.

Iskstva u Evropi će, ipak, biti drugačija, zbog granica na zemlji. Ko je putovao u SAD, već se suočio s ostavljanjem otisaka svih prstiju i kontrolom dužice oka, zbog provere da već nije zaveden u policijsku kartoteku. Ovaj postupak se, međutim, odvija na aerodromu, u istom nizu tokom pasoške kontrole. Negde, čak, prelazak granice kontrolišu samo automati.

Iako je sve zamišljeno da bi se ukinula pečatiranja pasoša, može samo da se zamisli koje će gužve izazvati ostavljanje otisaka prstiju svakog putnika kada, recimo, na hrvatskoj, mađarskoj ili grčkoj granici bude ulazio u EU. To znači da će morati da se izađe iz automobila, priđe kućici, ostavi otisak i vrati se na svoje sedište. Biće to verovatno prava noćna mora kada se bude putovalo autobusom i moglo bi da potraje u nedogled.

U te svrhe biće postavljeni i posebni terminali. Putnik će tu ostavljati otiske prstiju, biće mu snimljeno lice i skeniran pasoš. Ti podaci zatim ulaze u ditigalnu kartoteku, s tim što će biti zaštićeni od zloupotreba. Među ovim podacima su ime, prezime, datum rođenja, nacionalnost, pol, broj i datum isticanja putnog dokumenta, datum i vreme ulaska ili izlaska iz šengeske zone i mesto prelaska granice.

Dok se sve to očita i registruje, izvesno je da će proći bar malo više vremena od običnog udaranja pečata.

MORAĆE I AMERIKANCI

ETIAS će morati da popunjavaju i građani Srbije i celog Zapadnog Balkana, kao državljani SAD, Kanade, Australije, Argentine, Južne Koreje, Brazila, UAE, Hong Konga, Izraela, Japana, Meksika, Novog Zelanda, Velike Britanije, Singapura... Biće potreban za sve članice EU kao i za Norvešku, Island, Švajcarsku, Vatikan, San Marino, Lihtenštajn i Monako.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

POSLEDNJE REČI RUŽICE SOKIĆ: Glumačka diva na samrti izustila samo jednu želju