SVEDOČENJE - KAKO SU DEČAKE UBILI U PRIMIRJU: Stevan Stojadinović Tica, podvodni diverzant JNA, nikad neće zaboraviti septembar 1991.

Драган Вујичић

03. 10. 2023. u 12:54

NEKADA elitni ratnik a već dugo penzioner JNA Stevan Stojadinović Tica, jedan je od retkih Smederevaca koji ne vole septembar. U septembru, na padinama oko Despotove tvrđave, mirišu vinogradi i šljivici dok diverzantu Tici u sećanje dolazi smrt pravo iz Splita iz nekadašnje vojne luke Lora.

СВЕДОЧЕЊЕ - КАКО СУ ДЕЧАКЕ  УБИЛИ У ПРИМИРЈУ: Стеван Стојадиновић Тица, подводни диверзант ЈНА, никад неће заборавити септембар 1991.

Foto: Arhiva/Blokada Luka "Lora" tokom 1991. godine

On je, kaže, gledao kako od položenih mina 25. septembra 1991, u 10.51, u vazduh leti brod (barska) JNA i sa njom u smrt odlaze petorica vojnika, stari tada 19: Razneti su Goran Perković, Svetomir Vidić i Rade Radović, zatim Jovan Dimitrov i Vančo Stojkov. Oni su bili u zadnjem delu broda dok su ranjeni, ali su živi ostali zastavnik prve klase Lazo Žmirić i vodnik Novica Mihajlović.

Pita Stevan Stojadinović: Kako i zašto je ovaj zločin zaboravljen?

Podseća: Sa ZNG je potpisano primirje nadomak pobede, 24. septembra. Kninski korpus je u to vreme 1991. zajedno sa drugim jedinicama uspešno došao do opkoljenih garnizona u Zadru, Šibeniku, pa i u Splitu. Kada smo očekivali da ćemo se uskoro spojiti sa našima, Kadijević i Brovet su na Predsedništvu Jugoslavije 24. septembra tvrdili da ratnu situaciju "drže u rukama" i da će garnizoni biti deblokirani uz pomoć posmatrača EZ.Zauzvrat su povukli naređenje da se vojnim putem deblokiraju garnizoni.

Razneti su vojnici JNA Goran Perković, Svetomir Vidić, Rade Radović, Jovan Dimitrov i Vančo Stojkov

Objašnjava Stojadinović, da su u zoru, 25. dan, nakon potpisanog primirja tačno u pet časova i 25 minuta, ustaše počele da postavljaju minske prepreke na ulazu u ratnu luku Lora. Samo pet sati kasnije postradali su mornari koji su morem nosili hleb opkoljenima u "Lori". Tog prvog dana primirja iz "Lore" je poslato pet telegrama saučešća porodicama poginulih u primirju.

Foto: Novosti

 - Admiral Dragoljub Bocinov je tada zapovedao u "Lori". Obavestili smo ga o miniranju luke, ali on je "verovao" ustaškoj kapetaniji koja ga je obavestila da se njen trajekt za Brač navodno pokvario tog jutra, te je zato vozio cikcak na ulazu u luku. Ovaj čovek je čak propustio da obavesti mornare iz aero-baze odakle nam je dolazio hleb da "postoje sumnje" - tvrdi Stojadinović

Zabranjeno pucanje na neprijatelja

- KAKO se seća Stojadinović, viceadmiral JNA Bocinov nije dozvolio da mornari zapucaju dok su ustaše postavljale mine. Bilo je, zaboga, primirje.... Naši diverzanti su izvukli četiri mine i pokazali ih predstavnicima posmatračke misije Evropske zajednice. Ovi su se pravili ludi.

Seća se bivši podvodni diverzant kako je sa svojim komandantom Tomom Petrovićem (potonjim zapovednikom 82. Pomorskog centra u Kumboru) ronio i vadio mine. Od 20 izvadili su četiri kako bi se napravila breša za snabdevanje opkoljenih. "Žesti" Ticu i što su im se Hrvati izrugivali preko Radio Splita "kako je JNA postavila mine", navodno nudivši pomoć u deminiranju...

Ulaz u "Loru" miniran prvog jutra nakon što je potpisano primirje sa znanjem admirala JNA Bocinova

 - Taj srpski odnos prema srpskim žrtvama je nešto što nikada neću moći da razumem! Prošle su 32 godine od zločina. Ne smem ni da pomislim kako se osećaju porodice usmrćenih na pravdi Boga, očevi i majke Gorana Perkovića, Svetomira Vidića, Radeta Radovića, Jovana Dimitrova, Vanča Stojkova - veli Tica, dodajući da je ipak bilo "nebeske pravde".

 - Od istih mina je 28. januara 1992. postradala i barkasa Hrvatske ratne mornarice koja je naišla na vlastitu minsku prepreku. Poginuli su hrvatski pomorski diverzanti Darko Jurišin i Nikola Perleta, dok su Boško Bale, zapovednik, Ivan Grubišić i Mario Jelača ranjeni. 

Gledali kako ih miniraju

- ZA hrvatskog zapovednika kod polaganja mina određen je kapetan fregate Stjepan Bernardić Kula, a teroristička akcija je uspela iz drugog pokušaja - svedoči admiral Boško Antić (na slici), koji je radio veštačenje događaja. - Polaganje prepreka su pokušali istog dana kada je primirje potpisano, dakle, 24. preko trajekta "Vladimir Nazor", koji je plovio za Brač. Kada je prijavio kvar, doplovio je i patrolni čamac JRM i prekinuo ih u namerama. Međutim, iste noći prekrcali su mine u na rashodovani trajekt "Gradac" i javili su lučkim vlastima i "Jadroliniji" da ga tegle "brodospasovim" tegljačem "Antares" do brodogradilišta. "Gradac" je bio pogodan za polaganje mina, jer je imao visoke bokove koji su skrivali rad sa minama. Ustaški kapetan fregate Stjepan Bernadić je predložio da se mine polože neposredno ispred luke "Lora" dok se tada već"njihov" admiral Letica složio rečima da je "pozicija prepreke idealna".

Foto: Privatna arhiva

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
DNEVNIK STEPINCA ZAGREB KRIJE DECENIJAMA: Intervju - Prof. dr Predrag Ilić, autor trotomne studije o zločinima u NDH

DNEVNIK STEPINCA ZAGREB KRIJE DECENIJAMA: Intervju - Prof. dr Predrag Ilić, autor trotomne studije o zločinima u NDH

O NEKADAŠNjEM zagrebačkom nadbiskupu Alojziju Stepincu (Brezarić, 1898 - Krašić, 1960) i njegovoj ulozi u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj tokom Drugog svetskog rata, objavljen je u Republici Hrvatskoj ogroman broj istoriografskih i hagiografskih knjiga, zbornika radova, feljtona, članaka, ali ne i njegov dnevnik u pet knjiga, koji je vodio od 30. maja 1934. do 13. februara 1945. godine.

15. 12. 2024. u 13:55

Komentari (0)

NOVI RED VOŽNJE SRBIJAVOZA STUPIO NA SNAGU U NEDELJU, 15. 12. 2024.