PIROT BIO PRED KATASTROFOM: Dva dana posle akcidenta sa curenjem opasnog gasa, otkrivaju se razmere drame
RAZMERE nesreće kod Pirota, srećom, mnogo su manje nego što su mogle da budu, jer su se prevrnule svega četiri od ukupno 20 cisterni punih opasnog amonijaka.
Da su se prilikom iskakanja kompozicije kod sela Sopotski Han prevrnule sve nastupila bi - katastrofa. Efikasnom akcijom spasilačkih timova moguća šteta ipak je umanjena. Posebno dobra okolnost je što nije došlo do kontakta amonijaka i vode, jer bi to izazvalo eksploziju sa nesagledivim posledicama.
Dva dana posle akcidenta koji je nastao kao posledica iskakanja voza iz šina ovako se sumiraju efekti događaja koji je uznemirio javnost Srbije. U Pirotu se polako smiruje situacija nakon curenja amonijaka. Analize pokazuju da su vazduh i voda bezbedni, ali će mere vanredne situacije ostati na snazi sve dok traje curenje opasne materije. Život se ipak još nije vratio u normalu: škole i fabrike ni juče nisu radile, ali su prodavnice, banke i pošte bile otvorene.
Na bolničkom lečenju u Pirotu zadržana su dva pacijenta, a u niškom Kliničkom centru šest pacijenata, od ukupno 56, koliko ih je u nedelju uveče primljeno.
Obdukcioni nalazi potvrdili su da su dva muškarca - naš državljanin, star 74 godine, i kamiondžija iz Turske, čija smrt je povezivana sa akcidentom, imali oštećenja koja se povezuju sa udisanjem otrovnog gasa.
Još u potpunosti nije normalizovan ni saobraćaj posle nedeljnog kolapsa na Koridoru 10 zbog curenja amonijaka. Na auto-putu Beograd - Niš - Pirot saobraćaj je obustavljen od Bele Palanke do Pirota u oba smera, i preusmerava se na alternativne pravce Pirot - Ponor ili Pirot - Babušnica.
Zbog curenja amonijaka iz vagona cisterne koja se prevrnula na desetak kilometara od grada, Više javno tužilaštvo u Pirotu pokrenulo je istragu. Štab za vanredne situacije, čijem zasedanju je prisustvovala i ministarka za zaštitu životne sredine Irena Vujović, juče nije doneo nikakve nove mere, iako se očekuje odluka o povratku radnika u fabrike i đaka u škole.
Kako vreme prolazi, opasnost se smanjuje, uveravaju iz svih nadležnih institucija, ali gas iz jedne cisterne i dalje curi. Na mestu akcidenta, koncentracije amonijaka su visoke.
Voda u Pirotu, Beloj Palanci i Nišu ispravna je za piće, saopštio je Institut za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut".
- Preporučuje se građanima da vodu bezbedno mogu da koriste u svojim domaćinstvima u Pirotu, Nišu i Beloj Palanci, kako za piće, tako i za pripremanje hrane - kažu u "Batutu". - Ne preporučuje se korišćenje vode iz individualnih bunara u naseljima u priobalju reke Nišave, u blizini akcidenta koji se dogodio. Voda ne sme da se koristi iz navedenih izvorišta do dobijanja potvrde od Štaba za vanredne situacije ili Zavoda za javno zdravlje Pirot o njenoj ispravnosti.
Direktor lokalnog vodovoda Zoran Nikolić kaže da se rade redovne i vanredne kontrole, naročito u mestu Staničenje, jer je lokalni izvor na 150 metara od mesta nesreće. Ni u uzorku vode iz Nišave nije uočena promena boje i mirisa vode.
Da je situacija u Pirotu pod kontrolom, potvrdio je juče i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastukture Goran Vesić:
- Ima razloga za oprez dokle god amonijak curi. Preduzeće "Železnička infrastruktura" pokušava da zaustavi curenje amonijaka, to radi jedina firma koja se u Srbiji time bavi. Da li je to moguće, videćemo. Ovi pokušaji usmereni su na pretakanje. Ukoliko to ne bude moguće, sačekaćemo da iscuri sav amonijak. Kada se pretakanje završi, ili amonijak iz te jedne cisterne bude iscureo, počeće stabilizovanje pruge, sa izvlačenjem vagona i njihovim vraćanjem na kolosek. Tada ćemo pristupiti obnovi tog dela pruge i tada ćemo znati kada će železnički saobraćaj biti ponovo pušten - precizirao je Vesić.
U vozu koji je iskliznuo sa koloseka kod mesta Sopotski Han bilo je 900 tona amonijaka, potvrdio je Nenad Stanisavljević iz "Infrastrukture železnice Srbije". Prema procenama vlasnika - "Eliksir grupe", iscurelo je oko 20 tona gasa.
- Iz jednog vagona amonijak curi u atmosferu, i rezultati o kvalitetu vazduha su znatno bolji u delovima ka Beloj Palanci i Pirotu. Na samom mestu akcidenta kontaminacija je u ponedeljak bila mnogo veća. Od juče ujutru ljudi iz Sektora za vanredne situacije imaju mobilne uređaje i tamo su se već parametri prisustva amonijaka u atmosferi sveli na referentne vrednosti - kazao je gradonačelnik Pirota Vladan Vasić.
On je precizirao da su, od ukupno 20 u toj kompoziciji, cisterne 11, 12, 13 i 14 - prevrnute, a druge su i dalje na šinama.
Ministarka ekologije Irena Vujović rekla da je da se od ponedeljka u 20 časova na automatskoj stanici meri nivo amonijaka u vazduhu. Juče u osam ujutru dobijeni su prvi rezultati i oni su - ispod graničnih vrednosti.
- Nadležni organi i grad Pirot sprečili su potencijalnu ekološku katastrofu i ja im čestitam na tome - rekla je Vujovićeva.
Agencija za zaštitu životne sredine je merila i kvalitet vode na dve lokacije u Nišavi: sa prve je kvalitet druge kategorije od ukupno pet, što je, kako je rekla ministarka Vujović, više nego zadovoljavajuće. Na drugoj lokaciji u Nišavi je, kaže, kvalitet blago lošiji i računa se kao treća kategorija. Za juče su najavljena četiri merenja, a sve se radi u saradnji sa MUP i Institutom "Batut".
- Sledeća potencijalno krizna situacija biće kada počnu da se uklanjaju vagoni, i zato je potrebna tesna saradnja svih službi koje moraju biti uključene u taj posao - rekao je gradonačelnik Vasić.
RAŠČIŠĆAVANjE OD NOVE GODINE?
EKIPE "Železnica Srbije", upućene na mesto akcidenta kako bi pripremile teren za raščišćavanje i izvlačenje cisterni, vratile su se juče u Beograd, jer od Niša dalje se nije moglo bez dozvole nadležnih ustanova koje kontrolišu bezbednost na ovoj teritoriji posle akcidenta.
- Oprema koju smo transportovali ostala je u Nišu, a umesto nas će na teren prvo druga ekipa, koja treba da ga pripremi za postavljanje kranova - priča jedan od radnika "Železnica". - Prema našem planu, koji zavisi od situacije i odluka Štaba za vanredne situacije, trebalo bi 31. decembra da počnemo sa postavljanjem kranova. Za dan možemo da postavimo jednu dizalicu. Obezbeđene su maske sa kiseonikom, i za ovaj prvi pokušaj izlaska na teren, ali problem je što u boci kiseonika ima za svega pola sata. A, nama je potrebno bar četiri sata da postavimo jednu dizalicu.
ZAŠTO KASNI POPRAVKA DEONICE NIŠ - DIMITROVGRAD
NESREĆA na pruzi nametnula je pitanje zašto jedina neelektrificirana deonica železničkog Koridora 10 još nije rekonstruisana. Naročito kada se ima u vidu da su sredstva, 270 miliona evra, obezbeđena 2018. godine. U preduzeću "Infrastruktura železnica" objašnjavaju da su posao usporili najpre izrada projektne dokumentacije, zatim sprovođenje tenderskih procedura i na kraju - eksproprijacija.
Evropska investiciona banka je krajem 2019. godine odobrila, a "Infrastruktura železnica" usvojila plan raseljavanja, koji ni do danas nije ispunjen.
- Sporna je zgrada "Mašinske industrije Niš holdinga", u kojoj živi pet porodica, za koje je potrebno naći adekvatno rešenje - kažu u "Infrastrukturi železnica". - Za izvođenje građevinskih radova na deonici Prosek - Dimitrovgrad, dugoj 80 kilometara, najpre je bilo potrebno da Saobraćajni institut CIP ažurira idejni projekat koji je urađen još 2008. godine. Kao i da se pribave lokacijski uslovi, koji su sadržali vodne uslove, prema tada važećem zakonu o vodama. Kada je to bilo završeno, "Infrastruktura železnica Srbije" u septembru 2021. godine raspisala je tender za izbor izvođača radova na ovoj deonici.
Otvaranje ponuda završeno je u februaru 2022. godine. Odluku o izboru izvođača "Infrastruktura" je poslala Evropskoj investicionoj banci. Kada su dobili saglasnost, ugovor je potpisan u oktobru 2022. godine sa Konzorcijumom "Trejs grupe", "Armatori Ferovijari" i "Start inženjering". U toku su istražni radovi na trasi.
ALARMANTNO! "PRIPREMITE ZALIHE ZA 72 SATA": Evropa pred katastrofom, a ove zemlje u opasnosti
U IZVEŠTAJU o civilnoj i vojnoj spremnosti Evrope, koji je objavljen u sredu, navodi se kako bi stanovnici Evropske unije trebalo da prikupe zalihe neophodnih potrepština u slučaju izbijanja rata ili neke druge velike opasnosti, piše "Njuzvik".
04. 11. 2024. u 16:15
PUTINU U POMOĆ STIŽE NAJELITNIJA VOJSKA: Šta je "Olujni korpus", jedna od najmoćnijih specijalnih jedinica na svetu
SEVERNOKOREJSKA pojačanja dolaze usred naznaka da se Rusija bori s popunjavanjem svojih snaga.
30. 10. 2024. u 12:37
KRILI LjUBAV: Bane Mojićević PRIZNAO za vezu sa Milenom Ćeranić
PEVAČ Bane Mojićević iznenadio priznanjem.
04. 11. 2024. u 13:02
Komentari (0)