ZA 3.5 MESECA KAMERE SNIMILE 86.000 PREKRŠAJA: "Novosti" u kontrolnoj sobi saobraćajne policije u Beogradu, gde prate stanje na putevima

Snježana Vidačković

20. 11. 2022. u 08:30

CRNA statistika na srpskim drumovima, u danu kada se širom planete obeležava Svetski dan sećanja na žrtve saobraćajnih nezgoda, ne bledi.

ЗА 3.5 МЕСЕЦА КАМЕРЕ СНИМИЛЕ 86.000 ПРЕКРШАЈА:  Новости у контролној соби саобраћајне полиције у Београду, где прате стање на путевима

Foto Z. Jovanović

Od početka godine u udesima širom Srbije poginulo je 485, a povređeno 16.000 ljudi. Među stradalima je 11 dece, 111 mladih, 118 starijih osoba... Godinama unazad, jul je mesec u kojem se najviše života izgubi na našim putevima.

Upozoravaju ovo saobraćajni policijaci MUP Srbije koji stanje bezbednosti saobraćaja na teritoriji cele zemlje, ali i prekršaje koje čine vozači, prate nadzornim kamerama. Uz pomoć automatske detekcije, samo od 1. avgusta napisano je čak 86.000 prekršaja, a kako za "Novosti" pojašnjava Zlatko Belencan, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije MUP, na prvom mestu je nedozvoljena brzina, zatim nevezivanje pojasa, korišćenje mobilnog telefona u toku vožnje, istek važenja registracionih tablica...

Upravo u kontrolnoj, odnosno tzv. situacionoj sobi gde kamere prate vozila na beogradskim ulicama i svim frekventnim lokacijama, razgovaramo sa Belencanom koji nam kaže da se u ovoj prostoriji radi svakog dana u godini, 24 časa:

- Prva smena na radnom mestu je već u sedam ujutro, kada im kolege iz noćne predaju izveštaj o broju saobraćajnih nezgoda, bitnim detaljima, zadacima koji su planirani za taj dan.

Na velikim ekranima, čisto i jasno zajedno sa iskusnim saobraćajcima pratimo vozila na Pančevačkom i Brankovom mostu, Gazeli, Slaviji, potezu oko Ade, novobeogradskim bulevarima. Kao na dlanu nam je i prostor ispred državnih objekata.

- Automatska obrada podrazumeva da se prekršaj uoči na nekom mestu, da se zatim prenese snimak operaterima koji ga obrađuju i rasvetljavaju - objašnjava nam Belencan.

- Po registarskim tablicama ustanovi se vrlo brzo o kojem je vozilu reč, proveri se da oznake nisu promenjene ili falsifikovane, te se utvrđuje vlasništvo. Šalje se akt vlasniku da se izjasni ko je tog dana upravljao vozilom, on nam odgovara u roku od osam dana. U zavisnosti od same situacije, popunjava se prekršajni nalog ili se piše prijava.

Imali smo slučaj da je neko vozilo napravilo prekršaj... mi ga tražimo putem ovih portala. Vidimo gde je bio, posle uvežemo putanju, napravimo analizu što kasnije doprinosi rasvetljavanju i skraćuje ceo postupak.

Softveri ovih kamera toliko su moćni i precizni da mere i prosečnu brzinu između dva mesta kontrole. Registruje se ona koja je najveća i u zavisnosti od toga koliko je prekoračenje, izriču se mere. Kazne važe i za strane vozače koji su, pogotovo tokom letnjih meseci, ističe naš sagovornik, veoma bahati na našim putevima i neretko jurcaju i do 200 kilometara na sat.

- Strani državljani se procesuiraju po hitnom postupku i najviše se kažnjavaju zbog nedozvoljene brzine - ističe pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije.

- Oni još uvek ne shvataju koliko je naš sistem ozbiljan, dosta se slobodno ponašaju naročito kada uđu iz zone EU. Kada prođu Horgoš, misle da su na teritoriji koja nije uređena onako kako bi trebalo da bude. Moram da kažem da je stanje bezbednosti saobraćaja na srpskim auto-putevima i koridorima mnogo bolje nego u prethodnom periodu. I dalje se najviše gine na teritoriji naseljenih mesta.

Najugroženija kategorija učesnika u saobraćaju su vozači koji često svojim nebezbednim i nepropisnim ponašanjem prouzrokuju saobraćajne nesreće u kojima bude stradalih.

Foto I. Marinković

Foto G. Šljivić

Foto P. Milošević

Belencan kaže da je ove godine, u odnosu na prethodnu, poginulo 11 odsto manje starijih ljudi, biciklista za deset, a pešaka za sedam odsto. Ipak, podaci upozoravaju da je od januara do novembra stradalo više dece i mladih nego u istom periodu 2021.

- Mališani najviše stradaju kao putnici, što je poražavajuće za roditelje, jer nebezbedno prevoze decu u automobilima. Odnosno, dečja sedišta se još uvek ne koriste onako kako je to propisano, ili se mališani prevoze na neadekvatan način. I pešaci doprinose svom stradanju tako što se ne kreću kolovozom na bezbedan način. Pogotovo kada prelaze ulicu, koriste slušalice i mobilne telefone na pešačkim prelazima, koji nisu dozvoljeni.

Osim brzine, pripadnici Saobraćajne policije kontrolišu da li su vozači pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci. Tako će biti i narednih dana, kada se očekuje za volanom veći broj ljudi koji su popili neku kap više.

- Saobraćajna policija se bavi bezbednošću i želimo da baš u tim danima sprečimo nekog da izazove saobraćajnu nesreću u kojoj bi možda bilo stradalih. Prisutni smo na svim putnim pravcima u Srbiji, a osim uređaja za merenje nivoa alkohola u organizmu vozača, imamo i droga testove jer je sve više onih koji pod dejstvom opijata sedaju za volan.

Uprava saobraćajne policije MUP i ovog 20. novembra skreće pažnju na katastrofalne posledice koje stradanje u nezgodi na putu ostavlja na pojedince i njihove porodice, ali i na društvo. Takođe, na Dan sećanja na žrtve saobraćajnih nezgoda MUP apeluje na sve građane da odgovornim ponašanjem i poštovanjem propisa daju doprinos zajedničkom cilju - očuvanju života svih učesnika u saobraćaju.

ZIMSKE GUME

ZIMI je broj saobraćajnih nesreća šest puta veći nego leti. Bilo da je na putu sneg, led, raskvašen sneg ili samo voda, zimi gume slabije prianjaju i imaju znatno smanjene ukupne performanse. Belencan podseća vozače da su zimske gume na vozilima obavezne od 1. novembra do 1. aprila.

- Ako se krećete brzinom od 50 kilometara na sat, zaustavni put je 25 metara. Ukoliko nemate adekvatne pneumatike, zaustavni put biće mnogo veći - upozorava vozače naš sagovornik.

BONUS - NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

MNOGE ĆE IZNENADITI NOVAKOV IZBOR: Đoković otkrio svoj omiljeni meč protiv Rafaela Nadala