NAPLAĆIVALI VATROGASCIMA I HITNOJ POMOĆI: Na Kamenarima više nema trajekata prijatelja Mila Đukanovića, od 2004. zaradili milione

V.V.

23. 02. 2023. u 20:45

U TESNACU Verige od jutros nema više trajekata "Pomorskog saobraćaja“, a u organizaciji "Morskog dobra“ i dalje besplatno prevoz između Kamenara i Lepetana organizuju jednim plovilom. Radnici traže trajno rešavanje njihovog statusa.

НАПЛАЋИВАЛИ ВАТРОГАСЦИМА И ХИТНОЈ ПОМОЋИ: На Каменарима више нема трајеката пријатеља Мила Ђукановића, од 2004. зарадили милионе

fOTO: V.V.

Najuži deo zaliva Boke, Verige, između Kamenara sa hercegnovske i Lepetana sa tivatske strane, savladan je prvi put daleke 1898. godine kada je catara (dva čamca spojena platformom od dasaka)  prevozila kočije, potom automobile. Posao su započeli meštani Kamenara  Špiro Milošević i Špiro Sekulović, a oko 1920. preuzela braća Aranzulo, novim i snažnijim brodovima. Nakon izgradnje jadranske magistrale intenzitet saobraćaja je pojačan a trajektni prevoz  unapređen.

Jugoslovenska ratna mornarica je 1967. ustupila jedan brod hercegnovskom Komunalnom preduzeću i on je prilagođen prevozu vozila i putnika preko zaliva. Nakon ovog prvog trajekta „Kamenari“  otkupljena su još dva vojna broda – „Lepetane“ i „Perast“ a 1981. izgrađen je  po narudžbini znatno veći trajekt  „Igalo“  pa potom „Grbalj“ i „Teodo“.

Uspešno i profitabilno hercegnovsko predzeće jedno je od prvih privatizovanih u Crnoj Gori, a u Boki su ljudi od tada ukazivali da je ta privatizacija bila na štetu javnog interesa. Preduzeće je prodato prijateljima predsednika Crne Gore Mila Đukanovića, braći Dejanu i Dušanu Banu i Željku Mihailoviću. Od tada, od 2004. godine preduzeće je ostvarivalo milionske profite, a odnos prema zajednici najbolje ilustruje podatak da su naplaćivali karte  i vozilima hitne pomoći, pa i tivatskim vatrogascima kad su krenuli u pomoć kolegama iz Herceg Novog u vreme kad su  u ovom gradu buktali letnji požari.

Pokušaj sindikalnog organizovanja zaposlenih „kažnjen“ je tako što je većina sindikalaca dobila otkaze. Ban je otpuštao, a sud ocenjivao da su takvi otkazi bili nezakoniti i vraćao radnike na posao.

.

Foto: Sajt Pomorskog saobraćaja, prva catara

Jutros u Kamenarima nema trajekata „Pomorskog saobraćaja“. Svih šest isplovilo je i sada su usidreni u nekadašnjem brodogradilištu u Bijeloj.

Otkud ovakav epilog?  Vlada Crne Gore je na sednici 9. februara stavila van snage zaključak iz 2019. godine kojim je kompaniji „Pomorski saobraćaj“ omogućeno da aneksima produžava ugovor sa Morskim dobrom o zakupu pristaništa u Kamenarima i Lepetanima koji je istekao pre četiri godine.Na osnovu odluke Odbora direktora „Morskog dobra“ od 17. februara, raskinut je ugovor sa „Pomorskim saobraćajem“  a frekventnu liniju Kamenari – Lepetane, kojom se značajno skraćuje put oko zaliva, od tada održava ovo javno preduzeće. Za sada jednim trajektom manjeg kapaciteta. Ima i gužve i čekanja, ali meštai se ne bune preterano. Prevoz je besplatan, najavljena je nabavka novih plovnih objekata a svima je bilo stalo da ovaj unosan posao donosi prihode opštinama i državi.

Iz „Pomorskog saobraćaja“ tražili su od Privrednog suda da im se omogući privremeno obavljanje prevoza trajektima na relaciji Kamenari – Lepetane. Posao oko koga se lome koplja izuzetno je unosan, ali je moguće i da ima ograničen vek trajanja. Odavno se kao mogućnost pominje izgradnja mosta ne Verigama. Ili podvodnog tunela. Ili zaobilaznice.

Jedna nedavna anketa pokazala je da meštani teško umesto prelepog pogleda na zaliv iz Veriga mogu da zamisle veliki most koji bi kako kažu ma koliko lep bio „naružio“ „nevestu Jadrana“. Stručnjaci ukazuju i na probleme, recimo visinu mosta i nemogućnost prolaska kruzera.  I drugi predlozi imaju i prednosti i mana, a „branioci“ trajektnog prevoza kao najsnažniji argument navode  da je upravo to prvi, najneposredniji susret sa jednim od najlepših zaliva sveta. Kakav će biti rasplet pokazaće  vreme. Do tada valja imati strpljenja a nadležni valjda ispune obećano: kupe ili iznajme uskoro nove trajekte, angažuju zaposlene u Pomorskom saobraćaju koji traže trajno rešenje situacije u kojoj su se nevoljno našli.

Iz uprave „Pomorskog saobraćaja“ informisali su da će zaposleni, bez obzira što preduzeće ne obavlja prevoz, biti na platnom spisku još šest meseci.  U toku je i konkurs za prijem zaposlenih u „Morsko dobro“ koje sada obavlja prevoz na liniji Kamenari – Lepetane. Radnici bez sumnje jesu zainteresovani za posao ali su od „Morskog dobra“ tražili sitematizaciju radnih mesta, broj izvršilaca koji im je potreban, ugovor kako bi znali  koja su njihova  prava i obaveze i kolike  zarade.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KONKURS ZA MALE DOMAĆE PROIZVOĐAČE: Mercator-S vas poziva da postanete deo brenda „ukusi moga kraja“