НОВИ САД ПРВИ ПО БРОЈУ ЕКО АУТОБУСА: За обнову возног парка у последње две године уложено три милијарде динара

Novosti online

10. 02. 2022. у 15:00

НОВИ Сад води рачуна о својим грађанима – први је у земљи по броју еко аутобуса и на томе не намерава да се заустави!

НОВИ САД ПРВИ ПО БРОЈУ ЕКО АУТОБУСА: За обнову возног парка у последње две године уложено три милијарде динара

Град Нови Сад

Нови Сад је први град у Србији који у јавном превозу има више еколошко прихватљивих возила која иду на струју, при чему је већ сада половина возног парка који иде на гас!

Две линије градског превоза су еко одрживе, предности бројне

Чист ваздух нема цену. Како би Новосађани удисали што квалитетнији ваздух, циљ је да се и градски возни парк осавремени еколошки модернијим возилима, саопштавају из Градске управе.

Тако је недавно Нови Сад купио 10 електричних аутобуса, након чега ће две линије градског превоза постати сасвим еко одрживе. Управо захваљујући чињеници да је еколошки лидер када је реч о јавном превозу, Новосађани удишу квалитенију ваздух. У поређењу са аутобусима на дизел гориво, вожња аутобуса на електрични погон, има бројне предности: нулта емисија штетених гасова, низак ниво емитовања буке, нижи трошкови погонске енергије и једноставније одржавање.

Градоначелник Новог Сада Милош Вучевић нагласио је да је увођење нископодних аутобуса на електрични погон од великог значаја за Нови Сад и подсетио како је текла цела процедура.

-ЈГСП Нови Сад је расписа тендер за куповину првих 10 електричних аутобуса и куповину пратеће инфраструктуре 4. новембра. Рок за подношење понуда био је 4. јануар 2022. године, а рок за испоруку 13 месеци. ЕБРД ће финансирати ову куповину са кредитом од осам милиона евра на период од осам година односно уз две године грејс периода и шест година отплате, са каматном стопом од 1,1 % – појаснио је први човек Новог Сада.

За обнову возног парка у последње две године уложено три милијарде динара

Куповином ових нископодних 12 метара дугих аутобуса са три депо и три привремене пунионице, Нови Сад ће бити први град у Србији који ће у јавном превозу имати више еколошко прихватљивих возила која иду на струју, при чему је већ сада половина возног парка који иде на гас. Војвођанска престоница континуирано унапређује свој јавни превоз, по највишим еко-стандардима. У последње две године уложено је три милијарде динара у обнову возног парка. Претходно је у априлу прошле године, у гаражу Јавног градског саобраћајног предузећа „Нови Сад“ стигло је 29 нових аутобуса: 24 соло аутобуса и пет зглобних аутобуса на гас, турског произвођача БМЦ, куплјени кредитом ЕБРД.

-Возачи кажу да не памте овакву обнову возног парка нашег градског саобраћајног предузећа, а све се спроводи у цилју подизања безбедности и квалитета превоза на највиши ниво. Желимо да смањимо велики притисак у саобраћају и да приволимо лјуде да се возе аутобусом, а да истовремено водимо рачуна о заштити животне околине, у чему нам помажу и еминентни стручњаци са новосадских факултета. Радимо и на реконструисању радионице у окиру ЈГСП “Нови Сад” која није обнавлјана 50 година, затим на увођењу електронске наплате карата – рекао је тада градоначелник Вучевић.

Уштеде од преко 20 милиона динара на месечном нивоу

Како је прецизирао директор ЈГСП „Нови Сад“ Иван Радојичић, та возила додата су флоти од 71 аутобуса куплјених у последњих годину дана.

-Набавком 100 нових возила систем јавног превоза је дигнут на виши ниво, тако да наши суграђани имају прилику да се возе у безбеднијим, еколошки модернијим, сигурнијим и комфорнијим возилима. Изузетно нам је важно да су сва возила на природни компримовани гас, због уштеде од преко 20 милиона динара на месечном нивоу – рекао је Радојчић.

Захваљујући свему томе, сада је просечна старост возног парка градског јавног превозника око шест до седам година, док је европски просек по градовима 11,4 године, што Нови Сад сврстава на високу позицију у том погледу.

Чињеница да је у Новом Саду од 2012. до 2021. за заштиту животне средине уложено чак 2,5 милијарди динара, недвосмислено показује да је побољшање квалитета живота грађана Новог Сада циљ због кога се последњих година покрећу многе иницијативе у том граду.

Из Градске управе за заштиту животне средине напомињу да су у плану за ову годину програми подстицајних средстава за куповину нових бицикала, постављање соларних панела, замену котлова на угаљ, замену столарије, али и средства за пошумљавање и обнову малих урбаних површина и слично.

У војвођанској престоници отпад постаје економски потенцијал

Према оцени стручњака, епитет зеленог града Нови Сад је заслужно понео, имајући у виду да се овде возе еко аутобуси, дају субвенције за бицкле, граде бициклистичке стазе, озелењавају паркови, компостира отпад.

Небојша Вранеш, из Центра за циркуларну економију ПКС, појашњава да су зелени градови они који теже смањењу утицаја на животну средину смањењем отпада, ширењем рециклаже, смањењем емисија, повећањем густине становања док се шире паркови, озелењују кровови и дворишта, и подстиче развој одрживих локалних предузећа. Да би се све то постигло градови морају имати пречишћавање отпадних вода, мерење загађења ваздуха по међународним стандардима и раздвајање отпада на месту настајања у самим кућама и становима.

Иако данас више од половине светске популације живи у урбаним срединама, на зеленило се и даље гледа као на луксуз, а не на дугорочну инвестицију која доноси здравствену корист и чини градове отпорнијим на климатске промене.

Управо савременим постројењем за прераду отпада, вредним преко 740 хиљада евра, може да се похвали војвођанска престоница. Та инвестиција који су финансирали град Нови Сад и немачки ГИЗ још један је од показатеља да Нови Сад и Србија, у сарадњи са међународним партнерима, улажу у Зелену агенду. Отпад који је до тада представљао проблем, постаје економски потенцијал. Биомаса компостирањем добија нову употребну вредност, претвара се у хумус и користи се за озелењавање и очување природних потенцијала Новог Сада.

Постројење захвата површину од 10.000 квадратних метара, која је довољна да се преради 5.000 тона биомасе на годишњем нивоу; фото: нсузиво.рс/Павле Пејић

Нови Сад има две трећине зеленила, чак 67 одсто!

У градовима је све мање зелених површина, а на преосталим сваке године ничу нови стамбени и пословни објекти. Логично, што је већи град већи, то њихови становници имају већу потребу за енергијом. Према проценама, становници градова троше око ⅔ светске енергије и стварају више од 70% глобалних емисија гасова стаклене баште.

Према неким истраживањима око 70% градова на свету већ осећа ефекате климатских промена, а скоро сви су у опасности. Најефикаснији и најјефтинији начин да се позитивно утиче на климатске промене, као и да се побољша добробит људи који живе у градовима јесте садња дрвећа, и самим тим, повећање зелених површина.

У претходном периоду град Нови Сад израдио дигитални катастар зеленила. Према подациа из Географско-информационог система зелених површина града, резултати су одлични. Показали су да на територији града Новог Сада има две трећине зеленила, чак 67 одсто!

Будућност припада еко аутобусима.

Након осам година коришћења опрвадавају уложена стредства. Поједини као ману модерних еко аутобуса наводе то што су за њих високи почетни инвестициони трошкови. Цена једног аутобуса на електрични погон дупло је већа од цене аутобуса на дизел, а треба узети у обзир и цене пуњача, које је потребно поставити на терминале где се возила пуне током редовног чекања С друге стране, трошкови погонске енергије е-бусева, тј. електричне енергије, вишеструко су нижи у поређењу са ценама дизел горива или компримованог природног гаса, а исто важи и за трошкове одржавања.

Међутим, све анализе показују да електрични аутобуси након осам година коришћења опрвадавају уложена стредства и постају јефтинији од аутобуса на дизел.

(нс уживо)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Коментари (0)

СРАМНО ПИСАЊЕ БРИТАНАЦА: Ударили на Мареја због Ђоковића